וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפטם של 20 סעודים הנאשמים ברצח חאשוקג'י נפתח בטורקיה - בהיעדרם

3.7.2020 / 18:07

יותר משנה וחצי אחרי החיסול בקונסוליה באיסטנבול, החל המשפט שעשוי לשפוך אור על גורל גופתו של העיתונאי. בין המעורבים - שני מקורבים לבן סלמאן. ריאד לא צפויה להסגירם, ומשפחת חאשוקג'י העניקה חנינה לרוצחים. "ביקשו שאפעיל את התנור", סיפר טכנאי שהיה בבית הקונסול

רויטרס

20 גורמים סעודיים, בהם מקורבים ליורש העצר מוחמד בן סלמאן, הועמדו היום (שישי) למשפט בטורקיה באשמת הרצח של העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י. הם נשפטים בהעדרם, וריאד לא צפויה להסגירם לאנקרה.

חאשוקג'י נרצח בקונסוליה הסעודית באיסטנבול באוקטובר 2018, כשהגיע אליה לצורך הסדרת מסמכים לפני נישואיו. כמה ממשלות מערביות, וגם ה-CIA, סבורים שבן סלמאן הורה על החיסול, אך גורמים סעודיים רשמיים מכחישים זאת. הרצח יצר סערה בינלאומית ופגע בתדמיתו של יורש העצר.

לפי התובעים בטורקיה, בזמן שארוסתו של חאשוקג'י, שהתגורר בארצות הברית אחרי שנמלט מארצו, המתינה לו מחוץ לקונסוליה, הוא נחנק למוות וגופתו בותרה. שני בכירים סעודים - סגן ראש המודיעין הכללי לשעבר אחמד אל-עסירי והיועץ המלכותי לשעבר סעוד אל-קחטאני - מואשמים שהוציאו לפועל "רצח מתוכנן עם כוונה מפלצתית". 18 איש נוספים הוטסו לטורקיה לצורך חיסולו של חאשוקג'י, שכתב טורים ביקורתיים נגד בן סלמאן בוושינגטון פוסט.

העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י בכנס בלונדון, ספטמבר 2018. רויטרס
הרצח שלו זעזע את העולם. חאשוקג'י/רויטרס

זקי דמיר, טכנאי מקומי שעבד בקונסוליה הסעודית, סיפר בבית משפט באיסטנבול כי הוא נקרא להגיע למגורי הקונסול, הסמוכים לקונסוליה עצמה, שעה אחרי הרצח.

"היו בין חמישה לשישה אנשים. הם ביקשו ממני להדליק את התנור. הייתה תחושה של פאניקה", סיפר.
התביעה הטורקית אמרה כי דמיר העיד שראה שיפודי בשר רבים ומנגל קטן בחצר הקונסול, וציין שנראה שהשיש סביב התנור החליף צבע, כזה שעבר ניקוי עם חומר כימי.

בעדות נפרדת, של נהג הקונסול, נאמר כי האחרון הורה להזמין קבבים ממסעדה מקומית. דמיר הציע לעזור עם דלת המוסך כשמכונית עם חלונות מוחשכים הגיעה למקום, אבל נאמר לו לעזוב את הגן במהירות.

עוד בוואלה!

רצח בתוך השגרירות: חיסול העיתונאי הסעודי, הסיפור המלא

לכתבה המלאה
ארוסתו של חאשוקג'י, האטיץ' צ'נגיז, בהיכל הצדק באיסטנבול אחרי פתיחת משפט הרצח ב-3 ביולי 2020. רויטרס
ארוסתו של חאשוקג'י בהיכל הצדק באיסטנבול אחרי פתיחת משפט הרצח/רויטרס

ערב הסעודית מאשימה את טורקיה בחוסר בשיתוף פעולה במשפט נפרד, שנערך בחשאיות בריאד. בדצמבר נידונו חמישה מעורבים למוות ושלושה אחרים נשלחו למאסר, אך בהמשך משפחתו של חאשוקג'י אמרה כי היא סולחת לרוצחים מה שלמעשה היה מעין חנינה רשמית תחת חוקי השריעה הנהוגים בממלכה.

ארוסתו של חאשוקג'י, האטיץ' צ'נגיז, אמרה לרויטרס השבוע כי היא מקווה שהמשפט ישפוך אור על הרצח, במיוחד על מה שעלה בגורל גופתו. בטורקיה אמרו כי הם סבורים שהרוצחים ניסו לשרוף את שרידי הגופה או להמיס אותם בחומצה.

פעילים העוסקים בזכויות אדם מקווים שהמשפט יחזק את הקריאות להטלת סנקציות על ריאד או את השימוש בסמכות שיפוט בינלאומית, שתאפשר את מעצרם של החשודים אם יצאו מגבולות הממלכה.

"צדק בסביבות מורכבות כאלו לא מושג ברגע", אמרה לרויטרס אנה קאלאמר, העוסקת מטעם האו"ם בהוצאות להורג ללא משפט, ערב המשפט. "עם זאת, הליך מוצלח כאן יכול לבנות משהו שיכול לקרות בעוד חמש, עשר שנים, מתי שהנסיבות יהיו חזקות יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully