וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ: לא ראיתי הוכחות להרעלתו של נבלני בגז עצבים

עודכן לאחרונה: 5.9.2020 / 15:37

נשיא ארה"ב הדף את הראיות שהציגה גרמניה לכך שמנהיג האופוזיציה ברוסיה הורעל באמצעות נוביצ'וק. טראמפ אמר כי הוא "לא יודע מה בדיוק קרה, זה טראגי". בעוד במערב ממשיכים לאיים בהטלת סנקציות נגד מוסקבה, בקרמלין מכחישים: "אין מה להסתיר"

בוידאו: טראמפ: לא קיבלתי הוכחות לכך שנבלני הורעל בגז העצבים נוביצ'וק/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

רוסיה ממשיכה להתחמק מהאיומים על סנקציות בעקבות הרעלתו של מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני, בעוד נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר אתמול (שישי) כי לא ראה הוכחות לכך שמבקר הקרמלין הוא קורבן לשימוש בגז העצבים נוביצ'וק.

המשבר החדש בין מוסקבה למערב פרץ לאחר שגרמניה הודיעה השבוע כי בידיה "ראיה ברורה" לכך שיריבו של הנשיא ולדימיר פוטין הורעל באמצעות גז עצבים מהעידן הסובייטי. מנהיגים מהמערב הזדעזעו ממה שבעלי בריתו של נבלני תיארו כשימוש הראשון בנשק כימי נגד מנהיג אופוזיציה בכיר על אדמת רוסיה.

עורך הדין בן ה-44 חש ברע במהלך טיסה מסיביר בחודש שעבר, ופונה לקבלת טיפול רפואי בגרמניה. בשבועיים האחרונים הוא מאושפז בבית חולים בברלין כשהוא שרוי בתרדמת.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, 5 בספטמבר 2020. רויטרס
"זה טראגי, לא צריך לקרות". טראמפ במסיבת העיתונאים/רויטרס

בקרמלין שבו והכחישו אתמול כל קשר למקרה. "תיאוריות רבות, כולל הרעלה, עלו כבר בימים הראשונים. לפי הרופאים שלנו, התיאוריה הזאת לא הוכחה", אמר דוברו של פוטין, דמיטרי פסקוב.

שר החוץ סרגיי לברוב טען כי משרד המשפטים של גרמניה נכשל עד כה בשיתוף כל ממצא עם מוסקבה. הוא הוסיף כי לרשויות ברוסיה "אין מה להסתיר". בנוסף, משרד החוץ של רוסיה מסר כי קיבל כמה הצהרות עוינות בעקבות מצבו הבריאותי של נבלני. בהצהרה מטעם המשרד נכתב כי "התגובות השחצניות בנוגע לשימוש בנוביצ'וק הן חלקיות בלשון המעטה. במשך שנים רבות, מומחים במדינות מערביות רבות ובנאט"ו עשו שימוש בקבוצת הכימיקלים הזו".

טראמפ הצטרף לדבריו ואמר כי טרם קיבל הוכחות מברלין לכך שנבלני הורעל. "אני לא יודע מה בדיוק קרה", אמר הנשיא האמריקני במסיבת עיתונאים. "אני חושב שזה טראגי, זה נורא, זה לא צריך לקרות".

שוטרים מחוץ לבית החולים בברלין שבו מאושפז אלכסיי נבלני, 24 באוגוסט 2020. רויטרס
שוטרים מחוץ לבית החולים בו מאושפז נבלני בברלין/רויטרס

בימים האחרונים תומכי הקרמלין העלו כמה השערות מעוררות תמיהה, כולל אחת לפיה נבלני הורעל על ידי גרמנים בברלין או שהרעיל את עצמו. אתמול, חוקר רעלים טען כי ייתכן שמצבו הבריאותי של מנהיג האופוזיציה החמיר בגלל דיאטה, לחץ או עייפות, והבהיר כי בדגימות שנלקחו ממנו באומסק לא נמצאו שאריות רעל. "כל גורם חיצוני יכול היה לגרום להידרדרות מפתיעה. אפילו מחסור פשוט בארוחת בוקר", אמר אלכסנדר סבייב, הטוקסיקולוג הראשי במחוז אומסק שבסיביר.

ביום חמישי האחרון, נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו טען כי כוחות הביטחון שלו איתרו שיחות גרמניות שמצביעות על כך שהרעלתו של נבלני זויפה.

רוסיה הכחישה בעבר כי אחריות להרעלתם של הסוכן הכפול לשעבר סרגיי סקריפל ובתו יוליה באמצעות נוביצ'וק באנגליה ב-2018.

בבריסל, נאט"ו קראה לפתוח בחקירה בינלאומית בעקבות הרעלתו של נבלני ודרשה כי מוסקבה תחשוף בפני הארגון למניעת הפצת נשק כימי פרטים על השימוש שלה בגז העצבים נוביצ'וק. אחרי פגישה דחופה של מועצת ברית ההגנה, המזכ"ל ינס סטולטנברג אמר כי כל החברות מאוחדות בגינוי המתקפה "האיומה" על נבלני.

גרמניה תדרכה את 29 החברות הנוספות על המקרה, ולדברי סטולטנברג, יש "הוכחה מעבר לכל ספק" שנעשה שימוש בנוביצ'וק. "הממשלה ברוסיה חייבת לשתף פעולה באופן מלא עם הארגון למניעת הפצת נשק כימי", הדגיש מזכ"ל נאט"ו.

מתקפת הנוביצ'וק על סקריפל ב-2018 גרמה לכך ששבעה דיפלומטים מהקרמלין גורשו מנאט"ו. סטולטנברג טרם נקט צעד כזה, אך ציין כי הרעלתו של נבלני שונה מעט מאחר שלא התרחשה על אדמת חברה בברית ההגנה.

צילומי אבטחה של החשודים הרוסים אשר ניסו לרצוח את המרגל הסובייטי לשעבר וביתו - סרגיי סקריפל ויוליה. רויטרס
החשודים בהרעלת סרגיי ויוליה סקריפל, 2018/רויטרס

שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזף בורל קרא אף הוא למוסקבה לשתף פעולה עם החקירה הבינלאומית, ובכך להימנע מהטלת סנקציות מצד 27 חברות הגוש.

במוסקבה, בית משפט ביטל תלונה נגד חוסר הפעולה של החוקרים שהוגשה על ידי הקרן נגד שחיתות שייסד נבלני. יו"ר הקרן, איוון זדנוב, אמר כי הרעלתו של מנהיג האופוזיציה פתחה "פרק חדש" במחלוקות בקרמלין. "עכשיו רוסיה תמציא את הגרסאות האבסורדיות והמשוגעות ביותר למה שקרה", אמר זדנוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully