וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מול מחאת התושבים: שלב הנישוב בהרצת אסדת לוויתן הסתיים

השלב השלישי במסגרת הרצת אסדת הגז החל בשעות הבוקר ונגמר אחר הצהריים ללא חריגות. בנובל אנרג'י הכריזו כי הנישוב בוצע בהצלחה: "כעת זורם הגז למערכת ההולכה הארצית ומשם לצרכנים". תושבי האזור התפנו מבתיהם והגיעו למחות מול קריית הממשלה: "אל תרעילו אותנו"

צילום: יותם רונן, עריכה: עמית שמחה

לאחר עיכובים רבים, היום (שלישי) בוצע השלב השלישי בהרצת אסדת הגז לווייתן - הנישוב - שמטריד את תושבי האזור. המשרד להגנת הסביבה עדכן כי חברת נובל אנרג'י עמדה בכל התנאים הסביבתיים והמקצועיים של המשרד. זאת, בהמשך להודעה המוקדמת שניתנה ביום שישי. הנישוב החל בסביבות השעה 06:30 בבוקר והסתיים לקראת 16:30 אחר הצהריים.

המשרד להגנת הסביבה מסר כי ההליך עבר בהצלחה וללא חריגות. בחברת נובל אנרג'י אמרו כי "הסתיים בהצלחה שלב פתיחת הבארות ונישוב הגז הטבעי הראשון וכעת זורם הגז למערכת ההולכה הארצית ומשם אל הצרכנים. נמשיך לעדכן לגבי ההתקדמות לקראת שלב הנישוב השני".

השר להגנת הסביבה זאב אלקין אמר כי "‏תהליך הנישוב וההרצה הראשון של אסדת לוויתן הסתיים - אין שום עלייה או חריגה בנתוני הניטור. כמו שהבטחתי בכנסת, הגעתי היום עם השר יובל שטייניץ לתחנות הניטור סביב החופים. כבר עכשיו רוב הגז שמדינת ישראל משתמשת בו מגיע מלוויתן - הישג עצום למדינת ישראל שהופכת למעצמת גז וגם הישג סביבתי בתהליך ויתור על הפחם למען הסביבה ובריאות התושבים".

במקביל, מאות מתושבי הצפון שהגיעו בשיירת רכבים אל מול קריית הממשלה, הפגינו נגד החלת הפעלת אסדת הגז לוויתן. המפגינים נשאו שלטים, עליהם נכתב "די לאסדת הסרטן", וכן "גז נקי - שקר מלוכלך", "אל תרעילו אותנו". החל משעות הבוקר עזבו תושבים רבים מאזור חוף הכרמל את בתיהם מחשש לזיהום כבד בעקבות התחלת תהליך הנישוב של האסדה.

מפגינות נגד אסדת לוויתן - ה-31 לדצמבר 2019. עדנה מחט, אתר רשמי
נערכות להפגנה. ליאור ועדן, תושבות זכרון יעקב, הבוקר/אתר רשמי, עדנה מחט

בזיכרון יעקב הושבתו בתי הספר בהחלטת ועדי ההורים ומועצות התלמידים. למרות זאת משרד החינוך הורה למורים להתייצב לעבודה. בנוסף, כמה בתי קפה בחוף הכרמל הודיעו כי הם לא נפתחים הבוקר בגלל הנישוב.

ח"כ מיקי חיימוביץ' שנאמה בהפגנת התושבים בבוקר, אמרה לאחר הודעת המועצה המקומית כי הנישוב הסתיים, כי "אם אכן אלו הנתונים אני שמחה שכך הסתיים הנישוב, ומזכירה כי לולא פעילות האזרחים המודאגים בכלל לא היינו מודעים לערכים הגבוהים הצפויים בהרצה, ויתכן שהמשרד לא היה נוקט בצורה המחמירה כפי שנהג". היא הוסיפה כי "לרשויות יש חלק מכריע במשבר האמון בין התושבים לבין הממשלה. דוח מבקר המדינה האחרון על זיהום האוויר באיזור מפרץ חיפה הצביע על ליקויים במהימנות הנתונים המתפרסמים לציבור, וידוע כי זיהום האוויר מאסדת תמר גבוה הרבה יותר ממה שדווח ואושר בתחילה". היא הבהירה כי "כדי לשקם את האמון צריכים להתחיל ביישום התכנית הלאומית לבריאות וסביבה שתקועה כבר מעל לשנה ממועד אישורה המקורי. כולי תקווה שבעתיד יזכו התושבים לשיתוף ושקיפות מקסימליים כמתבקש מול תעשיה מזהמת".

יעל כהן פארן, לשעבר ח"כית מטעם המחנה הדמוקרטי ותושבת אזור הצפון, אמרה במהלך נאומה בהפגנה כי "גם אני התפניתי, שתי בנותיי, פגשתי חלקכן ברכבת שהייתה מלאה. שמחה זה לא בשבילי, ההפגנה היום היא הפגנת אי אמון רחב במערכת שכשלה, שכושלת להגן עלינן, על הבריאות שלנו על הילדים שלנו, המשרד מפקיר כי הממשלה מפקירה כי יש פה אינטרסים ברורים והם מפקירים אותנו".

עוד בוואלה!

התושבים בסכנה? מדריך למחלוקת סביב קידוחי אסדת לוויתן

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אל תרעילו אותנו", מפגינים מול קריית הממשלה, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

עמירן, תושב ממעגן מיכאל, אמר בהפגנה כי "במקום לקדם את האנרגיות המתחדשות, מקדמים את הגז שהוא חומר מזהם, בעבר הסבירו לנו שמקדמים את זה כי כל הכסף מגיע לאזרחים, עכשיו אנחנו מבינים שהטייקונים מקבלים את הכסף והתושבים מקבלים את הזיהום".

שותפות לוויתן טוענות מנגד כי גם במודל המחמיר שגזרו על עצמן ריכוז החומרים המסכנים יהיה כשישית מהתקן וכחצי או פחות מריכוזו ביום רגיל בירושלים או בתל אביב, אליה הפעילים מעודדים את התושבים להתפנות.

לקראת הרצת האסדה, האפליקציה "אוויר נקי" של המשרד להגנת הסביבה קרסה, ולא עמדה בעומס דווקא בשעה כשאלפי תושבי זכרון יעקב ומישור החוף מבקשים לבדוק את איכות האוויר במהלך נישוב אסדת הגז לוויתן. "אכן, אנו מטפלים מול הספק". אמרו במשרד להגנת הסביבה: "כל התוצאות בזמן אמת נמצאות באתר המשרד, במערך ניטור אוויר ארצי ומשדרות אונליין".

(עדכון ראשון: 07:05)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ילדים בהפגנה נגד אסדת הגז, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך
מפגינים נגד אסדת לוויתן - ה-31 לדצמבר 2019. יואב איתיאל, יואב איתיאל
מתכוננים להתפנות. מפגינים נגד האסדה בחדרה, היום/יואב איתיאל, יואב איתיאל
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הפגנת תושבי הצפון מול קריית הממשלה, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"גז נקי – שקר מלוכלך". מפינים מול קריית הממשלה, הבוקר/מערכת וואלה!, צילום מסך
מאגר לוויתן. אלבטרוס, אתר רשמי
אסדת הגז לווייתן/אתר רשמי, אלבטרוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully