וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת התעשייה האווירית: התיק הפלילי נגד יאיר כץ ייסגר

16.9.2020 / 22:31

הפרקליטות הודיעה לכץ, יו"ר ועד העובדים, וכן למנהל בארגון ולחברה לתחזוקת מטוסים, כי לא נמצא שביצעו עבירות פליליות. עם זאת, היא תפנה לרשות החברות בנוגע לסוגיות שעדיין מצריכות בדיקה. במסגרת הפרשה עלו חשדות לשוחד וניצול לרעה של כוח

צילום: ניב אהרונסון

המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה הודיעה היום (רביעי) לחלק מהחשודים בפרשת התעשייה האווירית על סגירת התיק נגדם. בין היתר ייסגר התיק נגד יאיר כץ, יו"ר ועד העובדים בחברה ובנו של השר לשעבר חיים כץ, שכיהן בעבר גם בתפקיד. כמו כן, נסגרו התיקים נגד מנהלים בתעשייה האווירית וחברה שסיפקה עבורם שירותי תחזוקה למטוסים.

חלק מהחשדות בתיק עסקו בטענות בדבר ניצול לרעה של עוצמת הוועד, כדי לפגוע בעובדים שניסו להתמודד בבחירות מול הנהגתו באותה עת, ובהפעלת לחץ על העובדים להתפקד לליכוד. על פי הפרקליטות, לאחר בחינת החומר התברר כי אכן הייתה מדיניות של ארגון העובדים לגרום להתפקדותם של עובדים, אך לא נמצאו ראיות לכך שבמסגרת זו בוצעו עבירות פליליות.

עם זאת, בכוונת הפרקליטות לפנות ליו"ר רשות החברות הממשלתיות בעניין סוגיות הנוגעות לפעילות החברה והוועד שעלו מהחקירה וטעונות בדיקה, אך אינן עולות כדי עבירות פליליות.

** לא לשימוש עד לאישור פרסום שמם** הארכת המעצר של החשודים בפרשת השחיתות בתעשייה האווירית בבית משפט השלום בראשון לציון, 22 במרץ 2017. ניב אהרונסון
חלק מהטענות עדיין טעונות בדיקה. כץ בהארכת מעצרו, ב-2017/ניב אהרונסון

חלק נוסף בפרשה עסק בחשדות לפיהם כמה חברי ועד קיבלו שוחד כדי לנצל את השפעתם, מתוקף היותם חברי ועד, על התעשייה האווירית. באפריל האחרון זומנו לשימוע מספר חשודים - אליהו כהן, חבר בוועד העובדים, שמעון פריתס, ממלא מקום מנהל מפעל בתעשייה אווירית, חברת א.ב. שירותי תעופה בע"מ המספקת שירותי צביעה וניקיון מטוסים ואמג'ד ביראני, מנהל תפעול בחברה.

על פי כתב החשדות, כהן, החשוד המרכזי בפרשה, עבד כעוזר מנהל אבטחת איכות במפעל של התעשייה האווירית וכיהן בוועד העובדים העוצמתי של הארגון במשך 28 שנים. מתוקף חברותו בוועד, הייתה לו השפעה על קידום עובדים בתוך החברה.

בנוסף, כחלק מתפקידו בוועד, החל בשנת 2015 לכהן כיו"ר ועדת הזנה והיה בין מקבלי ההחלטות בשיתוף עם ההנהלה בכל הנוגע להעסקת ספקי המזון. כהן, לטענת הפרקליטות, היה בעל השפעה ועוצמה גם עקב קשריו הקרובים באותה תקופה לח"כ כץ שכיהן כיו"ר ועד העובדים.

חדר הבקרה של התעשייה האווירית, יהוד, 27 בדצמבר 2017. ניב אהרונסון
לא נמצאו ראיות לעבירות פליליות. התעשייה האווירית ביהוד/ניב אהרונסון

כהן חשוד כי ניצל את כוחו והשפעתו כדי לדרוש ולקבל שוחד בדמות מוצרי מזון שונים מחברת נורקייט וספקיה, לשימושו האישי ולחלוקה למקורביו. "זאת ביודעו כי השוחד ניתן לו בעד פעולות הקשורות במילוי תפקידו כעובד ציבור. בנוסף, חשוד כהן כי קיבל במרמה ותוך הפרת אמונים, החזרים כספיים מהתעשייה האווירית בגין מצג כוזב על הוצאות במסגרת נסיעות עבודה לחו"ל בהיקף של כ-14 אלף שקלים", נכתב בכתב החשדות.

בנוסף, כהן חשוד כי היה בקשר קרוב עם בעליה של חברת "א.ב. שירותי תעופה", והתערב באופן פסול כדי לסייע לחברה לזכות במכרז באחד ממפעלי התעשייה האווירית, בהיקף של כחצי מיליון דולר. על פי החשד, כהן הורה לפריתס לגלות מידע לחברת א.ב. שיסייע לה לזכות במכרז, ופריתס עשה זאת. כהן לכאורה גם הפעיל על עובד התעשייה האווירית לחצים פסולים כדי שיתייצב ויצביע בבחירות ליו"ר הוועד, למרות שהיה ידוע לו כי אותו עובד סועד את אשתו שהייתה חולה במחלה קשה.

בעקבות השימועים שנערכו לפריתס, חברת א.ב. שירותי תעופה וביראני, הוחלט לסגור את התיקים נגדם. בעניינו של כהן טרם התקבלה החלטה, ולדברי הפרקליטות היא צפויה להתקבל בקרוב.

נושא מפעל להרכבת מטוסי מנהלים בתעשייה האווירית, נובמבר 2016. ראובן קסטרו
גם חברה לצביעת מטוסים נכללה בחשדות. מפעל התעשייה האווירית/ראובן קסטרו

כץ בירך על סגירת התיק נגדו. "האמת יצאה לאור. לצערי, החקירה שנפתחה לפני שלוש שנים וחצי, לא די שפגעה פגיעה קשה בי ובמשפחתי, אלא פגעה גם בתדמיתה של התעשיה האווירית", אמר. "הרכילות כי כפינו על עובדי החברה להתפקד למפלגות, הלכה והתבררה למשטרה ולפרקליטות כלא יותר מעלילת שווא. המפקד היה ונותר כלי לגיטימי במדינה דמוקרטית ואנו נמשיך לעודד את המעורבות החברתית של עובדינו מתוך הכרה והבנה בערכו".

סנגוריו של כץ, עורכי הדין עמית חדד ונועה מילשטיין, מסרו: "אנו שמחים שלקראת השנה החדשה הפרקליטות הודיעה רשמית את מה שידענו לאורך כל העת - לא נפל רבב בהתנהלותו של מר יאיר כץ. אנו מברכים על החלטת הפרקליטות שהצליחה להתעלם מרעשי הרקע, ולראות את הדברים כהווייתם - יאיר כץ לא ביצע עבירה כלשהי, ופעל כל העת למען התעשייה האווירית ובעיקר למען עובדיה - כפי שהוא עושה כיום ביתר שאת כיו"ר ועד העובדים".

עו"ד אייל בסרגליק, המייצג חשוד נוסף בפרשה שהתיק נגדו נסגר, משה בר דוד, מסר כי "מרשי נחקר על לא עוול בכפו על חשדות חמורים ביותר אשר כללו קבלת שוחד, הפרת אמונים, סחיטה באיומים, שימוש לרעה בכוח המשרה, קבלת דבר במירמה וגניבה בידי עובד ציבור. לאורך כל הדרך צעק את צעקתו על חפותו המוחלטת וחקירתו בשל ייחוס משפחתי בלבד וכל החשדות בעניינו הוסרו עתה כשתיק החקירה נסגר היום, בהחלטה של הפרקליטות על היעדר ראיות בעניינו, ואנו סמוכים ובטוחים שלאחר שנקבל את החומרים, ונגיש בקשה מטעמנו, יסגר התיק מחוסר אשמה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully