וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נבלני פרסם תמונה מבית החולים: "הוא מתכנן לשוב לרוסיה"

מנהיג האופוזיציה כתב שהוא מצליח לנשום בכוחות עצמו. עם המשך התאוששותו, הוא שוחח עם תובע גרמני ומסרב לשתף פעולה עם רוסיה. שרידי גז עצבים נמצאו גם על בקבוק המים שלו, ובגרמניה דורשים מרוסיה תשובות

בווידאו: בית החולים בו מאושפז נבלני/צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

אלכסיי נבלני מתכנן לשוב לרוסיה אחרי שיחלים - כך אמר הלילה (שלישי) גורם גרמני בכיר לניו יורק טיימס. מנהיג האופוזיציה הרוסי, המאושפז בבית חולים בברלין, שוחח עם תובע מקומי, אחרי שהוצא מתרדמת ונותק ממכונת הנשמה. הגורם הביטחוני, שתודרך על מצבו של מנהיג האופוזיציה הרוסי, אמר בעילום שם כי נראה שהוא חד ומודע למצבו ולמה שקרה.

בחשבון האינסטגרם של נבלני פורסמה תמונה שלו ממיטת בית החולים, כשהוא מוקף בבני משפחתו. הוא כתב כי הוא יכול לנשום בכוחות עצמו. "היי, זה נבלני. אני מתגעגע לכולם", כתב לעוקביו. "אני עדיין לא יודע הרבה לגבי הכול, אבל אתמול נשמתי כל היום בכוחות עצמי. ממש בכוחות עצמי".

נבלני עדיין מאושפז בבית החולים "שריטה" תחת אבטחה כבדה, ולפי הגורם הביטחוני, "הוא מסרב לשתף פעולה עם הבקשה הרוסית לחקירה משותפת עם גרמניה. הוא לא מתכנן לצאת לגלות בגרמניה". הגורם הוסיף כי "הוא רוצה לחזור לרוסיה ולהמשיך במשימה שלו".

אתמול הודיעה ממשלת גרמניה כי מעבדות בצרפת ובשבדיה איששו את הממצאים שלפיהם נמצא בדמו של נבלני שרידי גז עצבים נוביצ'וק, בהתאם לממצאיה שלה. היא חזרה על דרישתה מממשלת רוסיה לספק הסברים.

גורמים גרמניים הדגישו כי בנוסף להימצאות שרידי גז העצבים בדמו של נבלני, אלו אותרו גם על בקבוק מים שהיה עמו בטיסה מרוסיה לגרמניה. הם דחו את הדרישה שלרוסיה לספק "הוכחה" שהוא הורעל על אדמת רוסיה, וציינו כי הרשויות הרוסיות לקחו את הדגימות שלהם והחרימו עשרות פריטים לפני שהוא הועבר לברלין.

"יש להם את ההוכחות שלהם", אמר אחד הגורמים.

אלכסיי נבלני ממיטת בית החולים בברלין, 15 בספטמבר 2020. אינסטגרם, אתר רשמי
מרוצה מתוצאות הבחירות ברוסיה. נבלני, בשנה שעברה/אתר רשמי, אינסטגרם

רוסיה ממשיכה להתעקש שאין הוכחות להרעלתו של נבלני, ובמקום זאת היא הציעה כמה תיאוריות חלופיות, כמו מנת יתר או מחסור בסוכר בדם. דובר ממשלת גרמניה אמר כי השימוש בנוביצ'וק, שבו הותקף לפני שנתיים המרגל לשעבר סרגיי סקריפל בבריטניה, הוא הפרה של האמנה האוסרת על שימוש בנשק כימי - שעליה חתומה מוסקבה.

למרות הממצאים, גרמניה טרם החליטה כיצד להגיב והיא ובעלות בריתה באיחוד האירופי וארצות הברית רק איימו בהטלת סנקציות. יש בגרמניה קולות הקוראים לביטול פרויקט צינור הגז "נורד סטרים 2", אך הקנצלרית אנגלה מרקל מסתייגת מכך.

נבלני, אחד משורה ארוכה של מתנגדי הקרמלין שחוסל או שרד ניסיון חיסול בשנים האחרונות, התמוטט במהלך קמפיין לבחירות המקומיות בסיביר ב-20 באוגוסט. יומיים לאחר מכן הוא פונה לטיפול רפואי בגרמניה, שם הרופאים הצילו את חייו. כמה ממקורביו ותומכיו של נבלני רשמו הישגים לא מבוטלים בבחירות המקומיות, אך מפלגת השלטון הנתמכת על ידי הנשיא ולדימיר פוטין שמרה פחות או יותר על כוחה. נבלני, שצפוי להחלים לחלוטין, הביע שביעות רצון מהתוצאות.

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל במהלך מסע"ת בנושא הרעלתו של מנהיג האופוזיציה הרוסי אלכסיי נבלני בברלין 2 בספטמבר 2020. רויטרס
לא שוחחה עם פוטין מאז ההרעלה. מרקל/רויטרס

לפי ניו יורק טיימס, בעדות ליחסים המתוחים בין מרקל לפוטין, הקנצלרית, הרגילה לשוחח עמו לפחות פעם אחת בשבוע, לא דיברה עמו מאז הרעלת נבלני. בשנה שעברה, גולה צ'צ'ני חוסל בפארק בברלין, במה שהיה לטענת החוקרים התנקשות בהוראת רוסיה. מוסקבה, כהרגלה, הכחישה.

אתמול הודיעה מוסקבה על ביטול מפגשו המתוכנן של שר החוץ סרגיי לברוב עם מקבילו הגרמני, אך מבלי להזכיר את נבלני. במשרד החוץ אמרו כי ביטול הפגישה נובע מהתנגשות בלוחות הזמנים.

מרקל הובילה קו תקיף נגד רוסיה, מהקשוחים ביותר באירופה, מאז סיפוח חצי האי קרים מאוקראינה ב-2014. גורמים גרמניים מתעקשים כי העובדה שנבלני לא הותקף על אדמת גרמניה ולאור השיפור במצבו הבריאותי, התמונה כעת שונה. בגרמניה מצפים לגיבוש תגובה מאוחדת של אירופה.

"אנחנו רוצים שזה יהיה משטר סנקציות אירופי, שיראה שזה נוגע לערכים שלנו כשפוליטיקאי מהאופוזיציה מורעל", אמר גורם ביטחוני גרמני בכיר שהיה מעורב בשיחות. הוא ציין כי על אף הצורך בשליחת מסר לרוסיה, זה לא צריך לבוא על חשבון משא ומתן על סוגיות כמו המלחמות באוקראינה ובסוריה. "זה דבר נורא, אנחנו חייבים להעניש על כך, אבל זה לא יוביל למדיניות חדשה לגמרי ביחס לרוסיה. המציאות הקשה היא: אנחנו צריכים את רוסיה באוקראינה, בלוב, בסוריה. אנחנו לא רוצים שהכול יקרוס".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully