וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאות תקועים בגבול בלארוס-אוקראינה בדרך לאומן: "הפקירו אותנו"

עודכן לאחרונה: 15.9.2020 / 17:36

כ-2,000 חסידים תקועים בבלארוס בתקווה להגיע לאומן בחג. אתמול ניסו 700, בהם גם ילדים, לחצות את הגבול ונחסמו על ידי הצבא האוקראיני. כעת הם שוהים במקום בקור ללא אוכל ולינה מסודרת כשחלקם מסתכנים במתן שוחד במעבר. שר החוץ אבקוב סירב להיפגש עם דרעי לפתרון המשבר

בווידאו: חסידי ברסלב תקועים בגבול בלארוס אוקראינה/צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

כ-2,000 חסידי ברסלב שוהים כשבועיים בבלארוס, ומקווים כי תתקבל ההוראה במסגרתה יוכלו לחצות את הגבול לאוקראינה, כדי לשהות סמוך לקברו של רבי נחמן מברסלב בעיר אומן במדינה. אתמול, בעקבות דיווח שגוי על כך שהגבול נפתח, כ-700 מהחסידים הגיעו לנקודת הגבול ועברו לשטח המשותף עם אוקראינה, אך נבלמו מיד על ידי חיילי צבא אוקראינה.

כעת, מבוגרים וילדים שוהים במקום בחוסר תנאים - בקור, בלי אוכל ולינה מסודרת וחוששים שחזרתם לבלארוס תחייב אותם בבידוד של 14 ימים. "אנחנו רועדים כאן מקור", סיפר אברהם, שהגיע למקום יחד עם שלושה מילדיו. "אין אוכל, בקושי מים לשתות, ישנים על אספלט אבל לאף אחד לא אכפת. מדינת ישראל, בשם הקורונה, שמה עלינו פס. נתניהו והפרויקטור פרופ' גמזו לכלכו אותנו אצל האוקראינים, חסמו פה את הגבולות, ומאז הפכנו לבלתי נראים".

חסידי ברסלב תקועים בין בלארוס לאוקראינה 15 בפסטמבר 2020. ---, אתר רשמי
"ישנים על אספלט אבל לאף אחד לא אכפת". חסידי ברסלב בגבול בין בלארוס לאוקראינה/אתר רשמי, ---

אברהם תיאר את התחושות של רבים מחסידי ברסלב השוהים בבלארוס בימים האחרונים, חלקם אך הצהירו כי לא יצביעו יותר למפלגות החרדיות - ש"ס ויהדות התורה - היות והן לא מספקות להם מענה. אחרים מתארים תעשייה של שוחד, לפיה, בודדים ששילמו לקציני משטרה, סכום של 3,000 דולר או יותר, הצליחו לעבור את הגבול לאוקראינה. נוספים רואים בכך את המאמץ האחרון מבחינתם לנסוע לרבי נחמן בראש השנה הקרוב.

בלילה האחרון הגיעו נציגים של הצלב האדום כדי לסייע לחסידים, מרביתם אזרחי ישראל. "היו פה ילדים שסבלו מהיפותרמיה, אנשים שהיו ברעב מוחלט", העיד משה, אחד החסידים שהגיע לבלארוס לפני כשבוע. "הם חילקו שתייה, אוכל ושמיכות, לפחות שנוכל לשהות פה בתנאים מינימליים. זה הזוי שמדינת ישראל הפקירה אותנו".

עשרות חסידי ברסלב בגבול בלארוס-אוקראינה ולא מורשים להיכנס לאוקראינה 14 בספטמבר 2020. -, אתר רשמי
"היו פה ילדים שסבלו מהיפותרמיה, אנשים שהיו ברעב מוחלט". החסידים בגבול בלארוס, אתמול/אתר רשמי, -

מול החסידים עומדים כבר למעלה מיממה כ-30 חיילים אוקראינים כחומה בצורה שלא מאפשרת את המעבר שלהם לשטח אוקראינה, והבוקר אף העלו מסוקים לאוויר. "זה מבחינתם כמו שטח מלחמה. מה, הפכנו להיות אויבים? ישראל ואוקראינה הם שתי ידידות טובות, למי יש אינטרס לדפוק אותנו ככה?".

באומן באוקראינה שוהים כ-2,000 חסידים, ועד כה ישראל נכשלה בגיבוש מתווה מסודר לטיסה של חסידים נוספים לקראת החג. בתחילה, אוקראינה הודיעה כי תאפשר כניסה של 3,000 ישראלים נוספים אך מאז העלייה בתחלואה בשתי המדינות, גם ההצעה הזו נכשלה, ואין פתרון מסתמן.

חסידי ברסלב תקועים בין בלארוס לאוקראינה 15 בפסטמבר 2020. ---, אתר רשמי
"ראש ממשלת ישראל, שריה ופקידה איבדו את אמון הציבור החרדי". החסידים ישנים בגינה בגבול המדינות/אתר רשמי, ---

"המצב הוא שיש אלף יהודים בשטח הפקר בין הגבולות כשכל חטאם הוא הרצון להגיע לקברו של רבי נחמן", אמר נחמן בנשעיה, יו"ר המזכירות הארצית של חסידות ברסלב. "מדינת ישראל עשתה דמוניזציה לחסידי ברסלב בכל העולם, את המחיר משלמים עכשיו ילדים ומבוגרים שנמצאים ביער גומל בשטח הפקר בין מדינות". עוד אמר בנשעיה כי "ראש ממשלת ישראל, שריה ופקידה איבדו את אמון הציבור החרדי, זה לא קורונה, זה דעה קדומה".

בשל חסימת מאות חסידי ברסלב בגבול, שלח היום שר הפנים, אריה דרעי, מכתב לנשיא אוקראינה, וולדימיר זלנסקי, בו ביקש לאפשר להם להיכנס למספר ימים לאומן. השר דרעי ציין כי מדובר "במחווה הומניטרית" והוא מבקש התחשבות וסיוע לפנים משורת הדין.

כמו כן, דרעי בחן בימים האחרונים אפשרות לטוס לאוקראינה כדי להיפגש עם מקבילו, ארסן אבקוב, ולדון עמו בפתרונות אפשריים למשבר, אך שר הפנים האוקראיני סירב לפגישה. בימים האחרונים שוחח שר הפנים בעניין עם שר החוץ, גבי אשכנזי, שהבטיח מצידו סיוע בעניין.

גם סגן השר מאיר פרוש, התייחס לעיכוב החסידים ואמר כי "כשקיבלתי את המחזות ממאות רבות של יהודים הנמצאים בגבול שבין בלארוס לאוקראינה בתנאים קשים ומחפירים, מתוך תקווה שיוכלו להיות בראש השנה באומן, הזדעזתי ופניתי למספר גורמי ממשל באוקראינה ושרים בכירים בממשלת ישראל. הבעתי בפניהם חשש שעלול חלילה להתפתח שם משהו שיגמר לא טוב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully