וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

12 אלף איש ללא מחסה: מחנה הפליטים הגדול ביותר ביוון עלה בלהבות

9.9.2020 / 13:17

הרשויות חוקרות אם השריפה במחנה מוריה שבאי לסבוס הייתה תוצאה של הסתה. הפליטים שוהים ברחובות, ואתונה הכריזה מצב חירום ושלחה כוחות משטרה נוספים כדי לשמור על הסדר. עשרות מהשוהים אובחנו כחולים בקורונה, ולא ידוע היכן הם נמצאים. "המצב לא בשליטה"

בווידאו: שריפה במחנה הפליטים באי לסבוס שביוון/צילום: רויטרס

אלפי מהגרים נמלטו היום (רביעי) משריפה שהתפשטה במחנה פליטים צפוף באי היווני לסבוס, אולם לא דווח על נפגעים. גורם במשרד ההגירה אמר כי מחנה מוריה, שבו שוהים כ-12 אלף איש, "ככל הנראה נחרב לחלוטין" וכי הממשלה מתקשה למצוא מקום חלופי למהגרים שנאספים ברחובות שמחוץ למחנה.
הרשויות חוקרות אם השריפה הייתה תוצאה של הצתה. אתונה הטילה מצב חירום על האי ושלחה כוחות משטרה נוספים ללסבוס, ששוכן לא הרחק מחופי טורקיה, על מנת לשמור על הסדר.

השריפה פרצה קצת אחרי חצות, ועד שעות הבוקר נותר מהמחנה רק מכולות ואוהלים שרופים, כשכמה אנשים חיפשו בהריסות את חפציהם. בנוסף לכך, הרשויות לא יודעות היכן נמצאים 35 מהגרים שאובחנו חיוביים לנגיף הקורונה, והחשש הוא שהם עלולים להפיץ את הווירוס באי.

נזקי שריפת ענק במחנה "מוריה" באי לסבוס ביוון 9 בפסטמבר 2020. רויטרס
המשטרה מונעת מהם להגיע לישובים. מהגרים במחנה, הבוקר/רויטרס

"היו שריפות רבות במחנה. מהגרים יידו אבנים לעבר הכבאים שניסו לכבות את האש. הסיבה נחקרת", אמר קונסטנטין תיאופילופולוס, ראש שירותי הכבאות באזור הים האגאי. המחנה, הגדול ביותר ביוון, הוכנס להסגר בשבוע שעבר לאחר שמבקש מקלט אובחן חיובי לנגיף. 35 איש אובחנו נכון ליום שני בערב, והדיווחים הצביעו כי האש פרצה בכמה מקומות שונים במחנה הנרחב אחרי שהרשויות ניסו לבודד חלק מהנדבקים.

"המחנה פונה. כל האנשים האלה בכביש הלאומי לכיוון (העיירה) מייטיליני," אמר פנאגיוטיס דליגיניס, עד ראייה. "יש שוטרים בחוץ שלא נותנים להם לעבור. האנשים האלה ישנים בשדות.

ארגוני הסיוע מתחו ביקורת תקופה ארוכה על המחנה, שהכיל יותר מפי ארבעה מהקיבולת הרשמית שלו. הם אמרו כי לא ניתן לשמור על ריחוק חברתי ועל היגיינה בסיסית. לסבוס נמצא תחת מצב חירום כבר ארבעה חודשים, לפי שירות ההגנה האזרחית, כך שהוא יכול לגיסי את כל הכוחות שלו כדי לתמוך באי ובמבקשי המקלט.

נזקי שריפת ענק במחנה "מוריה" באי לסבוס ביוון 9 בפסטמבר 2020. רויטרס
35 מהגרים אובחנו כנשאים של נגיף הקורונה. מחנה מוריה, הבוקר/רויטרס

ראש עיריית מייטיליני, סטרטיס קייטליס, אמר כי יש להעביר את המהגרים או להחזיק אותם על ספינות כדי למנוע את התפשטות הנגיף. "המצב ללא שליטה", אמר אחד השוטרים לערוץ מקומי, והוסיף כי המשטרה נאלצה לשחרר כ-200 אנשים שהיו אמורים להיות מוחזרים למולדתם.

ראש ממשלת יוון, קיריאקוס מיצוטאקיס, כינס דיון חירום על המצב, ושרי ההגירה והפנים הגיעו לאי. דובר הממשלה, סטליוס פסטס, אמר לערוץ הציבורי ERT כי המהגרים שהיו במחנה לא יורשו לעזוב את לסבוס בשל התפרצות הקורונה.

באירופה קראו לסולידריות עם יוון. לסבוס היה אחד המוקדים המרכזיים במשבר ההגירה ביבשת ב-2015. האיחוד האירופי הסכים לממן את העברתם של כ-400 ילדים ונערים בודדים ליוון עצמה, ושר החוץ של גרמניה, הייקו מאס, תיאר את השריפות כ"אסון הומניטרי". הוא אמר כי מדינות הגוש צריכות להיות מוכנות לקלוט חלק מהפליטים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully