וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרמניה: נבלני התעורר מהתרדמת אחרי שיפור במצבו

7.9.2020 / 17:22

בית החולים בברלין שבו מאושפז מנהיג האופוזיציה הרוסי, שנפגע מגז עצבים, אמר כי הרופאים החליטו להוציא אותו מתרדמת. במוסקבה מכחישים כי הם ניסו לחסלו

בווידאו: בית החולים בו מאושפז נבלני/צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

מנהיג האופוזיציה הרוסי אלכסיי נבלני הוצא מתרדמת בעקבות שיפור במצבו - כך אמר היום (שני) בית החולים בברלין שבו מאושפז מבקרו הבולט ביותר של הנשיא ולדימיר פוטין, שלפי מומחים בגרמניה הורעל בגז עצבים לפני כשבועיים וחצי.

נבלני בן ה-44 הוטס לגרמניה אחרי שהתמוטט בטיסה מסיביר למוסקבה ב-20 באוגוסט. ממשלת גרמניה דרשה מרוסיה לחקור את הרעלתו, אחרי שבדמו נמצאו שרידים של נוביצ'וק, גז עצבים קטלני שפותח על ידי הסובייטיים ושימש גם להרעלת המרגל לשעבר סרגיי סקריפל בבריטניה לפני שנתיים וחצי.

"החולה הוצא מהתרדמת הרפואית שאליה הוכנס והוא נגמל ממכשירי ההנשמה", מסרו מבית החולים "שאריטה", שבו הוא מאושפז.

בבית החולים מסרו בהצהרה כי נבלני מגיב לסביבה, אך הדגישו כי מוקדם מדי לדעת את ההשפעות ארוכות הטווח של "הרעלתו החמורה". עוד נאמר כי ההחלטה לפרסם את הפרטים על מצבו של נבלני התקבלה בתיאום עם אשתו.

מנהיג האופוזיציה של רוסיה אלכסיי נבלני אחרי שהצביע בבחירות במוסקבה, 8 בספטמבר 2019. AP
זקוק להתאוששות ארוכה. נבלני/AP

הידיעה על השיפור ההדרגתי במצבו של נבלני הגיעה אחרי שלשכתה של הקנצלרית אנגלה מרקל אותתה שהיא עשויה לשקול מחדש את השלמת בניית צינור הגז מרוסיה לגרמניה, שהוא פרויקט שנוי במחלוקת. זאת בסימן לתסכול הגובר של ברלין מחוסר התגובה של מוסקבה.

בשבוע שעבר אמרו הרשויות בגרמניה כי הבדיקות שנעשו במדינה הוכיחו "ללא ספק" שנבלני הורעל בגז עצבים מקבוצת נוביצ'וק. רוסיה מכחישה שהממשל היה מעורב בהרעלתו של מנהיג האופוזיציה והאשימה את גרמניה באי-שיתוף במידע שברשותה, כפי שביקשה ממנה בסוף החודש שעבר.

לעומת גרמניה, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר ביום שישי כי הוא לא ראה ראיות לכך שנבלני אכן הורעל בגז עצבים, בהתבטאות שהביאה עליו ביקורות על כך שהוא שוב מפגין יד רכה כלפי פוטין.

"הקנצלרית מאמינה שלא יהיה זה נכון לשלול שום דבר מעל הפרק", אמר היום הדובר של מרקל, סטפן זייברט, בהמשך לדברים דומים שר החוץ הייקו מאס אתמול. הפרויקט, נורד סטרים 2, אמור להעביר גז רוסי לגרמניה דרך הים הבלטי, תוך עקיפת אוקראינה.

אמבולנס ובו מנהיג האופוזיציה של רוסיה אלכסיי נבלני מחוץ לבית החולים שריטה בברלין, 22 באוגוסט 2020. רויטרס
גרמניה הציבה שמירה במקום. בית החולים שבו מאושפז נבלני/רויטרס

עד לימים האחרונים התעקשה מרקל שיש להפריד בין נבלני לבין הצינור, שאליו מתנגד ממשל טראמפ בחריפות. בוושינגטון מאיימים בסנקציות על חברות המעורבות במיזם. הדובר של מרקל הכיר בכך שתגובה רוסית על הרעלת נבלני לא תגיע בתוך ימים, אולם הדגיש כי ברלין מצפה לתשובה בקרוב, "ולא תוך כמה חודשים או בסוף השנה".

דיפלומטים גרמנים מכחישים טענות מצד רוסיה ולפיהן ברלין אשמה בעיכוב של החקירה. הם ציינו כי נבלני טופל לראשונה בעיר אומסק בסיביר בחשד להרעלה.

"כל הראיות, עדי הראייה, העקבות וכדומה נמצאים במקום שבו בוצע הפשע, ככל הנראה במקום כלשהו בסיביר", אמר דובר משרד החוץ של גרמניה, כריסטופר בורגר.

רוברט האבק, אחד ממנהיגי מפלגת הירוקים שבאופוזיציה הגרמנית, קרא לממשלה לנקוט עמדה תקיפה יותר ו"לקבור" את פרויקט הצינור. לדבריו, המיזם "מפלג את אירופה, חסר היגיון כלכלי ומנופח מדי, והוא שגוי מבחינת מדיניות ביטחונית". הוא אמר כי השלמת הפרויקט "משמעותה שרוסיה יכולה לעשות כל שברצונה. אסור לשלוח מסר כזה".

מיכאיל אוליאנוב, נציג רוסיה בארגונים הבינלאומיים בווינה, אמר כי התזמון בקשירת הצינור למקרה של נבלני הוא חשוד. "אני לא חובב תיאוריות קונספירציה, אבל זה ברור שהאירועים הטראגיים של נבלני מתוזמנים היטב ועוזרים למתנגדי ה- NS2", צייץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully