וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סעודיה המתיקה את עונש המוות למעורבים ברצח חאשוקג'י

חמישה נשלחה ל-20 שנות מאסר, ועוד שלושה לשבע עד עשר שנות מאסר בשל מעורבותם בחיסול העיתונאי בקונסוליה באיסטנבול לפני כשנתיים. חייהם ניצלו אחרי שהמשפחה העניקה להם חנינה. עם זאת, ארוסתו של חאוקג'י, טורקיה ופעילי זכויות אדם אמרו כי היה זה "לעג לצדק"

רויטרס

בית משפט בערב הסעודית גזר היום (שני) 20 שנות מאסר על חמישה מעורבים ברצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י לפני כשנתיים, אחרי שמשפחתו נתנה להם חנינה מוקדם יותר השנה ומנעה מהם עונש מוות. שלושה מעורבים נוספים נשלחו לשבע עד עשר שנות מאסר. שמותיהם של המורשעים לא פורסמו על ידי הממלכה השמרנית, שספגה מכה בתדמיתה בעקבות הפרשה.

חאשוקג'י, שהתגורר בארצות הברית אחרי שגלה ממולדתו בעקבות ביקורת על השלטונות, כתב טורים ביקורתיים על יורש העצר מוחמד בן סלמאן בוושינגטון פוסט. הוא נרצח בתוך הקונסוליה הסעודית באיסטנבול באוקטובר 2018, כשהגיע להשלים את הליך הגירושים שלו. צוות של סוכנים סעודים העלים את גופתו, אך בריאד אמרו כי היה זה "מבצע סורר" והתביעה בממלכה העמידה לדין 11 איש, ששלושה מהם זוכו, בהם יועצים בכירים של בן סלמאן.

בדצמבר בשנה שעברה גזר בית המשפט עונש מוות על חמישה נאשמים תוך שהוא קובע שהרצח של חאשוקג'י לא היה מתוכנן, אלא בוצע "בלהט הרגע". במאי אמרה משפחתו כי סולחת לרוצחים, מה שסלל את הדרך להמתקת עונש המוות. בערב הסעודית, שבה אין מערכת חוקים סדורה אלא התבססות על השריעה, מחילה של משפחת הקורבן במקרים כאלו יכולה להוביל לחנינה רשמית ולביטול עונש מוות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המשפט הוגדר כ"אנטיתזה לצדק". תמונתו האחרונה של חאשוקג'י/מערכת וואלה!, צילום מסך

למרות סגירת התיק מבחינת הממלכה, רבים מחוצה לה אמרו כי לא היה זה משפט תקין. ארוסתו של חאשוקג'י, שהמתינה לו מחוץ לקונסוליה באיסטנבול, אמרה כי גזר הדין הוא "פארסה". טורקיה, שיחסיה עם ערב הסעודית התדרדרו מאז הרצח, מנהלת משפט נפרד ל-11 גורמים סעודיים, בהיעדרם. לדבריה, השמונה שנשפטו בערב הסעודית הם לא היחידים האחראים לרצח.

"הרשיות הסעודיות סוגרות את התיק הזה מבלי שהעולם יודע את האמת על האחראים לרצח של ג'מאל", מסרה האטיץ' צ'נגיז בהצהרה. "מי תכנן זאת, מי הורה על כך, איפה הגופה?".

טורקיה הביעה אכזבה גם היא מגזר הדין, שלדבריה לא ענה על הציפיות שלה. מנהל התקשורת של הנשיאות הטורקית הפציר ברשויות הסעודיות לשתף פעולה עם החקירה הטורקית.

"אנחנו עדיין לא יודעים מה קרה לגופה של חאשוקג'י, מי רצה במותו ואם היו משתפי פעולה מקומיים - מה שמטיל ספק על אמינות ההליכים המשפטיים בממלכה הסעודית", צייץ פהרטין אלטון.

ציור קיר של ג'מאל חאשוקג'י ליד הקונסוליה הסעודית באיסטנבול, 2 באוקטובר 2019. AP
טורקיה מנהלת משפט נפרד. ציור קיר של חאשוקג'י מחוץ לקונסוליה באיסטנבול/AP

הרצח פגע בתדמיתו של בן סלמאן, השליט בפועל של הממלכה, שהוביל שורת רפורמות חברתיות וכלכליות. כמה ממשלות במערב, כולל ה-CIA, מאמינות שהוא הורה על החיסול של חאשוקג'י, אך בכירים סעודים הכחישו שהיו לו חלק בכך. עם זאת, בספטמבר שעבר הוא קיבל אחריות אישית מסוימת, ואמר כי "זה קרה במשמרת שלי".

סעודים רבים בירכו בטוויטר, רשת החביבה על תומכי הממשל הסעודי, על גזר הדין. חלקם אמרו שזאת הייתה אחת מהפרשות הפוליטיות הסבוכות ביותר שעמן התמודדה הממלכה, אחרים אמרו כי העונשים הופכים את ערב הסעודית ל"ארץ של צדק" ולמדינה שומרת זכויות.

עם זאת, אגנס קלמאר, הנציגה המיוחדת של האו"ם להוצאות להורג ללא משפט' תיארה את המשפט כ"אנטיתזה לצדק" והיא קבעה כי העיתונאי היה "קורבן של הוצאה להורג מכוונת ומתוכננת" באחריות המדינה הסעודית. היא צייצה כי בעוד שהיא תומכת בביטול עונש המוות, המשפט לא היה הוגן או שקוף, "כשאחריותו של יורש העצר מוחמד בן סלמאן אפילו לא הוזכרה".

אדם קוגל, סגן מנהל מחלקת מזרח תיכון וצפון אפריקה בארגון משמר זכויות האדן, אמר כי העונשים "לא מסתירים את העובדה שמערכת המשפט הסעודית הגנה על בכירים מכל חקירה שהיא".

יחיא עסירי, מייסד ארגון זכויות האדם הסעודי ALQST הפועל מלונדון, אמר "כיצד המשטר נאשם ברצח ובאותו הזמן הוא אחראי על המשפט?".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully