וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח בגרמניה: נבלני חזר לדבר כחודש לאחר הרעלתו

ב"דר שפיגל" דווח כי שיפור נוסף חל במצבו של מנהיג האופוזיציה, שיצא מתרדמת אליה נכנס לאחר שהורעל בגז עצבים: "זוכר פרטים מהאירוע". לפי הדיווח, השמירה סביבו הוגברה, מאחר שהוא צפוי לקבל ביקורים בבית החולים בברלין. הדוברת שלו הכחישה חלקית: "הסיפור מוגזם"

בווידאו: בית החולים בו מאושפז נבלני/צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

אלכסיי נבלני, מנהיג האופוזיציה הרוסי שנכנס לתרדמת לאחר שהורעל בגז עצבים, חזר לדבר - כך דווח היום (חמישי) בעיתון "דר שפיגל" הגרמני. בכך, חל שיפור נוסף במצבו של מתנגדו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שרק לפני יומיים התעורר מהתרדמת אליה נכנס מאז הרעלתו לפני כחודש.

על פי דיווח הדיווח, משטרת גרמניה תגברה את השמירה סביבו, ונערכת לקבלת מבקרים ככל שמצבו ישתפר. "נבלני יכול לדבר שוב וככל הנראה זוכר פרטים על רגע התמוטטותו", נכתב. עוד נכתב כי "הצהרותיו יכולות להיות מסוכנות לאנשים שעומדים מאחורי ההתקפה".

דוברתו של מר נבלני, קירה ירמיש, צייצה בטוויטר הכחשה על חלקית בעניין הדיווח בעיתון. "הסיפור מוגזם ומכיל אי דיוקים עובדתיים רבים", כתבה. בית החולים" שאריטה" בברלין, שבו מאושפז נבלני מאז החודש שעבר, לא מסר תגובה בנושא, וכך גם משטרת גרמניה.

מנהיג האופוזיציה של רוסיה אלכסיי נבלני אחרי שהצביע בבחירות במוסקבה, 8 בספטמבר 2019. AP
חזר לדבר. נבלני לפני הרעלתו/AP

בית החולים שבו מאושפז מבקרו הבולט ביותר של הנשיא פוטין הודיע ביום שני כי נבלני יצא מתרדמת. נבלני בן ה-44 הוטס לגרמניה אחרי שהתמוטט בטיסה מסיביר למוסקבה ב-20 באוגוסט. ממשלת גרמניה דרשה מרוסיה לחקור את הרעלתו, אחרי שבדמו נמצאו שרידים של נוביצ'וק, גז עצבים קטלני שפותח על ידי הסובייטיים ושימש גם להרעלת המרגל לשעבר סרגיי סקריפל בבריטניה לפני שנתיים וחצי.

"החולה הוצא מהתרדמת הרפואית שאליה הוכנס והוא נגמל ממכשירי ההנשמה", מסרו השבוע בבית החולים. בהצהרה מטעם המוסד נאמר כי נבלני מגיב לסביבה, אך הדגישו כי מוקדם מדי לדעת את ההשפעות ארוכות הטווח של "הרעלתו החמורה". עם זאת, מוסקבה הודיעה כי לא ראתה שום ראיה לכך שהוא הורעל.

ראש ממשלת איטליה, ג'וזפה קונטה, טען כי פוטין אמר לו כי יקים ועדה שתחקור את המקרה וכי "הוא מוכן לשתף פעולה עם הרשויות הגרמניות".

עם זאת, בתגובה לדבריו של קונטה, דובר הקרמלין דימיטרי פסקוב אמר כי ייתכן שהייתה אי הבנה בין הצדדים. הדובר הוסיף כי החוקרים מטעם רוסיה בוחנים את ההרעלה לכאורה וכעת הקרמלין אינו רואה שום סיבה לפתוח בתיק פלילי.

אמבולנס ובו מנהיג האופוזיציה של רוסיה אלכסיי נבלני מחוץ לבית החולים שריטה בברלין, 22 באוגוסט 2020. רויטרס
הורעל בגז עצבים. האמבולנס בו פונה נבלני לבית החולים/רויטרס

כמה ממשלות במערב מאמינות כי נבלני הורעל על ידי שירותי הביטחון הרוסיים בתמיכה מהדרג הבכיר ביותר. שר החוץ של ארצות הברית, מייק פומפאו, טען שיש "סיכוי גדול" שהוא שבכירים ברוסיה הורו להרעילו.

הידיעה על השיפור ההדרגתי במצבו של נבלני הגיעה אחרי שלשכתה של הקנצלרית אנגלה מרקל אותתה שהיא עשויה לשקול מחדש את השלמת בניית צינור הגז נורד סטרים 2 מרוסיה לגרמניה, שהוא פרויקט שנוי במחלוקת. זאת בסימן לתסכול הגובר של ברלין מחוסר התגובה של מוסקבה.

כמה פוליטיקאים מהאופוזיציה בגרמניה קראו לבטל את צינור הגז, פרויקט דגל בקרמלין, וזאת למרות המיזם מתקרב לסיומו. שר החוץ של גרמניה, הייקו מאס, אמר בתחילת החודש לעיתון "בילד אם סונטאג": "אני מקווה שהרוסים לא יאלצו אותנו לשנות את עמדתנו בנוגע לנורד סטרים. "אם לא יהיה שיתוף פעולה מהצד הרוסי ביחס לחקירה בימים הקרובים, נצטרך להתייעץ עם השותפים שלנו".

אם יושלם, הפרויקט רוסיה תעביר גז ישירות לגרמניה תחת הים הבלטי. בוושינגטון טוענים כי המהלך מסכן את הביטחון האירופי בכך שהוא יגרום לגרמניה להיות תלויה יתר על המידה בגז הרוסי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully