וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביהמ"ש המחוזי אישר את הסגרתה של מלכה לייפר לאוסטרליה

עודכן לאחרונה: 21.9.2020 / 15:05

הבקשה להסגיר את מנהלת בית הספר ממלבורן שהואשמה בעשרות עבירות מין בתלמידותיה אושרה, והשופטים קבעו כי היא "תשהה במשמרת שב"ס עד שתוסגר". זאת, לאחר דיונים רבים שבסופם נקבע כי לייפר אכן כשירה לעמוד לדין. "חיכינו 9 שנים ליום הזה", בירכו הנפגעות

בווידאו: דיון בביהמ"ש המחוזי בהסגרת מלכה לייפר לאוסטרליה/עריכה: איתי עמרם

בית המשפט המחוזי בירושלים אישר היום (שני) את הבקשה להסגיר לאוסטרליה את מלכה לייפר הנאשמת בעבירות מין בקטינות, וקבע כי היא בת הסגרה. זאת לאחר עשרות דיונים שבסופם נקבע כי לייפר כשירה לעמוד לדין.

בפסק הדין, התייחסה השופטת מרים לומפ לשורת עדויות המתלוננות וכתבה כי "תכליתו היחידה של הליך ההסגרה היא לברר האם ישנה הצדקה להמשך בירור המקרה בהליך פלילי במדינה המבקשת. לאחר שעיינתי בעתירה ובראיות המצורפות לבקשת ההסגרה, ושמעתי את טענות באי כוח הצדדים בדיון שלפניי, אני סבורה כי תכלית זו מתקיימת בענייננו. מכלול הראיות שהוצגו על ידי העותר, די בהן כדי לבסס את דרישת ה'אחיזה לאישום'".

"לאחר ששמעתי את כל הטענות שלכם החלטתי להורות על המשיבה כבת הסגרה לאוסטרליה והיא תשהה במשמרת שב"ס עד שהיא תוסגר", הכריזה השופטת.

החשודה בעבירות מין בקטינות באוסטרליה. אוליבייה פיטוסי, הארץ, אתר רשמי
ההחלטה התקבלה לאחר עשרות דיונים. לייפר בביהמ"ש 2018/אתר רשמי, אוליבייה פיטוסי, הארץ

השופטת דחתה את טענות סנגורי לייפר כי לא היתה מודעת להיעדר הסכמה מצד המתלוננות. "בשלב זה, די בעדויות המתלוננות כפי שהן, כדי להצדיק המשך הליך פלילי באוסטרליה. מעבר לצורך יצוין, כי מעדויותיהן של ג'ניפר מייסי ושל חנה ברומברג, אשר עבדו עם המשיבה בבית הספר, עולה, לכאורה, כי המשיבה הייתה מודעת היטב להשפעתה הרבה על אנשים וגרמה לאנשים לעשות כרצונה דרך קבע. כאמור, אין זה המקום לקבוע ממצאי מהימנות, אך רחוקים אנו מהקביעה שלא ניתן להסיק מהעדויות שהמשיבה לא הייתה מודעת לחוסר ההסכמה".

"חיכינו תשע שנים ליום הזה"

הנפגעות בירכו על קביעת בית המשפט. "היום, סוף סוף, אנחנו רואות צדק. לייפר הייתה חופשיה ולא חשבנו שיהיה לנו קול, אבל במשך שלוש שנים עבדנו קשה ומצאנו את קולנו. זה לא רק עבורנו, זה עבור כל שורדת שדורשת צדק ומסרבת לשתוק. הניצחון היום הוא של כולם. חיכינו תשע שנים ליום הזה".

חברת הכנסת שרן השכל בירכו על ההחלטה. "בית המשפט המחוזי צדק כשקבע כי יש להסגיר את מלכה לייפר לאוסטרליה, אך הסחבת בעניינה שאורכת כבר למעלה משש שנים הוא עינוי דין עבור קורבנותיה", מסרה ח"כ השכל, "בזמן שהן ממתינות לסגירת מעגל ולצדק, מדינת ישראל הופכת למקלט לאנסים ופדופילים. אם תחליט לערער, אני קוראת לשופטי העליון להזדרז ולהביא להסגרתה. שש שנים הם יותר מדי זמן"

שרת המשפטים לשעבר איילת שקד כתבה אף היא דברים ברוח דומה. "בית המשפט קיבל את ההחלטה הנכונה. מלכה לייפר צריכה להיות מוסגרת לאוסטרליה ולעמוד שם לדין בהקדם אפשרי. בגלל הימשכות ההליכים, ראוי שבית המשפט העליון יקבע דיונים במהירות לאחר שיוגש הערעור", מסרה.

מנגד, סנגוריה של לייפר תקפו את ההחלטה, והבהירו כי בכוונתם לערער עליה. עו"ד טל גבאי אמר כי "זה אינו סוף פסוק, כי ההחלטה הסופית תיפסק בעליון. אנחנו אוחזים בטענות כבדות משקל בכל הנוגע לכשירותה לעמוד לדין. כיום בשב"ס מעניקים לה טיפול אנטי פסיכוטי מסכן חיים. העליון קבע שככל שיימצא באוסטרליה שלייפר אינה כשירה לעמוד לדין על המדינה להשיבה לאלתר לישראל, ולא מן הנמנע שככל שתוסגר לאוסטרליה לא יתקיים משפט".

לדברי של סנגור נוסף, עו"ד ניק קאופמן, "הסגרה זו החלטה פוליטית ובסוף נגיע לבג"ץ ונטען ששר המשפטים המכהן אינו יכול להפעיל את שיקול דעתו לאור החלטות פסולות שניתנו על ידי הממונה עליו, ראש הממשלה, לדרג הבכיר באוסטרליה".

סנגורה השלישי של לייפר, עו"ד יהודה פריד, אמר כי עדיין לא כל הטענות לטובתה הוצגו. "יש לזכור כי במשפט פלילי יש את החלק המרכזי וזה הראיות", טען. "בבוא העת אם תוסגר, כמובן מקווים שלא, יש לה המון טענות שיעלו במלוא עוצמתן. אחד המומחים שבדק את לייפר הוא אוסטרלי, וקבע שלפי הדין האוסטרלי היא אינה כשיר לעמוד לדין. אני בטוח ששם ייקבע שאינה מסוגלת לעמוד לדין".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
"יש לה המון טענות שיעלו במלוא עוצמתן". הדיון בעניינה של מלכה לייפר, היום/מערכת וואלה, צילום מסך

לייפר מואשמת בעשרות עבירות מין בתלמידות בבית ספר שניהלה במלבורן. בשנת 2008 היא נמלטה לישראל, ובאוגוסט 2014 עתרה המדינה לבית המשפט בבקשה להכריז על לייפר כבת הסגרה לבקשת אוסטרליה. אז נעצרה לייפר, ולאחר מכן שוחררה למעצר בית.

שנתיים לאחר מכן, ביוני 2016, בית המשפט עצר את דיונו בעתירה, לאור חוות הדעת של פסיכיאטר מחוז ירושלים, לפיה לייפר אינה כשירה לעמוד לדין, והליך ההסגרה הופסק. בפברואר 2018, נעצרה לייפר פעם נוספת לאחר שנאספו נגדה ראיות המוכיחות לכאורה כי היא מתחזה ואינה לוקה בנפשה, והמדינה ביקשה לחדש את ההליכים בעניינה. בבקשה נטען כי ישנן ראיות שלייפר מנהלת אורח חיים נורמלי והציגה מצג שווא בפני המטפלים והוועדה הפסיכיאטרית. בפני בית המשפט הוצגו חוות דעת שונות על ידי המדינה והסנגורים.

בספטמבר 2019 החליטה השופטת לומפ כי צוות מומחים ייבחן את מצבה של לייפר. בחוות הדעת שהגישו נקבע כי לייפר מתחזה ולכן כשירה לעמוד לדין ובחודש מאי קיבל בית המשפט את עמדתם. לפני כשלושה שבועות דחה בית המשפט העליון את ערעורה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully