וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקלה באסדת לווייתן: הפקת הגז הופסקה, להבת ענק נדלקה

23.5.2020 / 23:15

תושבי אזור זכרון יעקב דיווחו על אש גדולה שנצפתה בשמי האזור מעל אסדת הגז. נובל אנרג'י, השותפה במאגר, הודיעה כי הלפידים הופעלו בהתאם לנהלי הבטיחות לצורך פינוי הגז. המשטרה: הליך שגרתי

.

להבת אש גדולה נצפתה הערב (שבת) מאסדת לווייתן על ידי תושבים מול חוף דור שבאזור זכרון יעקב. חברת נובל אנרג'י, המפעילה את האסדה, מסרה כי הפקת הגז הופסקה וכי מדובר באירוע תפעולי. בחברה הוסיפו כי אין כל חשש לנזק בים או ביבשה. הלפיד דלק לזמן קצר ונכבה בסביבות השעה 21:10.

מבדיקה ראשונית שערכה נובל אנרג'י עלה כי "האירוע נגרם בשל תקלה בגלאי גז על האסדה". בחברה הסבירו כי "לאור זאת, הופעלה התרעה בגין חשד לדליפה ובוצע נוהל חרום באסדה. מדובר בהתרעת שווא. כל מערכות הבטיחות על האסדה עובדות כשורה והפקת הגז הטבעי מלוויתן צפויה להתחדש בשעות הקרובות".

טרם הודעת החברה כי האירוע קרה בעקבות התרעת שווא, בנובל אנרג'י מסרו כי מדובר באירוע תפעולי
שכתוצאה ממנו "הופסקה הפקת הגז באסדה ובהתאם לנוהלי הבטיחות של החברה הופעלו לפידי האסדה לצורך פינוי הגז באופן בטיחותי". בחברה הוסיפו כי "נובל אנרג'י עדכנה את כל הגורמים הרלבנטיים ופועלת לחידוש אספקת הגז בהקדם. יצויין כי לא צפויה השפעה סביבתית ביבשה ובחוף". לאחר פניות תושבים, המשטרה מסרה כי מדובר בהליך שגרתי באסדת הגז.

להבת ענקת נדלקה בעקבות תקלה באסדת לוויתן מול חוף דור. 23 במאי 2020. ללא, אתר רשמי
להבה באסדת לוויתן מכיוון היבשה, הערב/אתר רשמי, ללא

יו"ר איגוד ערים שרון-כרמל אסיף איזק מתח ביקורת על האירוע ומסר כי "אנו רואים בחומרה את התקלות החוזרות ונשנות באסדת לוויתן. אנו דורשים דיון דחוף של ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת לגבי התקלות והסיבות להן, וכן לגבי פרסום כל התחקירים שבוצעו לאחר התקלות הקודמות - ועדיין לא הובאו לידיעת הציבור. זאת, על אף פנייתנו ודרישתנו מהגורמים המוסמכים".

יו"ר רשימת "הירוקים של חיפה", חבר מועצת העיר אביהו האן, תקף את מפעילי האסדה וקרא לדרג הפוליטי לבחון את הנושא. "התוצאה של אירוע כזה: זיהום אוויר ופליטה של חומרים מזהמים. הגיע הזמן לאחד כוחות עם יישובי חוף הכרמל, חדרה, נתניה, חיפה ותושבי המטרופולין ולפעול במשותף כנגד טייקוני הפטרוכימיה שמזהמים אותנו", אמר האן. "אני קורא לשרת הגנת הסביבה גילה גמליאל להיכנס לעובי הקורה לבחינת הנושא. אני קורא לח"כ ויו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה מיקי חיימוביץ' לכנס מיידית את הוועדה לבחינת האירוע והמשמעויות הסביבתיות שלו".

להבת ענקת נדלקה בעקבות תקלה באסדת לוויתן מול חוף דור. 23 במאי 2020. ללא, אתר רשמי
"הופעלו לפידי האסדה לצורך פינוי הגז באופן בטיחותי". הלהבה מול חוף דור, הערב/אתר רשמי, ללא

על פי חברת נובל אנרג'י, הלפיד נכנס לפעולה רק במקרים בהם יש צורך בביצוע תחזוקה שוטפת על האסדה, או בעת שנדרשת הפסקה בתפעול מערכות. הגז מפונה מהמתקנים אל הלפיד ונשרף באופן מבוקר, תהליך זה מונע את מרבית הפליטות שאחרת מגיעות לאוויר.

הלפיד ממוקם בקצה זרוע האסדה ודולקת בו באופן קבוע להבה קטנה, שמאפשרת להכניס אותו לפעולה מלאה באופן מידי. במקרה הצורך, להבת הלפיד תגדל בהתאם לקצב ולכמות הגז הטבעי שיש לפנות מהמתקנים ולכן היא בדרך כלל תיראה מהחוף. בחברת נובל אנרג'י הדגישו כי "להבת האש היא הסימן כי הלפיד ממלא את תפקידו החיוני בשמירה על פעולתה הבטוחה של האסדה ובשמירה על הסביבה ואיכות האוויר שאנו נושמים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
להבה באסדת לוויתן, לפני כחודשיים/מערכת וואלה!, צילום מסך

באירוע דומה שהתרחש לפני כחודשיים, בו דלק הלפיד השורף את הגז הטבעי ומונע פלטת מזהמים, נוצרה תקלה בעקבות נפילת תקשורת בין האסדה והקידוחים. במשרד האנרגיה הרגיעו אז את התושבים ממראות הלפיד הדולק ומסרו כי "אין כל קשר לצנרת ההולכה" והסבירו כי "נפילת התקשורת בין הבאר לבין האסדה מפעילה נוהל אשר מרוקן, באופן מיידי, את האסדה מגז טבעי".

קודם לכן חלו דיווחים סותרים על המתרחש באסדה, ונובל אנרג'י הסבירה תחילה כי הלפיד דלק בעקבות תקלת חשמל שבהתאם לנוהל חייבה את העברת הגז הטבעי ללפיד שנועד לכך. בעקבות אותם דיווחים, ארגונים אזרחיים מתחו ביקרות את התנהלות החברה ומשרד האנרגיה.


(עדכון ראשון: 21:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully