וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעלי המסעדות זועמים על הממשלה: "ההתנהלות היא בדיחה, מרסקים אותנו"

בעוד כמה מהמסעדנים בירכו, רבים מהם מתחו ביקורת חריפה נגד החלטת נתניהו וגנץ לדחות את סגירת המסעדות ליום שלישי זמן קצר לקראת כניסת ההגבלות החדשות לתוקף. "נאלצנו להיפטר מהסחורה, עכשיו לא נשאר במסעדה אוכל ואין אופציה לפתוח", אמרו. "זו התנהלות כאוטית"

בעקבות העלייה בתחלואה בקורונה: השרים דנו בהטלת מגבלות נוספות/צילום: לע"מ

ההחלטה להשאיר את המסעדות ועסקי המזון פתוחים עד ליום שלישי הקרוב, לפי המתכונת שהייתה נהוגה עד כה, לא הרגיעה את המסעדנים. זמן קצר לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו וראש הממשלה החליפי בני גנץ הודיעו על דחיית הסגירה, בעלי מסעדות ברחבי הארץ מתחו ביקורת נגד התנהלות הממשלה בניהול משבר הקורונה.

תחילה, בעלי מסעדות רבים פתחו במחאה חריפה נגד ההחלטה לסגור מחדש את המסעדות, למעט איסוף עצמי ומשלוחים. חלקם אף הודיעו כי ייפתחו ב"מרד" וכי הם לא מתכוונים לסגור את עסקיהם. אולם כעת, עם הכרזת נתניהו וגנץ, נראה כי השארת המסעדות פתוחות משחקת לידי אלה שהכריזו על "מרד", ולא ביטלו את ההזמנות לשעות הערב ומכרו או נפטרו מהסחורה שלהם.

תומר אגאי, הבעלים של מסעדת "סנטה קתרינה", הסביר כי הזגזוג בהחלטות הממשלה גרם לו להפסדים כבירים. "הבוקר קמנו כששפכו עלינו מים רותחים - ככה התעוררתי", סיפר. "המסעדה מפוצצת בסחורה בשווי ערך של כ-35 אלף שקלים. הכסף הזה היה אמור להיזרק לפח, היינו צריכים לזרוק אותו לפח, אבל החלטתי לא לעשות את זה".

מסעדות סגורות בנמל תל אביב 17 במרץ 2020. ראובן קסטרו
"התנהלות כאוטית". מסעדות סגורות בתל אביב, במהלך חודש מרץ/ראובן קסטרו

"מה שעשיתי זה העליתי פוסט, הבאתי למסעדה את כל מי שאני מכיר, ומכרתי את כל האוכל בחצי מחיר", המשיך אגאי. הוא מכר את כל הסחורה שהיתה לו עד לשעות הצהריים. "הסחורה כולה נגמרה. לא נשאר במסעדה אוכל ואין לי אופציה לפתוח בערב", הבהיר.

"אחרי שעה אני מקבל הודעה שנתניהו מתחרט. הסחורה גמורה, אין לי מאיפה להביא סחורה שהייתי אמור למכור בפי שלוש", המשיך אגאי. "הלך הכסף, אנחנו במצב כאוטי, לא יודעים מה לעשות עם החיים". לדבריו, "אנחנו במחשבות קיצוניות. אני לא אתפלא אם אנשים ישרפו את עצמם בכיכרות, זה לא צחוק. יש לי ילדים, אני מפרנס שישים אנשים, מוציא לחל"ת, מחזיר לעבודה, ריסקו לי את העסק".

תומר אגאי, הבעלים של הסנטה קתרינה. באדיבות המצולמים, אתר רשמי
"ריסקו לנו את העסק". תומר אגאי, הבעלים של הסנטה קתרינה/אתר רשמי, באדיבות המצולמים

אגאי הוסיף כי "אני בניתי את העסק בשתי ידיי ואין לי יכולת לראות את עצמי בלי הקנבס שנקרא 'המסעדה של תומר'. ההתנהלות הזאת של הממשלה היא רצח בכוונה תחילה". לדבריו, "הם רצחו אותי היום. נתנו לי את חפירה, שאכרה לעצמי את הבור. מכרתי את כל הסחורה שלי בהפסד, ועכשיו אומרים התחרטנו? כל האנשים שהתכנסו אתמול בזום, להם יש בעיה בחשבןן הבנק?".

על פי נתונים שהעביר משרד הבריאות לוועדת הקורונה בתחילת השבוע, מספר מקרי ההדבקה הידועים במסעדות עומדים על 21 במסעדות ושישה בברים. המספרים הנמוכים האלו הובילו למחאה חריפה של בעלי העסקים, עקב מה שנראה כהחלטה שרירותית לסגור את המסעדות.

רן שמואלי, הבעלים של מסעדת "קלארו" הודיע כי "אני את 'קלארו' סוגר עוד 20 דקות - עד להודעה חדשה. אף ביבי לא ישחק איתי. מסעדה זה עסק רציני, לא אקורדיון".

הוא הוסיף "רבותי. האיש גאון. וזה בדיוק חלק מהיחס המשפיל שהענף שלנו חווה כבר כמה שנים, שמאפשר לממשלה הכל כך עלובה שלנו, להודיע בחמש בבוקר שצריך לסגור את המסעדות, ובארבע אחר הצהריים לפתוח אותן". לדבריו, "אנחנו כלי משחק בידי הדיקטטור של מדינת ישראל. דיקטטורה זה לא בהכרח דבר רע, בטח לא בימי משבר. אבל דיקטטורת טימטום - זה אסון לאומי".

רן שמואלי. יח"צ,
הודיע על סגירת המסעדה עד להודעה חדשה. רן שמואלי, הבעלים של מסעדת "קלארו"/יח"צ

אלון פרידמן, הבעלים של מסעדת "משיה", שהודיע היום כי יפתח כרגיל את העסק למרות ההנחיות, אמר כי "הודעת הממשלה על דחיית ההנחיות ליום שלישי היא המשך ישיר לניהול הכושל שמתגלגל פה". הוא הסביר כי "יש כל הזמן שליפות מהמותן ואין ניהול לטווח ארוך. הם מחליטים לסגור ולא אומרים איך הם יפצו את בעלי ההכנסות, קודם מחליטים ואז חושבים על ההשלכות".

"מדובר בבני אדם. צריך להגדיר להם איך תראה החצי שנה הקרובה", המשיך פרידמן. "הכל לטווח קצר שמייצר תוהו ובוהו, נזק וחוסר אמון בממשלה שיכולה לנהל משהו".

אלון מקבוצת המסעדות בראקה האוס. בעלי המסעדות קיצ'ן מרקט, אונזה, מגרב ומאשיה.. באדיבות המצולמים, אתר רשמי
"מייצרים תוהו ובוהו". אלון פרידמן, הבעלים של מסעדת "משיה"/אתר רשמי, באדיבות המצולמים

הוא הבהיר כי "זה לא ניצחון שלנו אלא התקפלות של הממשלה, שלא יודעת לנהל תהליכים. זה א'-ב' בניהול, זה שנשארים פתוחים לא נותן דבר בהיקפים שאנחנו מפסידים כרגע. מדובר במאות מיליונים ששוק המסעדות הפסיד בשנים האחרונות", הוסיף. "במקום לחשוב איך להתנהל בשנה האחרונה, מחלקים הצהרות כמו חלוקת 750 שקל לכל אזרח, במקום לנסות לראות מה יאושש את הכלכלה ואת השוק שלנו".

דיויד פרנקל, הבעלים של מסעדת "פרונטו", אמר בעקבות החלטת הדחייה כי "זה משגע שהם כל כך מנותקים, שהם חושבים שמסעדה זה חנות בגדים שאפשר לפתוח ולסגור כאילו כלום". הוא הסביר כי "לא ככה מנהלים מדינה. ביטלתי את כל ההזמנות לסוף השבוע ולשבוע הבא, ואנחנו בדיוק זורקים פה סחורות לפח. אין לזה צורה".

עודד שטראוס, בעליה של רשת המסעדות האיטלקיות "ויוינו", שהתכוון לפתוח את סניף הדגל של הרשת בחיפה, סיפר: "אני לא איזה אקטיסיביסט רציני, בסך הכל מסעדן שרוצה לעבוד, להתפרנס ולשמח אנשים, ואני מרגיש שעשו אותנו לשק חבטות, מפני שהממשלה לא סופרת אותנו".

הוא הוסיף כי "רק עלינו הממשלה היתה יכולה לבוא, אז חמש שעות לפני שמתחיל סוף השבוע, שזה המאני טיים שלנו, הודיעו לנו לשחרר את כל העובדים הביתה ולזרוק את כל הסחורה שלנו, שזה בהערכה שלי 100 אלף שקלים".

עודד שטראוס (מימין) ודדי צורף, השותפים בבעלות על רשת "ויוינו".. באדיבות המצולמים, אתר רשמי
"רק רוצים לעבוד". עודד שטראוס/אתר רשמי, באדיבות המצולמים

לאחר דחיית הסגירה של המסעדות הוסיף שטראוס: "התנהלות בדיחה אבל תודה, קיבלנו עוד כמה ימים". הוא הבהיר כי "לחלק מהמסעדות אין מספיק סחורה כי התכוונו להישאר סגורים, אבל כולם מתארגנים כעת לפתיחה. קיבלתי איזה מיליון הודעות מלקוחות, אם הייתי אפילו פירור קטן במהפך הזה אז אני שמח מאד".

מועין חלבי, שיחד עם זוגתו רולא דיב מנהל את מסעדת "רולא" בעיר התחתית של חיפה אמר אחרי ההחלטה לדחות את סגירת המסעדות כי "אני כבר לא יודע אם לצחוק או לבכות. הודענו ללקוחות לא להגיע, ועכשיו אומרים שתיכף יאשרו להישאר פתוחים בסוף השבוע. זה מטורף". מוקדם יותר אמר חלבי כי "נעשה עוול גורף לקבוצה הזו של המסעדנים. בממשלה קיבלו החלטה על סגירה כמו גנבים בלילה, אנחנו קנינו סחורה ורוצים להפוך אותנו לעבריינים".

הוא הסביר כי "ההחלטה על הסגירה התקבלה בטמטום והבינו שמישהו היה צריך לשלם לנו על ההפסדים. חבריי קראו ל'מרד' ואני מבין אותם מאד, אל מול ההחלטות המטומטמות והפשיסטיות, אבל יש דרכים חוקיות בכל מדינה מתוקנת". בנוסף לכך, אמר חלבי כי "אנחנו אישית מותשים, ולא בטוח בכלל אם הלקוחות רוצים לצאת מהבית ואם יש להם כסף. זה לא שעומדים בתור בעת הזו".

שף מועין חלבי, בעלי מסעדת "רולא" בחיפה. באדיבות המצולמים, אתר רשמי
" נעשה עוול גורף". שף מועין חלבי, בעלי מסעדת "רולא" בחיפה/אתר רשמי, באדיבות המצולמים

ח"כ יאיר גולן (מרצ) תקף גם הוא את החלטת הממשלה. "ככה לא נראה ניהול משבר- ככה נראית בדיחה", כתב בחשבון הפייסבוק שלו. "פניית פרסה בתוך 24 שעות בגלל לחץ ציבורי". לדבריו, "אם יש סכנה אמיתית, איך אתם מעזים לסכן את בריאות הציבור בגלל שאתם מפחדים מביקורת? ואם אין סכנה, איך העזתם לסגור מסעדות בכל הארץ ולפגוע בפרנסה של אנשים בלי שזה הכרחי?".

גולן הוסיף כי "למשבר הקורונה נדרש ניהול אחראי, מקצועי ויציב, נדרשת מנהיגות אחרת. ביבי וגנץ - אתם מרסקים את מעט האמון הציבורי שעוד נשאר. "ככה לא מנהלים משבר. ככה נראים פוליטיקאים לחיצים, לא מנהיגי ציבור".

(עדכון ראשון: 18:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully