וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בערים האדומות זועמים על הזיגזג בהגבלות: "יד ימין לא יודעת מה עושה יד שמאל"

מאיה הורודניצ'אנו, אלי אשכנזי ויניר יגנה

7.9.2020 / 21:12

בעשרות רשויות היה אמור לחול עוצר לילי יחד עם סגירת מערכת החינוך, אך בשל עיכוב בממשלה היישום נדחה ביממה. הרשימה הסופית טרם פורסמה, וראשי הערים מתארים מצב של חוסר ודאות ותחושות תסכול עמוקות: "יש בלבול גדול ואין היגיון, זה מדאיג לראות איך העסק הזה מתנהל"

בווידאו: נתניהו, גנץ, אדלשטיין וגמזו בביקור במפקדת הקורונה בפיקוד העורף/צילום: לע"מ

בעשרות יישובים אדומים היו אמורות להיכנס היום (שני) לתוקף שורת מגבלות לבלימת התפשטות הקורונה, בהן עוצר לילי בין השעות 05:00-19:00 וסגירת מערכת החינוך. למרות אישור ועדת השרים לענייני אזור מוגבל, משרד הבריאות הודיע כי המגבלות יחלו בעיכוב של יממה, כשרשימת הרשויות הסופית צפויה להתפרסם רק בשעות הלילה.

ראשי הרשויות האדומות שמנסים להיערך לקראת המגבלות בשטחיהם, נותרו מבולבלים וללא הנחיות ברורות, ומביעים זעם כלפי הממשלה. הם מתארים מצב של אי ודאות, חוסר ארגון והיעדר מידע, ובעיקר מביעים תסכול על ההמתנה המתמשכת לבשורה כלשהי מצד ההנהגה.

הפגנה בבני ברק כנגד הסגר המתוכנן בעיר 6 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
"אין תורה ללחימה בקורונה". הפגנה בבני ברק נגד הסגר המתוכנן, אתמול/ראובן קסטרו

ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, אינו מוצא היגיון בהחלטות הממשלה. "הודיעו לנו שככל הנראה ידחו את הסגר, ולא רק באילת", אמר. "אני מתרשם שאותם אנשים שהחליטו להכניס את העיר לקטגוריה הזו מבינים שהם עשו טעות. אין שום היגיון שאילת תהיה ברשימת היישובים האדומים".

לדבריו, התושבים וענף המלונאות נמצאים בחוסר ודאות מוחלט. "עיר שלמה ותעשייה שלמה מחכים לשמוע מה יהיה, וכרגע לא יודעים", תיאר. "מה אומרים לאורחים שהזמינו מלונות? מה אומרים לספקי המזון? יש פה בלבול גדול. התושבים ממתינים למוצא פי וכרגע התשובה היא שכיום לא יקרה דבר, אבל זה לא עובד ככה". יצחק הלוי הוסיף כי הוא "מרגיש שאין תורה ללחימה בקורונה. אני מקווה שהבלבול הזה יעבור. כרגע - זה איום ונורא".

חוף סגור באילת בעקבות התפשטות הקורונה. 13 במאי 2020. יוסי זליגר, פלאש 90, פלאש 90
"אין שום היגיון". חוף באילת סגור בשל הקורונה, מאי/פלאש 90, יוסי זליגר, פלאש 90

חוסר הסדר בניהול משבר הקורונה, משתקף בין היתר בבלבול בהנחיות שעוברות לציבור. כך, למשל, הודיעה אמש עיריית טבריה לתושביה כי סיווג העיר לפי תכנית הרמזור "השתנה מאדום לכתום", ולפיכך מוסדות החינוך ייפתחו היום - וכך היה. בעירייה הסבירו כי ההנחיה התקבלה מצוותו של ממונה הקורונה פרופ' רוני גמזו. עם זאת, באתר פיקוד העורף, שהוא האתר הרשמי בו מקבל הציבור הנחיות באשר להתנהלות במשבר הקורונה, טבריה עדיין מסווגת כיישוב אדום.

"לשמחתנו, התחלואה בעיר קטנה באופן משמעותי ואמש החליטה ועדת השרים להכיר בנתונים הנוכחיים, המציבים את העיר באזור הכתום", אמרו בעיריית טבריה. "כך יצאנו מהגדרות העיר האדומה ופתחנו את מערכת החינוך. זאת, לאחר אישור של צוותו של גמזו ווידוא משפטי. הסרנו מעלינו את המגבלות של אזור מוגבל".

בעירייה מתעקשים כי טבריה נמצאת עדיין ברשימה הרשויות האדומות רק משום שזו טרם עודכנה. "בהמשך תעודכן רשימת הערים האדומות על ידי משרד הבריאות, כשטבריה בוודאות איננה אחת מהן, והיא תוגדר רשמית ככתומה", נמסר.

טבריה מדוללת באנשים בעקבות הנחיות משרד הבריאות 17 במרץ 2020. אלי אשכנזי
"יד ימין לא יודעת מה עושה יד שמאל". טיילת טבריה, מרץ/אלי אשכנזי

למרות זאת, תושב טבריה שביקש להישאר בעילום שם, אמר כי לא שלח היום את ילדיו לבית הספר. "אדום זה אדום", הסביר בשיחה לוואלה! NEWS. "באתרים הרשמיים של משרד הבריאות ופיקוד העורף - טבריה מופיעה כעיר אדומה. אף התקשרתי לשאול על כך במוקד משרד הבריאות, ונאמר לי באופן חד משמעי כי עיר שמסווגת כאדומה לא יכולה להפעיל בתי ספר".

הוא אף הביע תמיהה על הודעת העירייה לתושבים. "מה זאת אומרת שהודיעו לעירייה ולא מעדכנים את הציבור בצינורות הרשמיים? אדום ואסור להפעיל בתי ספר. אין פה מקום למשחקים", אמר. "יש חוסר ודאות, יד ימין לא יודעת מה עושה יד שמאל. זה מאוד מדאיג לראות איך העסק הזה מתנהל".

בעיריית בית שמש אמרו כי רק היום אחר הצהריים יצרו עמם קשר מטעם משרד הבריאות בנוגע לכוונות להטיל מגבלות. זאת, לאחר שעד אותה שיחה בבית שמש שמעו על הכוונות להטיל עוצר לילי רק מאמצעי התקשורת, כשעל הפרק עומדות שתי שכונות - רמת בית שמש א' וג'. בעוד שעוצר לילי מוכנים לקבל בעירייה, ראשת העיר עליזה בלוך הבהירה כי היא מתנגדת לסגירת מוסדות החינוך.

גורם בעירייה תיאר חוסר ארגון, היעדר מידע תואם ואי בהירות. לדבריו, אין סנכרון ותיאום בין משרד הבריאות לרשות המקומית באופן שוטף, דבר שיוצר כאוס. אתמול פרויקטור הקורונה רוני גמזו היה אמור להיפגש עם ראש העירייה בלוך, אולם הוא ביטל את הפגישה זמן קצר לפני שהמועד שנקבע, זאת, לדבריו בשל בעיות בלוח הזמנים שנבעו מהימשכות הדיונים בכנסת.

בית שמש תחת סגר בשל התפשטות תחלואת הקורונה בעיר 26  באפריל 2020. יהונתן ולצר/TPS, TPS
ראשת העיר מתנגדת לסגירת מוסדות החינוך. סגר בבית שמש, אפריל/TPS, יהונתן ולצר/TPS

לפי נתוני העירייה, יש כיום 692 נשאי קורונה בבית שמש. 299 מהם משכונת רמת בית שמש א', 119 מהעיר הוותיקה ו-92 מרמת בית שמש ג'. בין היתר, הגורם בעירייה אמר כי עוד לפני שבוע התריעו על 70 נדבקים בישיבה בשכונת רמת בית שמש א' וביקשו להעביר אותם למלוניות, ואף להפוך את הישיבה למלונית קורונה. עם זאת, לא אפשרו להם לעשות זאת, והתלמידים חזרו הביתה והדביקו את בני משפחותיהם.

כמו כן, מציינים בעירייה כי ישנם מאה נדבקים נוספים שהם תלמידי ישיבות שכלל לא נמצאים בעיר ולכן לא צריך לכלול אותם בספירה. לצד זאת, בבית שמש מציינים לחיוב את האפשרות להתחיל ולפנות מבודדים ללא קריטריונים.

חיטוי המרחב הציבורי מפני נגיף הקורונה בקרית יערים. 18 במרץ 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
"לא יוטל סגר על המועצה". חיטוי מפני קורונה בקרית יערים, מרץ/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

הבוקר הודיע ראש מועצת קרית יערים יצחק רביץ, כי לאחר שיחה עם גורמים במשרד הבריאות, המועצה לא תיכלל ברשימת היישובים האדומים. רביץ הסביר בשימוע אצל האלוף במיל' רוני נומה ממטה הקורונה כי רבים מהנדבקים הרשומים בקרית יערים הם תלמידי ישיבות הנמצאים מזה כמה שבועות מחוץ לעיר.

"לאור כל זאת, הוחלט כי המועצה לא תיכלל ברשימת הערים האדומות וממילא שלא יוטל סגר על המועצה", כתב רביץ לתושבים.

מחסומים בירושלים, 7 באפריל 2020. יונתן זינדל פלאש 90, פלאש 90
ראש העיר הבהיר כי הלימודים מתקיימים כרגיל. סגר בירושלים, אפריל/פלאש 90, יונתן זינדל פלאש 90

רשימת היישובים האדומים שהתפרסמה מוקדם יותר, כללה בין היתר גם שכונות במזרח ירושלים שיש בהן תחלואה גבוהה. את היעדר הבהירות והבלבול, ניתן לראות גם בפוסט שפרסם לפני כשעה ראש עיריית ירושלים משה ליאון בעמוד הפייסבוק בערבית. "לשם הבהרה, הלימודים מחר יתקיימו בכל בתי הספר ומוסדות החינוך כרגיל", כתב.

בפוסט מוקדם יותר ציין ליאון כי משרד הבריאות משוחח עם הרשויות המקומיות בנוגע לעוצר לילי, וכי העוצר יחל ביום שלישי הקרוב בשעה 19:00, כשהרשימה הסופית תתפרסם מחר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully