וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באוצר מעריכים: עלות הסגר - 6.5 מיליארד שקלים

13.9.2020 / 22:21

באגף הכלכלית הראשית צופים כי ההגבלות שאושרו בממשלה למשך שלושה שבועות יפגעו קשות בכלכלה. מאות אלפים צפויים לצאת שוב לחל"ת, ועצמאים רבים יישארו ללא פרנסה. באוצר מתכוונים לפעול לפיצוי העסקים שייפגעו, אך הבכירים במשק מתריעים: "זה פיגוע כלכלי - השטח ידבר"

בווידאו: הצהרת ראש הממשלה על הסגר בחגים/צילום: לע"מ

באגף הכלכלנית הראשית מעריכים כי העלות המשקית של צעדי הסגר עליהם הוחלט הערב (ראשון) בישיבת הממשלה, תעמוד על כ-6.5 מיליארד שקל. עם זאת, על פי ההערכות, עלות צעדים אלה נמוכה בכשמונה מיליארד שקל מעלותו של סגר למשך אותה תקופה, במתכונת עליה דובר בקבינט בסוף השבוע שעבר.

בחודשים האחרונים שיעור האבטלה ירד לכ-11% לאחר שיא של 27% בשיא הסגר הראשון. בביטוח הלאומי מעריכים שכעת, עם החלת הסגר, מאות אלפי אזרחים נוספים צפויים לצאת שוב לחל"ת. בעקבות כך, צפויה הוצאה של מאות מיליוני שקלים לטובת דמי אבטלה.

בביטוח הלאומי מסבירים כי מי שהיה בחל"ת, חזר לעבוד וכעת יישאר שוב ללא תעסוקה, יהיה זכאי לדמי אבטלה. התנאי היחיד הוא שהחל"ת יימשך 14 ימים לפחות. לפי הביטוח הלאומי, אין צורך להגיש תביעה חדשה, משום שהתביעות הקודמות מאושרות עד יוני 2021, ולכן כל שנדרש הוא דיווח.

מקומות בילוי בתל אביב סגורים בעקבות הנחיה להשבתה למניעת התפשטות נגיף הקורונה בישראל, מרץ 2020. ראובן קסטרו
מאות אלפים יצאו שוב לחל"ת. מסעדה סגורה בת"א, מרץ/ראובן קסטרו

נכון לעכשיו אין לממשלה תכנית כלכלית מוגדרת לסגר, כשעסקים רבים יידרשו לחדול מפעילותם. היא נסמכת על תכנית הסיוע הראשונית ששר האוצר ישראל כץ הציג לאחר הסגר הראשון - "רשת ביטחון" - ובעלי עסקים רבים יצטרכו להסתמך עליה בסבב הנוכחי.

התכנית מפצה כיום עסקים שחוו ירידה של 40% מההכנסות לפחות, ואילו כץ בוחן אפשרות להוריד את רף הפגיעה ל-25% בזמן הסגר, כך שיותר עסקים יוכלו לזכות בפיצויים. התכנית מוערכת כיום ב-90 מיליארד שקלים. עם זאת, על פי ההערכות באוצר, מאות אלפי אנשים נוספים ייעזרו בה כעת, ולכן תקציבה צפוי לגדול.

עוד בוואלה!

הממשלה אישרה: סגר מיום שישי ב-14:00 למשך שלושה שבועות

לכתבה המלאה
שר האוצר ישראל כץ בדיון במליאת הכנסת, 27 ביולי 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
בוחן אפשרות לשינוי בקריטריונים לפיצוי עסקים. כץ/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

על פי החלטת הממשלה, במהלך שלושת השבועות של הסגר, שיחלו ביום שישי הקרוב ב-14:00, תימשך פעילות החברות במגזר הפרטי לפי מתווה התו הסגול. זאת, למעט התיירות, המסחר ועסקים בהם יש קבלת קהל, שייסגרו בתקופה זו. העסקים החיוניים, כפי שהוגדרו בחודשים מרץ-אפריל, יישארו פתוחים.

ההחלטה בנושא פעילות המשק התקבלה בהתאם למתווה שגיבש שר האוצר ישראל כץ, יחד עם ראש הממשלה, ושרי הבריאות והביטחון. זאת, בשונה מתכנית הסגר הראשונית, שכללה סגירה מלאה של המשק, פרט לעסקים חיוניים.

"הממשלה החליטה לשתק את המדינה, זה פיגוע כלכלי"

בשבוע שעבר שיגרו בכירים במשק מכתבים לשרים ולראש הממשלה בנימין נתניהו, בניסיון למנוע סגר ולעודד אותם לדרוש הגבלות כלליות במקומו. בין הבכירים יו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי, נשיא לה"ב (לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל) רועי כהן, נשיא התאחדות התעשיינים רון תומר ויו"ר לשכת המסחר אוריאל לין.

נשיא התאחדות התעשיינים, שהתנגד בחריפות לסגר השני, מסר בעקבות החלטת הממשלה כי יש לשמור על העסקים מפני קריסה. "הסגר הוא כלי חריג בארגז הכלים, ויש להשתמש בו רק כשאין כל ברירה אחרת", מסר תומר. "לצערי הממשלה בחרה לנקוט גם הפעם בצעד הקיצוני, שצפוי להוביל לפגיעה קשה מאוד בכלכלה, ואם לא נחשב מסלול מחדש יהיה גם סגר שלישי שימיט עלינו חורבן מוחלט. על הממשלה לדאוג לפצות את כל העסקים שייפגעו ולשמור עליהם מהתמוטטות".

תומר הוסיף כי "אין לצערי ספק כי הממשלה והציבור כשלו יחדיו כשלא השכילו כיצד יש לחיות לצד הקורונה. לכן בשנה הקרובה מוטלת עלינו האחריות להבין שאין לנו ברירה אחרת אלא ללמוד לחיות לצד המגפה, ולדאוג לקיים ולאכוף את ההגבלות הנכונות, מבלי להגיע לסגר".

מחאה נגד הכוונה להטיל סגר בגלל התפשטות הקורונה, כיכר פריז, ירושלים, 12 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
"על הממשלה לשמור על העסקים מהתמוטטות". ההפגנה בבלפור, אתמול/ראובן קסטרו

מנכ"ל איגוד המסעדות אמר כי יש צורך בשינוי מהותי בתכניות האוצר. "ההחלטה על הסגר היא מכה אנושה נוספת לתעשיית המסעדות והברים", מסר ברמן. "מסעדות ועסקים אינם אקורדיון, כפי שראש הממשלה סבור. איננו יכולים לפתוח ולסגור את העסקים שלנו חדשות לבקרים, לפי גחמותיה של ממשלת ישראל. נדרוש מהאוצר שינוי מהותי בתוכניות הכלכליות השונות, כתנאי לפתיחת העסקים מחדש".

מנכ"ל מסעדנים חזקים יחד הביע את התנגדותו להטלת הסגר. "זוהי החלטה מצערת של ממשלת ישראל.
במקום לטפל במדינה על ידי מתווה הרמזור, החליטה הממשלה לשתק את המדינה ובכך לשתק את הכלכלה ואף לרסק אותה", מסר מור. "השטח רותח והמסעדנים מכל רחבי הארץ ושאר העצמאים מצטרפים לקריאה לשקול את צעדיהם ובסופו של דבר השטח ידבר. אנו כמובן מאחלים בריאות לכל עם ישראל".

קניון מלחה מרוקן מאנשים בעקבות ההנחיות החדשות בשל התפשטות נגיף הקורונה. מירי שמעונוביץ'/TPS, TPS
"הממשלה החליטה לשתק את המדינה ולרסק את הכלכלה". קניון מלחה, מרץ/TPS, מירי שמעונוביץ'/TPS

יו"ר נשיאות המגזר העסקי מסר כי משמעות הסגר היא פגיעה קשה בכלכלה הישראלית. "בחודש מרץ, כשהיינו בפיתחו של הסגר הראשון, לא היו פרושות בפנינו כלל ההשלכות הכלכליות ההרסניות", אמר אמיתי. "כיום, לאחר שכל הנתונים ידועים לכל, אנו המומים מהעובדה שממשלת ישראל קיבלה החלטה שמשמעותה פיגוע כלכלי בלבם של עסקים רבים במגזר העסקי".

אמיתי הוסיף כי הוא מודה לשר האוצר על כך שנלחם לשמור על המגזר הפרטי. "אנו מגוייסים לעבוד יחד עם השר על מנת לגבש תכנית כלכלית ברורה ופשוטה שתיתן מענה הולם, אחראי ומידי לענפים שייפגעו מהשלכות הסגר", מסר. "באותה העת, עלינו להכין את תכנית היציאה שתייצר וודאות לאורך זמן באמצעות הגברת הביקושים ברכש תוצרת הארץ, והאצת תחום התשתיות באמצעות חברות ישראליות, הפסקת מודל החל"ת והחזרת העובדים דרך הכשרות והסבות שיובילו בסופו של דבר את החזרה למסלול הצמיחה".

יו"ר לה"ב רועי כהן הצטרף אתמול לראשונה למחאות מול בלפור. זאת, לאחר שדרישתו לקבל מתווה פיצויים מוסכם מראש לעצמאים שיאלצו לסגור את עסקיהם בשל הסגר לא זכתה למענה. יו"ר להב אף לא הוזמן לפגישה שקיים שר האוצר יחד עם בכירי המשק בלשכתו בירושלים. כהן אמר כי לא הוזמן משום ששר האוצר לא אוהב לקבל ביקורת, ובגלל שהממשלה לא למדה דבר מטעויות העבר בסבב של הסגר הראשון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully