וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביוון רוצים שאלפי המהגרים יעזבו אחרי שריפת המחנה: "הזדמנות טראגית"

11.9.2020 / 22:57

כ-12 אלף איש נותרו ללא מחסה באי לסבוס אחרי שמחנה מוריה, הגדול ביותר במדינה, הוצת ככל הנראה על ידי מהגרים שהוכנסו לבידוד בשל הקורונה. "זו הזדמנות טראגית, אנחנו רוצים שכולם יעזבו", אמר בכיר יווני. בינתיים, באירופה הסכימו על קליטה של 400 מאות ילדים בלבד

בווידאו: שריפה במחנה הפליטים באי לסבוס שביוון/צילום: רויטרס

יוון החלה להקים היום (שישי) אוהלים עבור אלפי מהגרים נואשים, שנותרו ללא מחסה באי לסבוס, אחרי שמחנה הפליטים הגדול ביותר במדינה עלה בלהבות ביום רביעי. יותר מ-12 אלף איש, ששהו בצפיפות במחנה מוריה, נותרו בשדות ולאורך הכבישים, ללא מזון או מים, תחת איום להידבק בנגיף הקורונה.

עם זאת, ממשלת יוון פועלת בזהירות לאור הזעם של התושבים המקומיים באי, השוכן לא הרחק מחופי טורקיה ומהווה את אחת החזיתות המרכזיות במשבר המהגרים של אירופה בשנים האחרונות. כמה מדינות אירופה הסכימו לקלוט מאות קטינים, אך לא ברור מה יעלה בגורלם של כל היתר.

"מוריה היה מפלצתי", אמר דימיטריס קורסובס, גורם בכיר האחראי על ההגירה לאיים שבצפון הים האגאי. הוא אמר לרויטרס כי השריפה היא "הזדמנות טראגית" למציאת פתרון חדש. "אנחנו רוצים שכל המהגרים יעזבו מסיבות לאומיות. מוריה נגמר".

משפחות ופליטים ישנים ברחוב לאחר שמחנה הפליטים הגדול ביותר ביוון, לסבוס, נשרף. 11 בספטמבר 2020. רויטרס
"רוצים שכל המהגרים יעזבו מסיבות לאומיות". פליטים ישנים ברחוב לאחר שריפת המחנה/רויטרס

המהגרים, רובם מסוריה ומאפגניסטן, נואשים בעצמם לצאת מהאי, והם צעקו "חירות" ו"בלי משטרה" כשהם מחזיקים בשלטים שעליהם נכתב: "לא למחנה חדש". השוטרים מנעו מהם להתקדם למרכז עיר הנמל מייטילנה. הם התאספו ליד סופרמרקט שבו נחתו מסוקים שהביאו להם אוהלים ואספקה.

הרשויות ביוון מעריכות שהשריפה פרצה במכוון על ידי מהגרים שהגיבו בזעם על אמצעי הבידוד שהוטלו על המחנה בשל איתור נדבקים בנגיף הקורונה בשבוע שעבר. הרשויות איבדו את המעקב אחרי לפחות 35 איש שאובחנו חיוביים לנגיף אחרי הכאוס שפשה במחנה בעקבות השריפה.

ואולם, מצב החירום הראה פעם נוספת את המדיניות חסרת העקביות של אירופה למשבר הממושך, שבמהלכו יותר ממיליון מהגרים מאזורי מלחמה ועוני הגיעו לחופיה, לעתים קרובות על סיפונן של סירות רעועות.

"הזמן שבו אירופה יכולה להיות ללא מדיניות הגירה אזל", אמר מרגריטיס שינאס, הנציב האירופי האחראי על הגירה ובקשות מקלט, במהלך מסיבת עיתונאים בבריסל.

עוד בוואלה!

12 אלף איש ללא מחסה: מחנה הפליטים הגדול ביותר ביוון עלה בלהבות

לכתבה המלאה
נזקי שריפת ענק במחנה "מוריה" באי לסבוס ביוון 9 בפסטמבר 2020. רויטרס
צעקו "חירות" ו"בלי משטרה". נזקי שריפת ענק במחנה "מוריה" באי לסבוס/רויטרס

מדינות הים התיכון, כמו יוון ואיטליה, הן המקום שאליו מגיעות רוב סירות המהגרים. הן דורשות במשך שנים שמדינות אחרות באיחוד האירופי יישאו בנטל, אולם הונגריה ופולין, יחד עם כמה מדינות אחרות, מסרבות לכך.

שר החוץ של גרמניה, הורסט זיהופר, שדיבר לצדו של שינאס, אמר כי צרפת וגרמניה יקלטו את רוב 400 הילדים והנערים שהועברו מלסבוב לחלקה היבשתי של יוון. עם זאת, לא הושגה הסכמה על קליטה רחבה יותר, והרשויות ביוון מסרבות לפנות אותם מהאי בהמוניהם.

"החיים פוגשים את המוות כאן", אמרה איפטיכיה סוגיולצי, תושבת המקום בת 64, בזמן שביקרה בבית קברות שבו טמונה בתה. "אתמול ראיתי ילדים מתייפחים, ישנים בין הקרבים".

עבור המהגרים עצמם, העתיד נראה קודר מאוד. "מוריה גמור", אמרה זוהרה, בת 25 מאפגניסטן. "אנחנו יומיים בכבישים, בלי מים, בלי מזון. מאוד קר בלילה".

ארגון הבריאות עולמי אמר כי הוא ישלח שני צוותי רפואת חירום. בנוסף לכך, גורמים רשמיים אמרו כי 200 אלף ערכות לבדיקות קורונה מהירות הובאו לאי למקרה שיהיה זינוק במספר הנדבקים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully