וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליצמן התפטר מהממשלה בגלל ההחלטה המסתמנת על סגר

13.9.2020 / 12:16

שר הבינוי והשיכון הודיע לנתניהו כי יעזוב את תפקידו וישוב לכהן כחבר כנסת, לאחר שלא הצליח למנוע את ההחלטה המסתמנת על סגר בחגים: "זהו עוול וזלזול במאות אלפי אזרחים". אדלשטיין השיב לו: "אין כאן איש נגד היהדות". רה"מ: מכבד את החלטתו. הממשלה התכנסה לדיון מכריע

בווידאו: הפגנות המחאה בירושלים ובקיסריה/צילום: ניב אהרונסון, סאטווי ושי מכלוף, עריכה: שאול אדם

שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן התפטר היום (ראשון) מתפקידו וישוב לכהן כחבר כנסת מן המניין. זאת, בגלל ההחלטה המסתמנת על הטלת סגר כללי ברחבי הארץ בזמן החגים. ליצמן הודיע על התפטרותו זמן קצר לפני התכנסות הממשלה לדיון מכריע, בסיומו השרים יצביעו על הטלת סגר כולל ברחבי הארץ.

"התרעתי לאורך כל הדרך שזהו עוול וזלזול במאות אלפי אזרחים, חרדים, דתיים ומסורתיים. אם צריך לעשות סגר מלא, איפה הייתם עד עכשיו?", מסר יו"ר יהדות התורה. כמו כן, ליצמן ומפלגתו יישארו בקואליציה, חרף איום מוקדם של הח"כ.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס להודעתו של השר בפתח ישיבת הממשלה. "הצטערתי מאוד על החלטתו של השר ליצמן לפרוש מהממשלה. אני מאוד מעריך את יעקב ליצמן ואני גם מכבד את ההחלטה שלו. אנחנו חייבים להתקדם, לקבל את ההחלטות הנדרשות למדינת ישראל בתקופת הקורונה וכך נעשה בישיבה הזאת", אמר נתניהו.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר הבריאות, יעקב ליצמן במהלך הצהרה לתקשורת בנושא נגיף הקורונה, משרד רה"מ, ירושלים 8 במרץ 2020. יונתן זינדל/פלאש90, אתר רשמי
"אם צריך לעשות סגר מלא, איפה הייתם עד עכשיו?". ליצמן ונתניהו/אתר רשמי, יונתן זינדל/פלאש90

ליצמן, שכיהן בתפקיד רק כארבעה חודשים מאז מאי, הפנה במכתב ההתפטרות אצבע מאשימה לפרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, שלדבריו "סימן מראש את הכוונה להטיל סגר מלא בחגי ראש השנה ויום הכיפורים הקרובים, מה שימנע ממאות אלפי יהודים, מכל האוכלוסיות והמגזרים, להתפלל בבתי הכנסת".

הוא טען כי מדובר בהחלטה קשה, "שתדלל ותקטין משמעותית את כמות הבאים לבתי הכנסת בראש השנה ויום כיפור, בייחוד רבבות אלפי יהודים, ממגוון אוכלוסיות שונות, חלקם כאלה שזו בשבילם פעם יחידה בשנה שהם נוהגים להגיע לתפילה בבית כנסת".

הוא טען כי הזהיר מצעד כזה וקרא שלא להמתין עם המגבלות עד לחגים, אם הן נדרשות. "פרויקטור הקרונה פרופ' רוני גמזו הכחיש כל הזמן והסביר לי שזו לא הכוונה. לצערי, הוכח שצדקתי בדבריי וכי ההחלטה לסגר מלא בחגים סומנה מראש תוך סיכון מיותר וגרימת עליית התחלואה במשך הזמן", כתב ליצמן וטען כי גם סיכום מוקדם בנושא הפעלת בתי הכנסת במהלך החגים לא התממש. "לפיכך לא אוכל להמשיך בתפקידי כשר, וכי החלטתי להתפטר מהממשלה ואחזור לכהן כחבר הכנסת לפי החוק הנורבגי".

עוד בוואלה!

עם הרבה מאוד סימני שאלה: הממשלה תצביע על חזרה לסגר

לכתבה המלאה

בהודעה לעיתונות, הוסיף ליצמן כי משמעות ההחלטה על סגר בתקופה זו מהווה "עוול וזלזול במאות אלפי אזרחים, חרדים, דתיים ומסורתיים".

"אם צריך לעשות סגר מלא, איפה הייתם עד עכשיו? למה חגי ישראל הפכו כתובת נוחה לטיפול בקורונה על אף הסבל הקשה לציבור. אני רואה כפגיעה ערכית מהותית את העובדה שחגי ישראל הפכו למשהו שניתן לפגוע בהם, בתכנון מראש, לעומת תחומים אחרים כהפגנות המוניות, עונת החופש ביולי-אוגוסט וכדומה".

אדלשטיין: "כולנו בעד מאבק בנגיף"

ליצמן איים עוד הבוקר להתפטר, ואף הבהיר כי יחרים את ישיבת ממשלה בה יצביעו השרים על הצעד. הוא אף טען כי כל סיעתו תפרוש יחד איתו מהממשלה, אולם גורמים ביהדות התורה טענו כי ליצמן פועל על דעת עצמו, ולא בשם המפלגה.

עמיתו למפלגה, יו"ר "דגל התורה", ח"כ משה גפני, הביע תקווה כי ליצמן ישוב במהרה לממשלה. "אמרתי לו בשם חברי סיעת דגל התורה שאנו מצטערים על התפטרותו מהממשלה. כולנו תקווה שהנסיבות ייפטרו והוא יוכל לשוב לתפקידו במהרה", מסר. גם יו"ר שס, שר הפנים אריה דרעי, הביע צער על הצעד. "נמשיך ביחד בממשלה ומחוצה לה להיאבק בנגיף הקורונה למען בריאות תושבי המדינה".

גם שר הבריאות יולי אדלשטיין, שהחליף את ליצמן בתפקידו הקודם, הגיב ברוח דומה. "צר לי על התפטרותו של ידידי שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן", מסר אדלשטיין, אך גיבה את פרופ' גמזו והדגיש: "על כולנו לזכור שאין כאן איש נגד היהדות. כולנו בעד מאבק בנגיף. כל פעולות משרד הבריאות וממונה הקורונה פרופ' רוני גמזו נועדו לתכלית הזאת בלבד".

מכתב ההתפטרות של שר השיכון והבינוי של יעקב ליצמן, 13 בספטמבר 2020. ., צילום מסך
"לא אוכל להמשיך בתפקידי כשר". מכתב ההתפטרות של ליצמן/צילום מסך, .

הממשלה התכנסה בצהריים לדיון מכריע, שבסיומו יצביעו השרים על הטלת סגר כולל ברחבי הארץ החל מיום שישי הקרוב, ערב ראש השנה תשפ"א, בשעה 06:00 בבוקר, והשבתת מוסדות החינוך כבר יומיים לפני כן. ההצעה שתובא לאישור השרים כוללת הגבלות מחמירות על פעילות העסקים, ההתקהלות והיציאה מהבית, שיימשכו לפחות ארבעה שבועות ובכמה שלבים. זאת, ברקע תסכול גובר מצד בעלי עסקים ומערכת החינוך.

השלב הראשון של הסגר יימשך כשבועיים. בשלב השני יחולו הגבלות דומות במשך כשבועיים נוספים, בהתאם למצב התחלואה. לאחר מכן, בשלב השלישי, תשוב הפעילות באזורים השונים בהתאם לרמת התחלואה ולפי מתווה הרמזור.

לפי ההצעה, היציאה ממקום המגורים תוגבל ברחבי הארץ לעד 500 מטרים מהבית, ולא תתקיים פעילות בכלל מערכת החינוך, לרבות מערכת החינוך המיוחד והפנימיות, כשלמידה מרחוק תתקיים ככל האפשר.

בנוסף, ייסגרו לקבלת קהל "כלל העסקים מקבלי הקהל, המסחר, התרבות, בילוי ופנאי ותיירות פנים, למעט שירותים חיוניים, מקום למכירת מזון, בית מרקחת, מכון אופטיקה או חנות שעיקר עיסוקה מכירת מוצרי היגיינה, חנות למוצרים חיוניים לתחזוקת הבית, מוצרי תקשורת, שירותי תקשורת ואביזרים רפואיים". ניתן יהיה לרכוש אוכל מחוץ לבית העסק, בשירות משלוחים או טייק-אווי.

שר הבריאות יולי אדלשטיין קיים ביקור עבודה במפקדה המשימתית לקטיעת שרשרת ההדבקה בבסיס פיקוד העורף. 7 בספטמבר 2020. תומר אפלבאום , הארץ- פול רשמי, אתר רשמי
"אין כאן איש נגד היהדות". אדלשטיין/אתר רשמי, תומר אפלבאום , הארץ- פול רשמי

ליצמן אינו השר היחיד שהביע מחאה על ההחלטה המסתמנת. שר האוצר ישראל כץ הודיע כי בכוונתו להתנגד בישיבת הממשלה להטלת הסגר, ואילו שר החינוך יואב גלנט מחה על ההשבתה של מערכת החינוך ביום רביעי יומיים לפני ההחלטה המסתמנת על הסגר.

"מערכת החינוך ותלמידי ישראל הם העתיד והיתרון שלנו, הם לא גורם התחלואה. הבעיות נמצאות במקומות אחרים והגיעה השעה לטפל בהם", מסר גלנט.

גורם בכיר אמר ברקע הביקורת הציבורית בנושא כי ישנו סיכוי גבוה מאוד שהממשלה תחליט היום שמערכת החינוך אכן תמשיך לפעול עד יום שישי, למעט בערים האדומות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully