וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפני רכישת נובל אנרג'י: ועדת הפנים והגנת הסביבה דורשת שימוע לשברון

9.9.2020 / 3:20

הוועדה בכנסת קיימה דיון מיוחד בעסקה, במסגרתה מעוניינת החברה לרכוש את האחראית על אסדת לוויתן, בה היא שותפה. על פי יו"ר הוועדה חיימוביץ', נשמעו בדיון "עדויות מדאיגות בלשון המעטה, לגבי עברה הסביבתי של שברון". בוועדה דורשים ממועצת הנפט לדווח טרם החלטתם

בוידאו: כינוס ועדת הפנים בדרישה לשימוע לחברת שברון/צילום: ערוץ הכנסת

ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת דרשה אתמול (שלישי) לקיים שימוע ציבורי לחברת שברון, בטרם תאושר עסקתה לרכישת חברת נובל אנרג'י, שהאינטרסים שלה בישראל כוללים את הפעלת אסדת לוויתן, בה היא שותפה. הוועדה, שקיימה אמש דיון מיוחד בעסקה, קראה למועצת הנפט להימנע מאישור הבקשה בהתחשב בנושא הסביבתי אלא אם כן ישתכנעו שכל המידע שהוצג לוועדה אינו נכון.

הוועדה קיבלה למעשה את דרישתן של עמותות הסביבה "שומרי הבית" ו-"צלול" לקיום שימוע ציבורי לחברה. בחודש שעבר פנו העמותות במכתב אל שר האנרגיה, יובל שטייניץ, בבקשה לאפשר לציבור להשתתף בשימוע, שיפרוס בפני השר את התשתית העובדתית הראויה בטרם אישור רכישת נובל אנרג'י על ידי שברון, ותחילת פעילותה של זו בישראל. זאת, "תוך שייקבעו המנגנונים שיבטיחו את טובת הציבור הישראלי, ובאופן שלא יסכן שלא לצורך את בריאות הציבור והסביבה בישראל", נכתב.

בדיון הוועדה לא השתתפה חברת שברון. לדברי יו"ר הוועדה ח"כ מיקי חיימוביץ', נשמעו בדיון "עדויות מדאיגות בלשון המעטה, לגבי עברה הסביבתי של שברון המבקשת לרכוש את השליטה במאגרי הגז של ישראל". בשם הוועדה סיכמה חיימוביץ' כי "חברת שברון חייבת לתת דין וחשבון מפורט בנושא זה לציבור - שלו שייכים אוצרות הטבע של ישראל ואנו מצרים על כך ששברון בחרה שלא לעשות זאת היום בדיון".

יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה מיקי חיימוביץ'. דוברות הכנסת, עדינה ולמן, אתר רשמי
הבטיחה כי הוועדה לא תרפה ותמשיך במעקב. ח"כ חיימוביץ'/אתר רשמי, דוברות הכנסת, עדינה ולמן

הוועדה דורשת ממועצת הנפט ושאר גופי האסדרה לדווח לוועדה בטרם יחליטו בבקשה של חברת שברון. בדיון, בו השתתפו מומחים מרחבי העולם, וכן ארגונים שוחרי סביבה מישראל, נשמעו גם נציגי משרדי ממשלה שונים. מדבריהם עלה כי במשרד האנרגיה ובמשרד להגנת הסביבה טרם עיינו בדוח שהוכן אודות החברה.

"אנחנו סבורים כי הגורמים המאסדרים שבסמכותם לשקול את בקשת שברון חייבים ונדרשים להביא בחשבון את עברה הסביבתי הבעייתי של חברה זו כחלק משמעותי במכלול השיקולים בבואם להחליט בבקשה שהוגשה להם", אמרה יו"ר הוועדה חיימוביץ'. "התעלמות מעניין זה היא הימנעות משקילת שיקול רלוונטי וקריטי אשר יביא לכך שההחלטה שתתקבל תחשב כפגומה בפגם היורד לשורשה".

לדבריה, "כפי שבנק הנותן הלוואה לתאגיד המבקש לבצע פעילות שיש בה סיכון סביבתי כך גם מועצת הנפט ושאר הגורמים המוסמכים נדרשים להתייחס לדברים החמורים ששמענו כאן על קצה המזלג ומדליקים בעיננו נורות אדומות בוהקות". היא הבטיחה כי הוועדה לא תרפה ותמשיך במעקב הדוק בנושא ומצפה ליישום החלטותיה על ידי הרשות המבצעת.

עוד בוואלה!

בגלל חשיפת צנרת של אסדת לווייתן: נובל אנרג'י זומנה לשימוע

לכתבה המלאה

בין היתר, הוועדה דורשת כי משרד האנרגיה יעביר לוועדה את גובה הערובה שנדרשת מחברת "שברון" כתנאי לאישור העסקה, ואת גובה הביטוח שהיא נדרשת לעמוד בו. הוועדה דורשת כי טרם הדיון במועצת הנפט ביום שני הקרוב - 14 בספטמבר - יפרסם משרד האנרגיה את הדוח שהוא צריך לקבל על פעילותה של חברת "שברון". בדיון אמר רני עמיר, מנהל היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית במשרד להגנת הסביבה ונציג המשרד במועצת הנפט, כי במידה ולא יתקבלו אצלם כל הנתונים הנדרשים בתוך שבוע, הם יפנו למשרד האנרגיה בדרישה שלא לקיים כלל את הדיון בעניין "שברון" במועצת הנפט.

"חברת שברון קשורה באסונות כבדים שהתרחשו בעולם"

יוני ספיר, יו"ר עמותת "שומרי הבית", אמר לאחר דרישת הוועדה, כי "לחברת נובל אנרג'י רקורד מזעזע בכל הקשור לשמירה על הוראות הדין הסביבתי, גם בישראל וגם בעולם. לצערנו, הרקורד של חברת שברון לא פחות חמור מזה של נובל אנרג'י, והיא קשורה באסונות כבדים שהתרחשו בעולם וכן בהתנהלות כוחנית ודורסנית, כולל סירובה לקיים פסיקות והסדרים שנבעו מהנזקים הסביבתיים והבריאותיים שנגרמו על ידה". לדבריו, "אסון כדוגמת אלו שהתרחשו באקוודור, קליפורניה או ניגריה במתקני שברון, אם חלילה יתרחש במדינת ישראל הקטנה, יהיה אירוע שנתקשה מאוד להתאושש ממנו".

"משרדי הממשלה לא מודעים כלל לאסונות הסביבתיים העצומים להם, על פי דיווחים בעולם, גרמה תאגיד הנפט העולמי שברון שמבקשת לקבל לידיה את השליטה מאגרי הגז והנפט של ישראל", אמרה מאיה יעקבס, מנכ"לית צלול. היא הוסיפה כי "מדינת ישראל אינה ערוכה לדליפה בים. אנחנו לא רוצים להפוך לניגריה, אקוודור, ועוד מדינות רבות שסבלו מנזקי שברון".

אסדת לוויתן. אלבטרוס, צילום מסך
"עדויות מדאיגות בלשון המעטה". אסדת לוויתן/צילום מסך, אלבטרוס

ממשרד האנרגיה נמסר כי המשרד "יבחן את כל ההיבטים הנדרשים בהליך העברת הזכויות בין נובל לשברון". במשרד ביקשו להבהיר כי "בניגוד למה שהוצג בוועדה, מדובר על עסקת מיזוג בין חברה בת של שברון לחברת נובל. לאחר המיזוג, נותרות כלל המחויבות של חברת נובל בעינן", וכן כי "מחזיקי חזקות הנפט העמידו ביטוחים, לפי סטנדרטים גבוהים". עוד נמסר, כי "חברת שברון היא אחת מחברות האנרגיה הגדולות בעולם, וכניסתה המיועדת למשק האנרגיה הישראלי מהווה הזדמנות גדולה לשוק הגז הטבעי הישראלי לטובת אזרחי מדינת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully