וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קושנר: סעודיה הסכימה לפתוח את המרחב האווירי לכל הטיסות מישראל מזרחה

עודכן לאחרונה: 10.9.2020 / 0:33

יועצו הבכיר של טראמפ הודיע כי כל מטוס שיגיע מישראל ויבקש אישור מעבר במרחב האווירי הסעודי - יקבל אותו. זאת לאחר שבריאד הסכימו לכך רק בטיסות לאמירויות. בתדריך לקראת טקס החתימה על ההסכם ציין: "הרבה אנשים באזור מאבדים את הסבלנות שלהם בנוגע להנהגה הפלסטינית"

בווידאו: הצצה לטיסה ההיסטורית לאבו דאבי/צילום: ברק רביד, רויטרס, עריכה: איתי עמרם

יועצו הבכיר של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ג'ארד קושנר הודיע הערב (רביעי) כי ממשלת ערב הסעודית הסכימה לפתוח את המרחב האווירי שלה לכל הטיסות היוצאות מישראל לכיוון מזרח.

בתדרוך לכתבים שנערך לקראת טקס החתימה על ההסכם עם האמירויות בבית הלבן בשבוע הבא, הסביר קושנר כי בעקבות ההחלטה הסעודית, כל מטוס שיגיע מישראל ויבקש אישור מעבר במרחב האווירי הסעודי יקבל אותו, לא רק לטיסות לאיחוד האמירויות אלא לכלל הטיסות.

למרות שערב הסעודית לא הלכה אחרי איחוד האמירויות והודיעה על נרמול היחסים, מתן רשות למטוסים ישראלים להשתמש במרחב האווירי הסעודי הינו צעד משמעותי ביותר, בעל השלכות על הכלכלה והתיירות בישראל. קושנר הודה למלך סעודיה סלמאן וליורש העצר מוחמד בן סלמאן על המחווה, והדגיש כי הנושא הפלסטיני חשוב מאוד לשניהם.

ג'ארד קושנר לקראת העלייה לטיסה מסחרית ראשונה מישראל לאמירויות, 31 באוגוסט 2020. תומר נויברג, פלאש 90
ג'ארד קושנר לפני הטיסה הראשונה מישראל לאמירויות, בשבוע שעבר/פלאש 90, תומר נויברג

קושנר הדגיש כי כיוון הרוח באזור משתנה, וכי מדינות רבות לא מוכנות שההתקדמות שלהן תיתקע בגלל הסכסוך הישראלי-פלסטיני. "הרבה מאוד אנשים באזור מאבדים את הסבלנות שלהם בנוגע להנהגה הפלסטינית", אמר יועצו הבכיר של הנשיא טראמפ.

הוא קרא להנהגה הפלסטינית לחזור לשולחן המו"מ והדגיש כי תכנית טראמפ עדיין נמצאת על השולחן, ותוכל לעבור מקצה שיפורים במידה והפלסטינים יגישו הצעה נגדית. "אבל אנחנו לא עומדים לרדוף אחרי הפלסטינים", הוא אמר.

קושנר קיים את התדרוך לכתבים לקראת טקס החתימה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לבין איחוד האמירויות ביום שלישי הבא בוושינגטון. הוא ציין כי הבית הלבן רוצה שהטקס יהיה אירוע בקונצנזוס דו-מפלגתי בארצות הברית, ולכן יוזמנו אליו סנאטורים וחברי קונגרס רפובליקנים ודמוקרטים כאחד.

יורש העצר של ערב הסעודית, מוחמד בן סלמאן, נפגש עם יועצו הבכיר של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ג'ארד קושנר. 01 בספטמבר 2020. אתר רשמי, אתר רשמי
פגישתם של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן וקושנר, בשבוע שעבר/אתר רשמי, אתר רשמי

ההסכמה בריאד למעבר קבוע של מטוסים ישראלים לשטחה, מגיעה לאחר שבשבוע שעבר הסכימה ממשלת ערב הסעודית לאפשר רק לטיסות בין ישראל לאיחוד האמירויות לעבור מעל המרחב האווירי שלה, בעקבות בקשה רשמית שהגישה ממשלת האמירויות, ומאמצים דיפלומטיים של האמריקנים.

טיסת אל על 971, שהמריאה לאבו דאבי מנתב"ג בשבוע שעבר, הייתה הטיסה הישירה הראשונה של חברת תעופה מסחרית ישראלית שקיבלה אישור מעבר במרחב האווירי הסעודי. גם טיסת אל על 972 מאבו דאבי לנתב"ג עברה במרחב האווירי הסעודי.

בכירים בממשלת איחוד האמירויות קיימו שיחות רבות עם הסעודים בשבועיים האחרונים כדי לוודא שיאשרו לטיסות בין המדינות לעבור במרחב האווירי שלהם. האישור הסעודי היה תנאי חשוב לקידום הסכם קשרי התעופה בין ישראל לאיחוד האמירויות. במקביל, קיימו קושנר ושליח הבית הלבן אבי ברקוביץ' שיחות מקבילות עם הסעודים וביקשו מהם לתת אישור מעבר קבוע.

בכירים בבית הלבן אמרו אמש לוואלה! NEWS כי טקס החתימה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות יתקיים בבית הלבן ביום שלישי הבא - 15 בספטמבר. לדברי הבכירים, טקס החתימה יתקיים תחת חסותו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, וישתתפו בו משלחת ישראלית בהובלת ראש הממשלה בנימין נתניהו ומשלחת בכירה מאיחוד האמירויות בראשות שר החוץ עבדאללה בן זאיד. הבכירים הוסיפו כי כל אמצעי הזהירות יינקטו כדי להבטיח את הבריאות של כל חברי המשלחות, על רקע מגיפת הקורונה.

מטוס אל על נוחת באבו דאבי. רויטרס
מטוס אל על נוחת באבו דאבי/רויטרס

בתחילת השבוע שוחח טראמפ עם סלמאן מלך ערב הסעודית, ובירך אותו על פתיחת השמיים לטיסות בין ישראל לאיחוד האמירויות, בעקבות הסכם נרמול היחסים בין המדינות. סלמאן הבהיר כי ארצו נחושה למצוא פתרון לסוגיה הפלסטינית - שבבסיסו יוזמת השלום הערבית.

בהודעת הבית הלבן נמסר כי בשיחת טלפון שקיימו השניים טראמפ דחק במלך סלמאן לשוחח עם מדינות נוספות במפרץ בניסיון לפתור את הסכסוך בין ישראל לפלסטינים. שר החוץ של ערב הסעודית, פייסל בן פרחאן, אמר כי פתיחת המרחב האווירי לטיסות אינה מעידה על שינוי בעמדתה הנחושה של הממלכה ביחס לסוגיה הפלסטינית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully