וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה: לא שוללים שנבלני הורעל על ידי "כוחות מיוחדים של המערב"

ראש שירות ביון החוץ אמר כי הרופאים במדינה לא מצאו עקבות רעל בגופו של מתנגד המשטר. זאת אחרי שגרמניה, שם מאושפז נבלני בתרדמת, אמרה כי יש ראיות חד-משמעיות לכך שהוא הותקף בגז עצבים. עם זאת, מרקל מהססת לגבי הטלת סנקציות מידיות. טראמפ שותק

בווידאו: בית החולים בגרמניה שבו מאושפז נבלני/צילום: AP

ראש סוכנות ביון החוץ של רוסיה אמר היום (חמישי) כי מוסקבה לא יכולה לשלול שכוחות מיוחדים מערביים עומדים מאחורי הרעלתו של מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני. סרגיי נרישקין, ראש הסוכנות, הוסיף כי הרופאים הרוסים שטיפלו בנבלני אחרי שחלה בסיביר בחודש שעבר לא מצאו שרידי רעל בגופו.

דבריו נאמרו יממה אחרי שקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל הצהירה כי נבלני הורעל בגז עצבים מסוג נוביצ'וק בניסיון לרצוח אותו ועל רקע קריאות להעניש את מוסקבה. סוג של נוביצ'וק שימש גם להרעלת המרגל לשעבר סרגיי סקריפל בבריטניה ב-2018, ששרד את ניסיון החיסול שיוחס למוסקבה על ידי בריטניה. עם זאת, אזרח לא מעורב מת כתוצאה מחשיפה לשרידי הגז הקטלני, שפותח על ידי הסובייטים בשנות ה-70 וה-80.

מרקל הדגישה היום כי כל תגובה גרמנית או אירופית להרעלתו של נבלני תלויה בשיתוף פעולה מצד רוסיה בחקירת המקרה. במסיבת עיתונאים לצד ראש ממשלת שבדיה, היא ציינה כי אין לה מה להוסיף מעבר לגינוייה ודרישותיה לתשובות מאתמול.

עם זאת, בכיר במפלגתה, שנחשב כיורש האפשרי שלה, אמר כי האיחוד האירופי עשוי להיות לא רלוונטי אם לא יעניש את מוסקבה וקרא לשקול מחדש את השלמת פרויקט צינור הגז מרוסיה, נורד סטרים 2.

"עלינו לקדם פוליטיקה תקיפה, עלינו להגיב בשפה היחידה שפוטין מבין - מכירות הגז", אמר נורברט רוטגן, יו"ר ועדת החוץ בפרלמנט וחבר המפלגה השמרנית. אתמול הוא אמר כי השלמת הקמת הצינור "תהיה האישור והעידוד הסופיים לפוטין ולהמשיך בסוג הפוליטיקה הזאת". גם ארצות הברית, הרוצה להגדיל את מכירות הגז לאירופה, מתנגדת לצינור והטילה סנקציות על כמה חברות המעורבות במיזם. ואולם, מרקל אמרה עוד בשבוע שעבר כי לא צריך לקשור בין המקרים.

מנהיג האופוזיציה של רוסיה אלכסיי נבלני מוביל עצרת לציון 5 שנים להתנקשות בבוריס נמצוב, מוסקבה, פברואר 2020. רויטרס
צפוי לתקופת החלה ממושכת. נבלני/רויטרס

הצינור יכפיל את קיבולת נורד סטרים 1 המחבר בין רוסיה לבין גרמניה. הפרויקט, בהובלת "גזפרום" הרוסית וכמה חברות מערביות, כבר הושלם ב-90% ואמור להתחיל לפעול בתחילת השנה. לכן, יהיה קשה מאוד לעצור את המיזם, שמפלג את האיחוד. חלק מהמדינות חוששות שהוא יפגע באוקראינה, מדינת המעבר המסורתית לגז ליבשת, ויגדיל את תלות האנרגיה של הגוש ברוסיה.

רוסיה כבר נתונה לסנקציות מערביות בעקבות סיפוח חצי האי קרים מאוקראינה לפני שש שנים, ועימות דיפלומטי נוסף עם אירופה ועם ארצות הברית עשוי לפגוע בכלכלתה עוד יותר.

ואולם, בנציבות האירופית הבהירו כי לא צפויות סנקציות נוספות בפרק הזמן המידי וחזרו על דבריה של מרקל, ולפיהם התגובה של הגוש תלויה בצעדים הבאים של מוסקבה. אחרי הרעלתו של סקריפל, אירופה גירשה כמאה דיפלומטים רוסים, וברוסיה גירשו מספר דומה של דיפלומטים אירופים.

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל בדרכה למסע"ת בנושא הרעלתו של מנהיג האופוזיציה הרוסי אלכסיי נבלני בברלין 2 בספטמבר 2020. רויטרס
תומכת בהשלמת צינור הגז מרוסיה. מרקל, היום/רויטרס

נבלני התמוטט במטוס לפני כשבועיים, אחרי ששתה תה בנמל תעופה בסיביר לפני עלייתו לטיסה למוסקבה. מקורביו מאמינים כי התה הורעל על ידי סוכנים של הקרמלין. אחרי עיכוב של כיממה, הוא שוחרר מבית החולים המקומי והוטס לטיפול בבית חולים "שאריטה" בברלין.

נבלני בן ה-44 היה הדובר הבולט ביותר נגד הנשיא ולדימיר פוטין במשך יותר מעשור, חשף תחקירי שחיתות בדרגים הגבוהים ביותר והוציא צעירים לרחובות. הוא נעצר פעמים רבות על ארגון מפגשים ציבוריים ועצרות ועמד לדין על תחקירי השחיתות. הוא נפסל מהתמודדות בבחירות לנשיאות ב-2018.

בקרמלין ממשיכים להכחיש

בית החולים המטפל בנבלני הודיע אתמול כי הוא עדיין מאושפז במצב קשה ביחידה לטיפול נמרץ ומחובר למכונת הנשמה, על אף שחלק מהתסמינים שלו במגמת שיפור. עוד הוסיפו כי הם לא יכולים לשלול השלכות ארוכות-טווח כתוצאה מההרעלה, ושמנהיג האופוזיציה צפוי לתקופת מחלה ממושכת.

בקרמלין שבו היום על כך שהם לא מקבלים את האבחנה של גרמניה, ואמרו כי הם לא קיבלו את המידע על מצבו. "אין בסיס להאשים את המדינה הרוסית", אמר דוברו של פוטין, דימיטרי פסקוב. הוא הוסיף כי גרמניה ומדינות אחרות באירופה לא צריכות "למהר" בהערכות שלהן.

במערב גינו את רוסיה בחריפות בעקבות ההודעה של גרמניה, והבטיחו להגיב וגורם אמריקני אמר כי אין סיבה שלא לקבל את הערכות הגרמניות בדבר השימוש בגז עצבים. עם זאת, מבקרי ממשל טראמפ מציינים כי הוא טרם הגיב בעצמו על הפגיעה בנבלני.

יריבו במרוץ, ג'ו ביידן הדמוקרטי, האשים את הקרמלין ב"ניסיון מקומם וחסר בושה לחסל את נבלני". ביידן תקף את טראמפ על כך שהוא "מסרב להתעמת עם פוטין, ומכנה אותו 'אדם נהדר'".

הארגון למניעת הפצת נשק כימי אמר היום כי הרעלה של אדם בגז עצבים "נחשבת שימוש של נשק כימי". בארגון אמרו כי זה "עניין לדאגה רבה" והבטיחו לעזור לכל מדינה שתפנה לסיוע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully