וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלושה ימים, 21 חולים: בכיתה האדומה בישראל מנסים להבין כיצד נדבקו בקורונה

17.9.2020 / 14:30

בית הספר "החיטה" נסגר על 800 תלמידיו לאחר ש-27 מהם אובחנו כחיוביים לנגיף. גורמים רשמיים עדיין לא מסרו כיצד התרחשה ההדבקה, אך חלק מההורים ובמועצה המקומית מאשימים את הנהלת ביה"ס, שערכה הרמת כוסית לפני פתיחת השנה. "עוד ועוד בדיקות היו חיוביות. הייתי בהלם"

בווידאו: התגודדות הורים בכיתה א' בבית ספר בגבעתיים/עריכה: ניר חן

כיתה ב' בבית הספר "החיטה" בזכרון יעקב היא כנראה הכיתה האדומה בישראל. 21 מהתלמידים בכיתה מתוך 31, אובחנו כחיוביים בנגיף הקורונה. בנוסף, כ-800 תלמידים מבית הספר בו לומדים ילדים מגן עד כיתה ח' נשלחו לבידוד בביתם. ההורים זועמים, ובמועצה המקומית הפנו את האצבע המאשימה אל בית הספר, שבו לומדים מגילאי גן ועד כיתה ח', וטענו כי "אם היתה הקפדה על ההנחיות בזמן הקורונה, סביר להניח שהיא היתה מונעת אירוע כזה".

"כמנהלת בית הספר אני לוקחת אחריות ומפיקה לקחים", הודיעה המנהלת ביום שלישי השבוע. הורים חוששים שבמועצה לוחצים עליה להסיק מסקנות. בבית הספר הספיקו ללמוד רק שלושה ימים עד שהתברר שהמחנכת של כיתה ב-1 חולה בקורונה. בצעד חריג, הלימודים הופסקו והתלמידים התבקשו להישאר בבית. זאת, מאחר שכבר בתחקיר ראשוני התברר שכל המורים נחשפו זה לזה באירוע שקדם לפתיחת שנת הלימודים.

בית ספר יסודי החיטה בזכרון יעקב, בו חלה התפרצות גדולה של קורונה, 27 תלמידים אובחנו חיוביים לנגיף.. אתר רשמי, אתר רשמי
ההורים זועמים, ובמועצה הפנו אצבע מאשימה אל ההנהלה. בית ספר החיטה/אתר רשמי, אתר רשמי

עם זאת, כעבור כמה ימים התברר שהצעד הקיצוני הזה בא מאוחר מדי: מתוך 31 תלמידי ב-1 נמצאו כבר 21 תלמידים חיוביים לנגיף הקורונה. בכיתות אחרות של בית הספר נתגלו עוד שישה תלמידים חיובים, שניים מהם בכיתה ב-3, שניים אחרים בכיתה ה-2, תלמיד אחד בכיתה א-1 ותלמיד אחד בכיתה ו-4. בנוסף, נדבקו עוד גננת וסייעת.

בסך הכול, בזכרון יעקב יש 33 תלמידים חולים - יותר משליש מתוך 88 החולים הפעילים בישוב. מתוך 33 התלמידים החולים, 27 הם תלמידי בית הספר "החיטה". משרד החינוך אינו מרחיב בנושא, ובכלל שומר על עמימות בכל הקשור להתפשטות הנגיף בבתי הספר בישראל.

"המורות התכנסו והיו בלי מסיכות"

"לפני שבועיים אחד הבנים שלי אמר שנודע לו שהמורה של הבן שבכיתה ב' חולה", שחזרה אמו של אחד התלמידים החולים מהכיתה. "מאז אנחנו בעצמנו בבידוד ויש לנו עוד שבועיים גם מרגע שיתברר שהוא החלים".

בשיחה עם וואלה! NEWS המשיכה האם "למחרת לקחנו אותו לבדיקה, וביום שבת התקשרה אלי אחות אפידמיולוגית מלשכת הבריאות בחדרה להגיד לי שהילד חיובי". היא הוסיפה כי "הוא סבל מחום והיה מאוד חלש. לאחר מכן החום ירד, אבל הוא עדיין חש בחולשה". לדבריה, "כמובן שבינתיים כל סדרי הבית השתנו, בעלי ואני טיפלנו בו והבנים האחרים, הגדולים יותר, נאלצו להסתגר בחדרים שלהם".

היא סיפרה כי "מיד כשנודע לנו שהוא חולה, שיתפתי את כל ההורים בקבוצת הכיתה וגם את המנהלת. אולי זה נתן גם לאחרים לגיטימציה להגיד, כי זה היה כמו פטריות אחרי הגשם. עוד ועוד הורים לילדים בכיתה שיתפו שגם הם עשו בדיקות, וגם אצלם יצאה תוצאה חיובית. אני הייתי בהלם".

"ככה זה נמשך שבוע עד שהתגלו כל החולים", המשיכה האם לתאר את אירועי אותו יום. "במשפחה אחת נדבקה כבר גם אימא של תלמיד. בעוד משפחה נדבק האבא". היא סיפרה גם על מצוקת בדיקות באזור, וכי כמעט ולא היה ניתן למצוא מרפאה שיכולה לבדוק את התלמידים ובני משפחותיהם. "אנשים נסעו לנתניה, לחדרה, לג'סר א-זרקא, העיקר למצוא מרפאה שתבדוק אותם", הבהירה. "בית הספר לא עזר, המועצה לא עזרה, הורים היו צריכים להתרוצץ, להשיג הפניות ולהגיע למתחם בדיקות שיקבל אותם".

האם סיפרה כי עדיין לא ידוע איך בדיוק התרחשה ההדבקה, "אבל בין ההורים יש כאלה שכועסים ובטוחים שהיה משהו לא תקין, שהמורה לימדה בלי מסיכה או שהילדים היו בלי מסיכות, ושכמה ימים לפני התחלת שנת הלימודים היה אירוע הרמת כוסית, וכל המורות התכנסו והיו בלי מסיכות". עם זאת, היא הוסיפה כי "ברור שהיא לא עשתה את זה בכוונה ולכן לא מפליא שההורים שלחו לה פרחים וממתקים".

בדיקות קורונה במעבדות קופת חולים לאומית באור יהודה 13 ביולי 2020. ראובן קסטרו
"הורים היו צריכים להתרוצץ למצוא מרפאה". מעבדת בדיקות קורונה/ראובן קסטרו

אימא לילד אחר מהכיתה שהוא אחד הבודדים שלא נדבק, מודה על המזל שהיה במקרה לבנה, אבל כועסת על התנהלות בית הספר. "זה מאוד חורה לי. בניגוד להנחיות של משרד החינוך התקיימה הרמת כוסית ל-81 אנשי צוות", אמרה. "אומרים שלא שמרו שם על הריחוק, שלא כולם עטו מסיכות ואומרים שהיו שם חיבוקים ונשיקות. להבנתי נעשתה חקירה, אבל איכשהו אנחנו לא מצליחים לקבל את הממצאים שלה. אסור שהציבור לא יידע על ההתנהלות הזו, ולדעתי בהנהלה של בית הספר ובמועצה מנסים להסתיר אותו".

"אני לא שוללת שגם למשרד החינוך יש אינטרס בהשתקה של הסיפור הזה", הוסיפה האם. "ההורים עסוקים עדיין בהחלמה, אבל כולם עצבניים על האירוע הזה, בזה אין לי ספק".

מי שעמדה בראש הנהגת ההורים בבית הספר מסבירה כי "הרמת הכוסית, שאמנם לא היתה הדבר הכי חכם בדיעבד, נעשתה מתוך רצון לפתוח שנה באווירה טובה ולאחד את הצוות בתקופה לא פשוטה". האם שעזבה תוך כדי המשבר אמרה כי "הרמת הכוסית לא הגבירה את כמות החולים, כי נדבקו רק מחנכת, גננת שממילא נסעה איתה באוטו וסייעת. הנזק העיקרי היה בכך שכל הצוות היה צריך להיכנס לבידוד".

היא הוסיפה כי, "גם כאן צריך פרופורציות ולא סתם להתנגח בצוות בית הספר שעובד מאוד קשה בתקופה הנוכחית כדי להמשיך לקיים את המערכת כשהם בבידוד". היא ביקשה להדגיש כי "זו תקופה לא פשוטה עבור צוות בית הספר עם הכי הרבה תלמידים ביישוב ועם המבנה הכי קטן שצריך ללמד בתנאים לא הגיוניים בשגרה, ללא מספיק כיתות. בזמן קורונה המצב בלתי אפשרי, עם כל החלוקה לקפסולות החל מכיתה ג', שזה תוספת של עוד 19 חצאי כיתות שצריך למצוא להן מקום".

"הרמת הכוסית נעשתה מתוך רצון לפתוח שנה באווירה טובה"

אבא לאחד מהילדים בבית הספר טען שלדעתו דווקא יש כאן ניצול של האירוע בידי גורמים במועצה. "יש לי הרגשה שיש מישהו במועצה שרוצה למנף את זה כדי לבוא חשבון עם מנהלת בית הספר". לדברי האב, "זו בכלל לא המטרה שלנו. ההיפך, אני חושב שרוב ההורים לא מעוניינים בעוד זעזועים לבית הספר. היה אירוע, צריך לתחקר אותו, ללמוד לקחים ולהמשיך יחד הלאה".

מהנהגת ההורים נמסר בתגובה: "מדובר באירוע שמחדד את הצורך המובהק בשמירת הנחיות משרד הבריאות ומשרד החינוך. מאז תחילת האירוע, הנהגת ההורים נמצאת בקשר רציף עם הנהלת בית הספר והמועצה, על מנת שמקרים אלו לא ישנו, ולמען הסדרת מתווה מחמיר יותר ממתווה משרד החינוך, שיגן וישמור על בריאות הילדים והצוות החינוכי".

עוד הוסיפו בהנהגת ההורים כי "לצד שיתוף הפעולה שנבנה, ההנהגה דורשת מהמועצה ובית הספר לערוך תחקיר שקוף, על מנת ללמוד מן האירוע ולפעול שמקרים מאין אלו לא יישנו".

יואב גלנט דמוקרטTV. יונתן זינדל, פלאש 90,
"למשרד החינוך יש אינטרס בהשתקה". גלנט/יונתן זינדל, פלאש 90

סגן ראש המועצה צחי ברוך אמר כי לדעתו "יכולנו להיערך טוב יותר ללמידה בתקופת קורונה תוך התאמת הלמידה לכל בית ספר עם האתגרים שלו, תוך מתן דגש בצורה חזקה יותר על המשמעות של הקפדה יתרה על הכללים- אנשי צוות ותלמידים". הוא הוסיף כי יש ללמוד מהמקרה ולשמור על ההנחיות: "המקרה בו הושבת בית ספר שלם כתוצאה מחוסר עמידה בכללים, הגם שלא נעשה בזדון- חייב ללמד את כולנו: מורים, תלמידים והורים- לשמור היטב על ההנחיות ולהקפיד על ההפרדה בין כיתה לכיתה ובין הקפסולות הן בשעות הלימודים והן לאחר מכן בפעילויות אחר הצהריים".

מהמועצה המקומית זכרון יעקב נמסר בתגובה כי "עם קבלת העדכון על מורה מאומתת קורונה הוקם צוות לשעת חירום (צל"ח) בית ספרי, הכולל את מפקחת בית הספר, מפקחת היועצות, מחזיקת תיק בריאות במחוז, ראש המועצה, מנהלת מחלקת חינוך, מנהלת בית הספר וגורמי מקצוע רלוונטים".

במועצה הבהירו כי "המידע הועבר ישירות להורי בית הספר, ובמקביל החליטו מנהל המחוז וראש המועצה על הפסקת כלל הלימודים הפרונטאליים עקב חשיפה של מרבית הצוות, שהתכנס למפגש פתיחת שנה, ועד לגמר חקירה ראשונית של משרד הבריאות, בה הובהר כי על צוות בית הספר להכנס לבידוד".

מדרחוב זכרון יעקב מרוקן מאנשים בעקבות הנחיות משרד הבריאות 17 בספטמבר 2020. שלומי גבאי
"הקפדה על ההנחיות הייתה מונעת את המקרה". המדרחוב ריק בעקבות הנחיות הקורונה/שלומי גבאי

"הקפדה על הנחיות בזמן קורונה סביר להניח שהיתה מונעת אירוע זה", הוסיפו במועצה. "הציבור הרלוונטי בקהילת בית הספר קיבל מידע מלא על הכיתות הנדרשות לבידוד, וכן אנשי צוות מאומתים. במהלך השבוע הוגדרו כמאומתים במסגרות חינוך שונות ביישוב כפי שמתגלים בכלל האוכלוסייה, אנשי צוות או תלמידים מאומתים, וכפועל יוצא כל מוסד חינוכי הקים צוות בית ספרי לניהול האירוע כולל דיווחים להורים ותלמידים". במועצה הבהירו כי "מערכת החינוך שלנו עוברת ללמידה מרחוק החל מיום חמישי בהתאם להחלטת הממשלה".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי "עניינו של בית הספר מצוי בבדיקה אפידמיולוגית, עם סיומה נוכל להתייחס לטענות". בקשה לשמוע את גרסתה של המורה סורבה בשמה על ידי משרד החינוך: "המורה לא מעוניינת לדבר", נמסר ממחוז חיפה של המשרד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully