וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרמניה: הבדיקות של נבלני מוכיחות שהורעל בגז עצבים

עודכן לאחרונה: 2.9.2020 / 22:29

הממשלה אמרה כי נמצאו שרידי נוביצ'וק בדמו של מנהיג האופוזיציה הרוסי, המאושפז בברלין כשהוא בתרדמת: "נדון בתגובה עם בעלי בריתנו". מוסקבה: "זה לא מגובה בעובדות". אותו גז שימש להרעלת המרגל סקריפל בבריטניה, ובלונדון ובוושינגטון גינו. "הצהרת כוונות של פוטין"

בווידאו: בית החולים בגרמניה שבו מאושפז נבלני/צילום: AP

גרמניה הודיעה היום (רביעי) שהבדיקות שנערכו למנהיג האופוזיציה ברוסיה אלכסיי נבלני מוכיחות מעל לכל ספק שהורעל בגז העצבים הקטלני נוביצ'וק בניסיון לחסל אותו. ברלין אמרה כי היא דורשת מרוסיה להסביר את עמדתה בנושא והבטיחה לדון עם מדינות נוספות על תגובה משותפת הולמת. נבלני עדיין מאושפז בבית חולים בברלין כשהוא נמצא בתרדמת.

"אלכסיי נבלני הוא קורבן של ניסיון רצח באמצעות גז העצבים נוביצ'וק. הרעלה מסוג זה יכולה להתגלות באופן חד משמעי בבדיקות", אמרה קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. לדבריה, רוסיה צריכה לענות על "שאלות קשות", הנוגעות ב"מידע מטריד על ניסיון רצח של דמות מובילה באופוזיציה".

משרד החוץ של רוסיה טען כי הצהרת גרמניה אינה מגובה בעובדות, והאשים את ברלין בחוסר שיתוף פעולה בנושא. בהצהרה נפרדת, אמר דובר הקרמלין דימיטרי פסקוב כי גרמניה לא חלקה עם ממשלת רוסיה את המסקנות על כך שנבלני הורעל. רופאים ברוסיה, שטיפלו בנבלני, דחו בחודש שעבר את ההערכות על הרעלתו, אך מקורביו של נבלני אמרו כי אנשי ביטחון היו נוכחים בעת הטיפולים.

סוג של נוביצ'וק שימש גם להרעלת המרגל לשעבר סרגיי סקריפל בבריטניה ב-2018, ששרד את ניסיון החיסול שיוחס למוסקבה על ידי בריטניה. עם זאת, אזרח לא מעורב מת כתוצאה מחשיפה לשרידי הגז הקטלני, שפותח על ידי הסובייטים בשנות ה-70 וה-80.

מנהיג האופוזיציה של רוסיה אלכסיי נבלני אחרי שהצביע בבחירות במוסקבה, 8 בספטמבר 2019. AP
יצא מכלל סכנת מוות. נבלני/AP

נבלני התמוטט במטוס לפני כשבועיים, אחרי ששתה תה בנמל תעופה בסיביר לפני עלייתו לטיסה למוסקבה. מקורביו מאמינים כי התה הורעל על ידי סוכנים של הקרמלין. אחרי עיכוב של כיממה, הוא שוחרר מבית החולים המקומי והוטס לטיפול בבית חולים "שאריטה" בברלין.

נבלני בן ה-44 היה הדובר הבולט ביותר נגד הנשיא ולדימיר פוטין במשך יותר מעשור, חשף תחקירי שחיתות בדרגים הגבוהים ביותר והוציא צעירים לרחובות. הוא נעצר פעמים רבות על ארגון מפגשים ציבוריים ועצרות ועמד לדין על תחקירי השחיתות. הוא נפסל מהתמודדות בבחירות לנשיאות ב-2018.

לאחר ההצהרה של ממשלת גרמניה על ממצאי הבדיקות, הרובל הרוסי איבד מערכו מול האירו. רוסיה כבר נתונה לסנקציות מערביות בעקבות סיפוח חצי האי קרים מאוקראינה לפני שש שנים, ועימות דיפלומטי נוסף עם אירופה ועם ארצות הברית עשוי לפגוע בכלכלתה עוד יותר.

גורם אמריקני המעורה בדיווחי וניתוחי המודיעין האמריקניים אמר כי לוושינגטון אין סיבה לפקפק בהערכות של גרמניה. לדברי הגורם, הרעלתו של נבלני באמצעות גז העצבים מראה שפוטין מוכן לפעול בצורה "נועזת" בצעדים נגד אלו המאיימים עליו ומהווים עבורו מטרד, ושזוהי הצהרת כוונות מצדו המנהיג הרוסי.

שוטרים מחוץ לבית החולים בברלין בו מאושפז מנהיג האופוזיציה ברוסיה, אלכסיי נבלני בעקבות חשד להרעלה 22 באוגוסט 2020. AP
שוטרים מחוץ לבית החולים שבו מאושפז נבלני בברלין/AP

במערב גינו את רוסיה בחריפות בעקבות ההודעה של גרמניה, והבטיחו להגיב.

בבית הלבן אמרו בהצהרה כי הרעלתו של נבלני "ראויה לגינוי מוחלט". כמו כן, נמסר כי "ארצות הברית תשתף פעולה עם הקהילה הבינלאומית על מנת לדאוג שהאחראים להרעלה יישאו באחריות, וכן כדי להגביל את המשאבים לפעולותיהם הזדוניות".

בריטניה, שיחסיה עם רוסיה טרם השתקמו מאז ניסיון החיסול של סקריפל, הגיבה לממצאים, ודרשה לקבל הסברים מרוסיה.

ראש הממשלה בוריס ג'ונסון כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "השימוש בנשק הכימי שערורייתי. ממשלת רוסיה חייבת להסביר עכשיו מה קרה לנבלני. אנחנו נעבוד יחד עם שותפות בינלאומיות כדי להבטיח שהצדק נעשה". ההמלכה הודיעה כי היא תעזור ככל האפשר לגרמניה בחקירת המקרה.

"ממשלת רוסיה צריכה לספר את האמת על שקרה לנבלני", הבהיר שר החוץ הבריטי דומיניק ראב. "השימוש בנשק הכימיקלי האסור שוב ושוב בלתי מתקבל על הדעת, ופעם נוספת אנו רואים אלימות מופנית כלפי דמות מובילה באופוזיציה ברוסיה".

"חתימה של פוטין בזירת הפשע"

בית החולים המטפל בנבלני הודיע כי הוא עדיין מאושפז במצב קשה ביחידה לטיפול נמרץ ומחובר למכונת הנשמה, על אף שחלק מהתסמינים שלו במגמת שיפור. עוד הוסיפו כי הם לא יכולים לשלול השלכות ארוכות-טווח כתוצאה מההרעלה, ושמנהיג האופוזיציה צפוי לתקופת מחלה ממושכת.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במהלך שיעור אינטרנטי סמוך למוסקבה, רוסיה, 1 בספטמבר 2020. רויטרס
בקרמלין מכחישים את ההאשמות. פוטין/רויטרס

שר החוץ של ליטא, לינאס לינקביצ'יוס, טען כי השימוש בגז נוביצ'וק מצביע על כך שהרשויות ברוסיה עומדות מאחורי ההרעלה. "אתה לא יכול לקנות אותו בבית מרקחת", אמר. "האחראים לפשע כל כך ציני חייבים לשאת בהשלכות. מעטים הקווים שעדיין לא נחצו", הוסיף.

מקורבים לנבלני הצטרפו לעמדתו של לינקביצ'יוס. לאוניד וולקוב, יועץ לנבלני, כתב בחשבון הטוויטר שלו כי השימוש בנוביצ'וק שקול להשארת חותמת של פוטין בזירת הפשע. מקורב נוסף לנבלני טען כי סוכנויות המודיעין של רוסיה הן היחידות שיכולות להיות אחראיות להרעלה באמצעות נוביצ'וק.

שר החוץ של גרמניה, הייקו מאס, דרש מרוסיה לחקור את המקרה בעקבות תוצאות הבדיקות. "זה הופך את הצורך שהאחראים ברוסיה יזוהו ויישאו באשמה לדחוף הרבה יותר", אמר. "אנחנו מגנים את התקיפה בכל תוקף".

בהצהרה שנשלחה במייל מוקדם, אמר דובר ממשלת גרמניה, סטפן זייברט, כי בדיקות הרעלנים בדמו של נבלני נערכו במעבדה של צבא גרמניה, ואלו העלו "ראיות חד-משמעיות". לדבריו, "זה מזעזע שאלכסיי נבלני הותקף בגז עצבים ברוסיה". בהצהרה נמסר עוד כי הקנצלרית נפגשה עם בכירי הממשלה כדי לדון בצעדים הבאים, וכי אשתו של נבלני ושגריר רוסיה בגרמניה יעודכנו בממצאים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully