וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: "הצעדים שלנו נועדו למנוע סגר בראש השנה"; גמזו: "לא מתכוון להתפטר"

עודכן לאחרונה: 7.9.2020 / 20:09

רה"מ אמר שישנה עלייה בתחלואה וקיים חשש מזינוק במספר החולים הקשים והמתים. לדבריו, הוא לא נכנע לחרדים בהחלטה לדחות את העוצר הלילי על הערים האדומות. על כך שאין נדבקים בהפגנות בבלפור השיב: "אומרים להם לסגור טלפונים". גמזו התנצל בפני החברה החרדית: "לא נגדם"

בווידאו: נתניהו, גנץ, אדלשטיין וגמזו בביקור במפקדת הקורונה בפיקוד העורף/צילום: לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום (שני) כי המגבלות שמטילה הממשלה לבלימת התפשטות הקורונה נועדו למנוע סגר כללי בתקופת החגים. "הצעדים נועדו למנוע הטלת סגר בראש השנה, או לפחות לעכב אותו", הבהיר נתניהו בהצהרה ממפקדת הקורונה בבסיס פיקוד העורף ברמלה בתום סיור במקום.

"המומחים חוששים מזינוק פתאומי במספר החולים הקשים והמתים", הוסיף נתניהו. "עד כה זה לא קרה, אבל זה יכול להיות". לדבריו, ישנו חשש גם משחיקת הצוותים הרפואיים. "לאור מצב התחלואה הגבוהה החלטנו לנקוט צעד בלימה - סגר על 40 יישובים אדומים. חייבים לשמוע אותם לפי החוק ולכן היה צורך בעוד 24 שעות כדי להשלים את המהלך. בהמשך השבוע נקבל עוד החלטות בנושא".

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים ביקור עבודה במפקדה המשימתית לקטיעת שרשרת ההדבקה בבסיס פיקוד העורף. 7 בספטמבר 2020. תומר אפלבאום , הארץ- פול רשמי, אתר רשמי
"המומחים חוששים מזינוק במספר החולים הקשים והמתים". נתניהו/אתר רשמי, תומר אפלבאום , הארץ- פול רשמי

ראש הממשלה הכחיש את הביקורות על כך שהוא נתון ללחץ מצד הסיעות החרדיות. "ביום חמישי החלטנו על צעדים בערים אדומות. התקיימו דיונים בסוף השבוע וההמלצה הייתה להביא לטיפול אחיד ב-40 ערים", טען. "הלחצים שהגיעו אלי (מהחרדים, ב"ר) היו לא לעשות כלום. אם הייתי רוצה, הייתי מקבל את הדרישה הזו. אני חושב שההחלטה לבצע טיפול אחיד זו ההחלטה הנכונה והמאוזנת".

נתניהו אף דחה את הטענות שעלו בוועדת הקורונה בכנסת, לפיהן הנתונים מצביעים על כך שלא אותרו הדבקות בהפגנות מול מעונו בירושלים. "תרשו לי לחייך, המפגינים בבלפור סוגרים טלפונים. אומרים להם 'תסגרו טלפונים' (כדי שהשב"כ לא יאכן אותם, ב"ר)", טען. עם זאת, לא ידוע על קריאה למפגינים לכבות טלפונים סלולריים, וישנם תיעודים וסרטונים רבים שמפרסמים המוחים עצמם.

פוריקטור הקורונה רוני גמזו במסיבת עיתונאים בנושא נגיף הקורונה ממפקדת הקורונה בבסיס פיקוד העורף. 07 בספטמבר 2020. תומר אפלבאום, אתר רשמי
"אנחנו לא נגד החרדים". גמזו/אתר רשמי, תומר אפלבאום

גם ממונה הקורונה פרופ' רוני גמזו אמר כי המטרה העיקרית היא למנוע הטלת סגר. "יש שתי דרכים להתמודד עם הקורונה: סגר מלא או לנהל את החיים עם המגיפה", אמר בהצהרה. "יכול להיות שעד 10 בספטמבר נצטרך לדון בתכנית (לסגר, ב"ר) לקראת החגים. אני רוצה להתרחק מסגר. זו הדרך שבה אנו הולכים, ואנחנו ממשיכים בכיוון הזה".

גמזו הוסיף כי הטלת העוצר הלילי בערים אדומות נעשית בלית ברירה. "זה לא נעים לאף אחד, אנחנו לא עושים את זה בתחושה קלה. זה קשה לכולנו, אבל אנחנו צריכים לנצח את הקורונה". ממונה הקורונה אף התנצל בפני החברה החרדית, "אם היא הרגישה שאנחנו קובעים ערים אדומות נגדם". הוא הבהיר כי "זה לא היה נגדם - אלא רק כדי להילחם בקורונה".

ממונה הקורונה אף הכחיש כל שמועות על כוונותיו לעזוב את התפקיד. "מי שחושב שאני מתפטר - לא מכיר אותי. אני ממשיך קדימה", אמר. "אני מקבל גיבוי, ושאף אחד לא יחשוב אחרת".

תדרוך שר הבריאות יולי אדלשטיין, בית החולים הדסה, 15 ביולי 2020. יונתן זינדל, פלאש 90
"אי אפשר לבקש תחלואה נמוכה ושהכל יהיה פתוח". אדלשטיין/פלאש 90, יונתן זינדל

שר הבריאות יולי אדלשטיין פנה לנבחרי ציבור ולאזרחים וביקש לנהוג באחריות. "אני שומע את השיח נגד כל ניסיון שלנו להגביל פעילויות. השיח הזה מתנהל בשם ערכים טובים, זכויות יסוד כמו הזכות להתפלל, למחות או להתחתן", אמר. "אני מבין את זה, אבל אני גם רוצה לשאול - מה עם הזכויות של אזרחים עם מחלות רקע או של אזרחים בקבוצות סיכון או זכויות של רופאות ורופאים? אין להם זכויות?".

אדלשטיין הוסיף כי "אם הכל פתוח, אין מסיכות ואין הגבלות, יש לכך השלכות: יותר נדבקים, 2% מאושפזים בבתי החולים ו-0.8% מתים. אי אפשר לבקש שהמספרים יהיו נמוכים ושלא תהיה תמותה אבל שהכל יהיה פתוח. התשובה לא נמצאת רק אצל הממשלה או מערכת הבריאות - זו אחריות של כל אחד מאיתנו".

גם ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ קרא לציבור לפעול בהתאם להנחיות. "אנו מאפשרים הפגנות, אבל חייבים להישמע להוראות", אמר. "לא מרידה אישית ולא מרידה רשותית היא פתרון למה שקורה במדינה, אלא רק שיח ושיתוף פעולה". גנץ הוסיף כי "צריך לצאת מיד לדרך ולעבוד על תקציב 2021".

נתניהו לראשי האופוזיציה: "מתבטאים באופן חסר אחריות"

בהצהרתו, ראש הממשלה אף תקף את חברי האופוזיציה, בעקבות קריאות שלא להישמע להנחיות הממשלה למאבק בקורונה מצד חלקם. "לצערי פוליטיקאים מנצלים את המגיפה לצרכים פוליטיים וקוראים לאי ציות להוראות משרד הבריאות", אמר. "זו אנרכיה, גלו אחריות".

נתניהו שלח מכתב לראשי האופוזיציה, בהם חברי הכנסת יאיר לפיד, נפתלי בנט, אביגדור ליברמן ואיימן עודה, בו הוא מאשים אותם בפגיעה במאבק בקורונה. "ראיתי בצער ודאגה התבטאויות חסרות אחריות מצידכם, שמחלישות, מפלגות ופוגעות באחדות הציבור במאבק בקורונה", כתב נתניהו. "התבטאויות מסוכנות וחסרות אחריות מצד נציגי ציבור עלולות להביא לאי ציות להנחיות משרד הבריאות והמשטרה - וכתוצאה מכך לאובדן חיי אדם".

שר הביטחון בני גנץ קיים ביקור עבודה במפקדה המשימתית לקטיעת שרשרת ההדבקה בבסיס פיקוד העורף. 7 בספטמבר 2020. תומר אפלבאום , הארץ- פול רשמי, אתר רשמי
"הפתרון למה שקורה במדינה הוא שיח ושיתוף פעולה". גנץ/אתר רשמי, תומר אפלבאום , הארץ- פול רשמי

מסיבת העיתונאים התקיימה זמן קצר לאחר ההודעת משרד הבריאות על דחיית העוצר הלילי בעשרות יישובים אדומים למחר. על פי ההודעה, הסגר ייכנס לתוקף מחר בשעה 19:00, במקום הערב. רשימת היישובים הסופית תפורסם הלילה לאחר אישור וועדת השרים לאזורים מוגבלים.

לפי גורם בכיר המעורה בפרטים, ההגבלות נדחו למחר בשל המשך המגעים מול היישובים השונים, מכיוון שטרם הושלמה ההיערכות לכך. לדבריו, רשימת 40 היישובים בעלי התחלואה הגבוהה ביותר כללה כ-15-10 רשויות שדרשו תהליכי היוועצות חדשים. משום שמדובר בתהליכים מורכבים הדורשים זמן, הוחלט לדחות את יישום ההנחיות.

המגבלות שיחולו בערים האדומות:

  • עוצר לילי בין השעות 05:00-19:00
  • מגבלת תנועה של עד 500 מטר מהבית במהלך העוצר
  • השבתת המסחר במהלך העוצר, פרט לעסקים חיוניים
  • סגירת מוסדות החינוך, פרט לחינוך המיוחד
  • איסור התקהלות של יותר מ-20 איש בשטח פתוח, ו-10 בחלל סגור

על פי ההחלטה, העוצר יושת בכל ערב מהשעה 19:00 ועד 05:00 למחרת, ובשעות אלו תושבת כל פעילות מסחרית למעט עסקים חיוניים. כמו כן, במהלך העוצר הלילי, לתושבים יהיה מותר להתרחק עד 500 מטרים מהבתים, למעט לצורך הצטיידות במזון וצרכים רפואיים. זאת, בנוסף למגבלת ההתקהלות לפיה תיאסר התכנסות של יותר מ-20 איש בשטח פתוח, ויותר מעשרה בחללים סגורים.

ברשימת היישובים עליה יצביעו השרים נמצאות כ-40 רשויות, בהן לא מעט מהמגזר החרדי והערבי. לרשימה צפויות להיכנס גם אשקלון, אילת, שדרות וכוכב יאיר. עם זאת, עדיין לא ידוע אילו יישובים יישארו מחוץ לרשימה, כשבחלקם צפויות להיסגר רק שכונות בודדות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully