וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5,523 אובחנו בקורונה ביממה האחרונה, 535 במצב קשה

עודכן לאחרונה: 16.9.2020 / 13:12

לפי נתוני משרד הבריאות, סך הנדבקים בנגיף עלה ל-166,794 בני אדם ו-138 מונשמים. אחוז החיוביים לקורונה ביממה עמד על 9.9%. מנהלי בתי חולים טענו בדיון בכנסת שהמערכת לא בקריסה, אך הזהירו: "איכות הטיפול תיפגע". מנהל ביה"ח הדסה נגד סגר: "יביא למדבקי על חדשים"

בווידאו: פרופ' רוטשטיין בדיון בוועדה לביקורת המדינה/צילום: ערוץ כנסת

5,523 בני אדם אובחנו בקורונה ביממה החולפת - כך נמסר היום (רביעי) ממשרד הבריאות. בכך, עלה מספר הנדבקים המאומתים בישראל ל-166,794. אתמול התקבלו תוצאות עבור יותר מ-55 אלף בדיקות, כשאחוז החיוביים לנגיף עמד על 9.9%. נתוני הבדיקות ותוצאותיהן אינם סופיים ועשויים להשתנות בעדכוני משרד הבריאות הבאים.

מספר החולים הפעילים הוא 42,862. בבתי החולים מאושפזים 1,153 חולים, מתוכם 138 מונשמים ו-535 חולים קשה. נכון להיום מתו 1,141 בני אדם מנגיף הקורונה בישראל.

בתוך כך, הממשלה החליטה הבוקר במשאל טלפוני לקבל את המלצת משרד הבריאות וממונה הקורונה הלאומי פרופ' רוני גמזו, לסגור את כל מערכת החינוך למעט חינוך מיוחד וחריגים, כולל בתי ספר, גני ילדים ומעונות יום, כבר מיום חמישי הקרוב, נוכח העלייה המשמעותית בהדבקה.

מחלקת קורונה בביה"ח איכילוב, ת"א 15 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
הממשלה החליטה לסגור את מערכת החינוך ממחר. מחלקת קורונה באיכילוב, אתמול/ראובן קסטרו

בוועדה לביקורת המדינה נערך הבוקר דיון בנושא קריסת בתי החולים בקורונה. במהלך הדיון אמר ד"ר מיכאל הלברטל, מנהל בית החולים רמב"ם, כי "מערכת הבריאות הישראלית לא בקריסה. אנחנו יכולים לטפל בהרבה מהתרחישים, אבל לכל דבר יש משמעות". הלברטל הציג לחברי הוועדה נתונים על התפוסה בבתי החולים ואמר: "הגיל הממוצע של המונשמים ברמב"ם הוא 50. ואנחנו לא שונים מבתי חולים אחרים בהקשר הזה. זו כבר לא מחלה של זקנים".

פרופ' זאב רוטשטיין, מנהל בית החולים הדסה, אמר כי "אנחנו לא קורסים. הבעיות שלנו מתמצות בכך שעד אתמול בערב לא היתה לי משכורת לשלם בסוף החודש. אתמול קיבלתי הלוואה מקופות החולים. דיברו על זה שהמדינה העבירה 10 מיליארד שקל למערכת הבריאות, ובסוף קיבלתי הלוואה מקופת החולים. אני משוכנע שהכוונות טובות, אבל יש ביורוקרטיה נוראית, שבסוף הפתרון הוא הלוואה מקופות החולים על חשבון החודש הבא".

"אנחנו לא השכלנו להקטין את מספר הנדבקים ואנחנו שבעה חודשים אחרי תחילת האירוע כשעדיין אין לנו מנגנון יעיל וסביר שעובד לקטיעת שרשראות ההדבקה", הוסיף רוטשטיין. "ברגעים אלו מסתובבים מדביקי על שלא מרגישים שמשהו לא בסדר איתם, ומדביקים בכמות גדולה". לדבריו, "הסגר האוטומטי הוא לא חכם. אפשר להמיר אותו לסגר בפחות משבוע עם בדיקה אחת. לבדוק את מדביקי העל ולבודד רק אותם. אנחנו סוגרים בריאים וחולים ביחד. אחרי הסגר יהיה לנו מדביקי על חדשים. היינו צריכים לאתר את מדביקי העל - אלו הצעירים שנפגשים ורואים אנשים. לא צריך לבדוק רק סימפטומטיים".

פרופסור עופר מרין, מנהל בית החולים שערי צדק, אמר בדיון כי "המשמעות של העומס היא יותר 'חולי-פרוזדור' במחלקות הרגילות, שלצערי זה תמונות שבישראל כבר התרגלנו אליהם. הדגל האדם שמערכת הבריאות חוששת ממנו היא שלא נוכל לתת את הטיפול ברף שאנחנו רוצים. או בהורדת איכות הטיפול, או אפילו בסירוב לתת טיפול לחולים מסוימים. אני יודע שזה נשמע משהו הזוי ורחוק, אבל צריך לראות את איטליה וספרד וגם שבדיה".

פתיחת שנת הלימודים תשפ"א בבית ספר שיפר, פתח תקווה, 1 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
"משמעות העומס - יותר 'חולי-פרוזדור'" תלמידים בפתיחת שנת הלימודים, לפני כשבועיים/ראובן קסטרו

גם ד"ר איתי פסח, סגן מנהל בית החולים שיבא-תל השומר, הצטרף לדברים ואמר כי "מספר חולי הקורונה עולה בהדרגה, אבל אנחנו רחוקים מקצה גבול יכולת הקליטה. אני מצטרף למה שנאמר על ידי מנהלי בתי החולים לגבי העובדה שהמערכת לא בקריסה, אבל שמתח המטופלים והעליה בכמות, באופן הדרגתי זולג להשפעה על היכולת שלנו לתת את הטיפול המיטבי. אם הקצב הזה יימשך, נגיע למצב שזה יפגע ביכולת לבצע פעילות אחרת, ולדעתי גם למצב שאיכות הטיפול שניתן לא תהיה מיטבית".

יו"ר הוועדה, ח"כ עפר שלח גם כן הביעה עמדה נגד הסגר. "אנחנו נכנסים לסגר של החגים שאת נזקו אנו יודעים ואת תועלתו פחות. אין שום ציפייה שאמצעי הסגר יורידו את התחלואה. וכשאנו רואים את העומס בבתי החולים, יש את התחושה שעושים משהו רק בגלל שלא יודעים לעשות משהו אחר ולא כי מישהו רואה בקצה פתרון. זהו מצב של קריסה שלטונית שמדאיגה לא פחות מנתוני התחלואה".

ועדת השרים החליטה אמש כי במהלך הסגר ייסגרו המלונות והצימרים, ולא תינתן אפשרות לאיסוף מזון ממסעדות בטייק אוואי. בנוסף לכך, הוחלט לאשר למשפחות חללי מלחמת יום הכיפורים לעלות לבתי העלמין. ממונה הקורונה פנה אתמול לשר הבריאות יולי אדלשטיין ולשר החינוך יואב גלנט, בדרישה לסגור את מערכת החינוך כבר ממחר. "מאחורי המלצה זו עומדים כל גורמי המקצוע", כתב גמזו לאדלשטיין וגלנט. "הממשלה קיבלה החלטה לא נכונה בניגוד להמלצות שלנו".

פעילויות מותרות מעבר ל-500 מטר מהבית

  • הגעה וחזרה של עובד למקום עבודה שהוא זכאי לעבוד בו על פי כל דין, וחזרה ממנו
  • הצטיידות במזון, תרופות, מוצרים חיוניים וקבלת שירותים חיוניים
  • קבלת טיפול רפואי, טיפול פסיכולוגי ורפואה משלימה
  • השתתפות בהפגנה
  • הליך משפטי שמחייב נוכחותו של אותו אדם
  • הגעה למשכן הכנסת
  • טיפול במסגרת רווחה
  • טבילת אישה במקווה טהרה
  • השתתפות בלוויה
  • סיוע לאדם שיש לו קושי או מצוקה
  • העברה של קטין שהוריו חיים בנפרד אל ההורה האחר
  • העברה של קטין שהורה האחראי עליו נדרש לצאת לצורך חיוני
  • טיפול חיוני בבעלי חיים

משרד הבריאות פרסם אתמול הנחיות הנוגעות לפעילויות שניתן לעשות במהלך הסגר, שיחל ביום שישי בשעה 14:00, מעבר למרחק של 500 מטרים מהבית. בין הפעילויות שיובאו לאישור הממשלה והכנסת, גם השתתפות בהלוויות והפגנות. בנוסף לכך, ניתן יהיה לחרוג ממגבלת 500 המטרים על מנת להצטייד במזון, תרופות או מוצרים חיוניים, לקבל טיפול רפואי, פסיכולוגי או רפואה משלימה.

כמו כן, ניתן יהיה לצאת לצורך הליך משפטי המחייב נוכחות, הגעה למשכן הכנסת, טיפול במסגרת רווחה, טבילה במקווה, סיוע לאדם במצוקה, העברת ילדים בין הורים החיים בנפרד, וטיפול חיוני בבעלי חיים.

בנוסף לכך, מסתמן כי ניתן יהיה לקיים תפילות במהלך ראש השנה, מ-18 בספטמבר בשעה 17:30 ועד 20 בספטמבר בשעה 20:00, וכן ביום כיפור מ-27 בספטמבר בשעה 17:00 ועד 28 בספטמבר בשעה 20:00. התפילות ייערכו בשטחים הפתוחים בקפסולות של עד 20 איש. עם זאת, ההגבלות על תפילות במבנים סגורים משתנות בהתאם לסיווג הרשויות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully