וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אתם הולכים למות כאן": מחאה באיי יוון נגד מרכזי מעצר למהגרים

27.2.2020 / 8:24

הממשלה באתונה החליטה להקים מחנות חדשים בצל הצפיפות באלו הקיימים, והתושבים המקומיים בחמישה איים זועמים. הם התעמתו עם שוטרים, השליכו אבנים והסתערו על מלון שבו שהו שוטרים. "אנחנו במצב מלחמה"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

כוחות משטרה באי היווני לסבוס ירו אתמול (רביעי) גז מדמיע כדי לפזר מאות מפגינים שהשליכו אבנים במחאה על הקמת מרכז מעצר חדש למהגרים. הסוגיה הנפיצה הובילה להפגנות אלימות ביומיים האחרונים.

הממשלה באתונה גרמה לכעס בקרב תושבי חמישה איים בים האגאי - כולם משתרעים לאורך נתיב מרכזי לאירופה המשמש אלפי מהגרים - אחרי שהכריזה לפני כשבועיים על האצת בנייתם של מרכזי מעצר מאובטחים שיחליפו את המרכזים הפתוחים והצפופים.

התושבים חוששים שההסדר הזה עשוי להפוך לקבוע. במהלך היום השני להפגנות אתמול, תושבים מקומיים ניסו להגיע לאתר המיועד להקמת מרכז חדש. הם התעמתו עם שוטרים לאורך כביש המתפתל דרך אזור מיוער.

"יותר מאלף אנשים הפגינו במרכז החדש, זרקו אבנים על שוטרים, ריסקו את הקסדות שלהם. השוטרים נאלצו להשתמש בכימיקלים", אמר דובר המשטרה, שהתייחס לשימוש בגז מדמיע.

גורם אחר במשטרה אמר כי לפחות עשרה מפגינים ועשרות שוטרים נפצעו במהלך העימותים, לפני שהם דעכו לקראת שעות הערב. המשטרה שלחה שוטרים נוספים השבוע לחמשת האיים כדי להתמודד עם המפגינים.

עימותים בין מפגינים לשוטרים על רקע הקמת מרכז מעצר למהגרים, לסבוס, 26 בפברואר 2020. רויטרס
התושבים טוענים שהם נושאים בנטל רב. עימותים בלסבוס, אתמול/רויטרס

באי קיוס, תושבים מקומיים הסתערו על מלון שבו שהו כוחות המשטרה החדשים, מה שהוביל להתכתשות בין הצדדים.

מוקדם יותר במהלך היום התאספו מאות אנשים בעיירה מייטילן בלסבוס, כחלק משביתה כללית במחאה על התכנית הממשלתית. בשלישי, המקומיים השתמשו בכלי רכב ובמשאיות זבל בניסיון לחסום את הגעתם של כוחות המשטרה ומכונות כבדות לנמל.

"אתם הולכים למות כאן", צעק אחד המפגינים למשטרה, בעוד שמפגינים אחרים קיללו אותם.

האב סטרטיס, כומר מקומי, אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי "אנחנו במצב מלחמה. להם (למשטרה) יש כלי נשק, לנו יש את הלב ואת הנשמה שלנו".

ראש הממשלה השמרני קיריאקוס מיצוטקיס קרא להרגעת הרוחות, מול ביקורת הולכת וגוברת מצד האופוזיציה. זו אמרה כי ההעברה החשאית של ציוד כבד ומאות שוטרים אל האיים הייתה צעד לא דמוקרטי. גורמים אזוריים אמרו כי זה ניסיון "ברברי" להפוך בכוח את לסבוב ואת קיוס ל"בתי כלא".

עוד בוואלה!

אסון לחופי טורקיה: שמונה ילדי מהגרים טבעו למוות

לכתבה המלאה
עימותים בין מפגינים לשוטרים על רקע הקמת מרכז מעצר למהגרים, לסבוס, 26 בפברואר 2020. רויטרס
השוטרים וציוד המכונות הגיעו בחשאי. עימותים בלסבוס, אתמול/רויטרס

הממשלה באתונה טוענת שהמרכזים הסגורים יציעו ביטחון ובטיחות גדולים יותר גם למבקשי המקלט וגם לתושבי המקום, והיא מתכננת לבנות אותם באיים סאמוס, קוס, לרוס וקיוס בנוסף ללסבוס.

מנגד, התושבים אומרים שהאיים נושאים בנטל לא פרופורציונלי של מהגרים, מאז שהחל המשבר בשנת 2015 כשיותר ממיליון בני אדם ברחו מהסכסוכים במזרח התיכון ומחוצה לו דרך טורקיה, שממנה הגיעו ליוון ואז עברו למדינות העשירות במרכז אירופה ובצפונה, שהיו היעדים המועדפים עליהם.

סגירת הגבולות בנתיב שעבר דרך הבלקן למרכז אירופה מצפון ליוון הותירה אלפי מהגרים חדשים באיים היווניים שליד טורקיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully