וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליצמן לנתניהו: אם יוטל סגר בחגים - יהדות התורה תפרוש מהממשלה

עודכן לאחרונה: 13.9.2020 / 12:03

שר הבינוי והשיכון העביר לרה"מ את המסר לקראת הצבעת הממשלה על החזרה לסגר, שתתקיים היום. לאחר האיום, ליצמן הודיע כי ייעדר מהישיבה. גם השר כץ הודיע שיתנגד להחלטה, ואילו גלנט מוחה על ההשבתה המוקדמת של מערכת החינוך. גורם רשמי: סביר שהלימודים יימשכו עד יום שישי

בוידאו: נתניהו מעדכן אחרי קבינט הקורונה/לע"מ

שר הבינוי והשיכון ויו"ר יהדות התורה יעקב ליצמן, הודיע היום (ראשון) לראש הממשלה בנימין נתניהו כי אם יוטל סגר בחגים - הוא יתפטר מתפקידו בממשלה, ומפלגתו כולה תפרוש ממנה. במקביל, שרים נוספים הודיעו כי יתנגדו להחלטה להטיל סגר, ברקע ביקורת ציבורית גוברת בנושא. לאחר איומו, הודיע ליצמן כי יחרים את ישיבת הממשלה הקרובה ולא ישתתף בה. גורם בסביבתו אמר כי "הוא סבור שלא ניתן להשפיע שם".

ליצמן מחה לאחרונה בפני נתניהו כי הוא "הורס את החגים" בכך שהוא מטיל סגר, ואף אמר כי הוא רואה בכוונת הממשלה לאשר זאת כתכנית שנרקמה מראש - בעוד בחודשי הקיץ לא הוטלו סגרים או מגבלות משמעותיות על הציבור. לאחרונה הוא אף אמר בראיון לעיתון "המודיע", ביטאון חסידות גור אותה הוא מייצג, כי "אישור הפגנות המוניות בבלפור לצד פתיחת בתי תרבות, לעומת המשך הגבלות בבתי הכנסת ומניעת הסדרת הנסיעה לאומן בתנאים, הרסו את אמון הציבור במערכת".

עם זאת, גורמים ביהדות התורה טענו כי ליצמן פועל על דעת עצמו, ולא בשם המפלגה. לדבריהם, לא הייתה התייעצות על כך בפורום מפלגתי. בלשכת ליצמן סירבו להגיב לפרסום, אך גורמים בסביבתו אמרו כי שיחות על הסגר הצפוי אכן מתנהלות עם ראש הממשלה.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר הבריאות, יעקב ליצמן במהלך הצהרה לתקשורת בנושא נגיף הקורונה, משרד רה"מ, ירושלים 8 במרץ 2020. יונתן זינדל/פלאש90, אתר רשמי
האיום יתממש? ליצמן ונתניהו, מרץ/אתר רשמי, יונתן זינדל/פלאש90

לצד ליצמן, שרים נוספים הביעו התנגדות להחלטה. שר האוצר ישראל כץ הודיע כי בכוונתו להתנגד בישיבת הממשלה להטלת הסגר, ואילו שר החינוך יואב גלנט מחה על ההשבתה של מערכת החינוך ביום רביעי יומיים לפני ההחלטה המסתמנת על הסגר.

"מערכת החינוך ותלמידי ישראל הם העתיד והיתרון שלנו, הם לא גורם התחלואה. הבעיות נמצאות במקומות אחרים והגיעה השעה לטפל בהם", מסר גלנט.

גורם בכיר אמר ברקע הביקורת הציבורית בנושא כי ישנו סיכוי גבוה מאוד שהממשלה תחליט היום שמערכת החינוך אכן תמשיך לפעול עד יום שישי, למעט בערים האדומות.

לקריאת הצעת המחליטים המלאה שתובא לאישור הממשלה

יו"ר ש"ס השר אריה דרעי נקט בקו ממלכתי יותר, ובמהלך שיעור בבית הכנסת "היזדים" בירושלים הוא פנה לציבור החרדי והדגיש כי יש לשמור על ההנחיות.

"זה פיקוח נפש וצריכים לשמור על כל הכללים וההנחיות. זה בנפשנו הדבר. אם לא, תיכף מתקרב החורף, ויש גם את השפעת, וזה ביחד - השם ירחם מה יקרה בבתי חולים ובמקומות אחרים", אמר דרעי. "החליטו על סגר בערב ראש השנה, ואם אומרים שאסור להיות בראש השנה בארוחות גדולות, אז נהיה כמו בפסח בארוחות קטנות. מישהו לוקח אחריות חלילה וחס להביא את אבא שלי או את אמא שלי? זה רציחה. מי לוקח אחריות על כאלה דברים? מתעסקים כאן בחיים. זו הסכנה הגדולה ביותר".

עם זאת, דרעי הבהיר כי נציגי הציבור החרדי ידאגו לעשות "הכל שבתי הכנסת יהיו פתוחים, לא באותה מתכונת אבל יהיה אפשרי במספר לא קטן של אנשים להתפלל. אי-אפשר שיתפללו בחוץ בחום הזה. אבל חייבים לשמור ולא להתחכם".

מתווה התפילות בחגי תשרי

  • בשטח פתוח: עד 20 איש
  • במבנים סגורים בערים אדומות - בקבוצות של עד עשרה אנשים ביחס של אדם אחד על כל ארבעה מ"ר
  • במבנים סגורים בשאר הארץ - בקבוצות של עד 25 אנשים ביחס של אדם אחד על כל ארבעה מ"ר

לקראת הסגר: הגדלת היקף תמריצים למעסיקים למניעת פיטורים

במהלך הישיבה היום יתקיים דיון על אילו מפעלים צפויים להיות מוגדרים חיוניים. שר האוצר כץ צפוי להפעיל לחץ כדי להכניס רשימה של מקומות עבודה ומפעלים אשר יישארו פתוחים. בהמשך, יוביל השר מתווה תמריצים למעסיקים שיישארו פתוחים וידאגו לא לפטר את עובדיהם.

מתווה השר נועד כדי להקל על מצב שבו אם אכן יצביעו היום השרים על נקיטת סגר, עוד מאות אלפיי אזרחים צפויים להיות זקוקים לסיוע כלכלי. בכך, הם ייכנסו לתוכנית הסיוע הכלכלית. באוצר צפויים להגדיל את אותה תכנית העומדת על סך של 90 מיליארד שקלים.

תכנית רשת הביטחון מפצה את העסקים שנפגעו ב-40% מההכנסות. בתכניתו של השר כץ באוצר שוקלים להוריד את רף הפגיעה ל-25% בזמן הסגר, כך שיותר עסקים יוכלו לזכות בפיצויים.

בתוך כך, יו"ר ההסתדרות, ארנון בר דוד, קרא הבוקר לשרי הממשלה לשקול את החלטתם הצפויה. בר דוד הזהיר: "סגר כללי ומחמיר - מכת גרזן לכלכלה הישראלית. מאות אלפים יידחפו אל מתחת לקו העוני".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כץ במפעל גילרו, בית שמש, 12 באוגוסט 2020. עמית שאבי, ידיעות אחרונות, אתר רשמי
יוביל מתווה תמריצים למעסיקים למנוע פיטורים. כץ/אתר רשמי, עמית שאבי, ידיעות אחרונות

הממשלה תצביע היום על הטלת סגר כולל ברחבי הארץ החל מיום שישי הקרוב, ערב ראש השנה תשפ"א, בשעה 06:00 בבוקר, והשבתת מוסדות החינוך כבר יומיים לפני כן. ההצעה שתובא לאישור השרים כוללת הגבלות מחמירות על פעילות העסקים, ההתקהלות והיציאה מהבית, שיימשכו לפחות ארבעה שבועות ובכמה שלבים. זאת, ברקע תסכול גובר מצד בעלי עסקים ומערכת החינוך.

השלב הראשון של הסגר יימשך כשבועיים. בשלב השני יחולו הגבלות דומות במשך כשבועיים נוספים, בהתאם למצב התחלואה. לאחר מכן, בשלב השלישי, תשוב הפעילות באזורים השונים בהתאם לרמת התחלואה ולפי מתווה הרמזור.

לפי ההצעה, היציאה ממקום המגורים תוגבל ברחבי הארץ לעד 500 מטרים מהבית, ולא תתקיים פעילות בכלל מערכת החינוך, לרבות מערכת החינוך המיוחד והפנימיות, כשלמידה מרחוק תתקיים ככל האפשר.

חוזרים לסגר: רשימת ההגבלות המסתמנת

  • סגר מלא - כל הארץ תוכרז כ"אזור אדום"
  • התקהלות בשטח פתוח תותר עד 20 אנשים, ובמקומות סגורים עד עשרה
  • יציאה מהבית תוגבל למרחק של עד 500 מטרים
  • בתי הספר ייסגרו החל מיום רביעי הקרוב ולא יתקיימו לימודים בכל מערכת החינוך
  • כל העסקים ייסגרו לקבלת קהל, למעט שירותים חיוניים
  • מסעדות יוכלו לפעול בשירות משלוחים או איסוף עצמי בלבד
  • מספר העובדים במגזר הציבורי יצומצם ל-30%
  • מספר העובדים במגזר הפרטי יצומצם לעד עשרה אנשים או ל-30%
עוצר לילי בטייבה, 9 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
הסגר יתרחב? אכיפת עוצר לילי בטייבה/ראובן קסטרו

בנוסף, ייסגרו לקבלת קהל "כלל העסקים מקבלי הקהל, המסחר, התרבות, בילוי ופנאי ותיירות פנים, למעט שירותים חיוניים, מקום למכירת מזון, בית מרקחת, מכון אופטיקה או חנות שעיקר עיסוקה מכירת מוצרי היגיינה, חנות למוצרים חיוניים לתחזוקת הבית, מוצרי תקשורת, שירותי תקשורת ואביזרים רפואיים". ניתן יהיה לרכוש אוכל מחוץ לבית העסק, בשירות משלוחים או טייק-אווי.

במגזר הציבורי, תצומצם הנוכחות במקום העבודה לכ-30% מכוח האדם. בנוגע למגזר הפרטי, לא ישהו במקום העבודה יותר מעשרה עובדים בכל זמן נתון או 30% ממצבת העובדים, לפי הגבוה מביניהם. בנוסף, התחבורה הציבורית תצומצם כך שיימנע מעבר ממקום למקום, להוציא הגעה וחזרה של עובדים ממקומות חיוניים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully