וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות לחץ החרדים: השרים דנים בעוצר לילי וסגירת מערכת החינוך ב-42 ערים

הוועדה לענייני אזור מוגבל דנה בהטלת עוצר ביישובים האדומים, זאת במקום סגר מלא ב-9 רשויות בהן התחלואה גבוהה ביותר. נתניהו הודיע על דחיית הכינוס בעקבות מתקפות מצד השרים החרדים. ליצמן: "הציבור לא ישתף פעולה עם סגר"

בווידאו: פרופ' גמזו בדיון בוועדת הקורונה על תכנית הרמזור/צילום: ערוץ כנסת, עריכה: ניר חן

ועדת השרים לענייני אזור מוגבל דנה היום (ראשון) בהטלת עוצר לילי וסגירת מוסדות חינוך בעשרות יישובים אדומים. על פי גורם בכיר, ב-42 יישובים יוטל עוצר מהשעה 19:00 ועד 05:00, וכל פעילות מסחרית תושבת בשעות אלו. זאת, במקום הצעתו של ממונה הקורונה פרופ' רוני גמזו להטיל סגר על תשעה יישובים אדומים הכוללים ערים חרדיות, ולאחר דחיית הדיון מצדו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

בין 40 היישובים האדומים שיוצגו במהלך הדיון גם אשקלון, אשדוד, אילת, שדרות וכוכב יאיר. עם זאת, הרשימה אינה סופית, ויידרשו תהליכי שימוע ובדיקה לפי החוק לכלל 42 היישובים שיוצגו.

מוקדם יותר היום נתניהו דחה את הדיון בוועדה, במקביל לפגישתו עם ראשי הסיעות החרדיות, השרים יעקב ליצמן ואריה דרעי, שדרשו לבחון חלופות לסגר על ערים אדומות כדי להתמודד עם רמת התחלואה הגבוהה. בשיחה התחייב נתניהו בפני דרעי וליצמן כי גם אם יוטל סגר כללי בתקופת החגים, זכות התפילה תישמר - וניתן יהיה לקיים תפילות. זאת, בהתאם למתווה שיוסכם מראש.

דרעי צפוי להתנגד בהצבעה על המתווה המרוכך שהוביל נתניהו לאחר הלחץ שהופעל מצד החרדים. הסיבה היא שהוא מתנגד ל"פלסטר", כלשונו, במקרה של הטלת סגר כללי בהמשך.

דרעי וליצמן עם נתניהו. קובי גדעון /לע"מ, אתר רשמי
ראשי הסיעות החרדיות דרשו מרה"מ לבחון חלופות לסגר. נתניהו, ליצמן ודרעי/אתר רשמי, קובי גדעון /לע"מ

רשימת היישובים שעשויים להיות תחת עוצר לילי:

אבו סנאן
אום אל-פחם
אילת
אלעד
אשדוד
אשקלון
בועיינה-נוג'ידאת
בוקעתא
בית שמש
בני ברק
בקעה אל-גרביה
ג'וליס
ג'לג'וליה
ג'ת
דליית אל-כרמל
זמר
טייבה
טירה
יפיע
יקיר
ירושלים (שכונות בעיקר במזרח העיר)
כוכב יאיר
כסרא-סמיע
כפר ברא
כפר מנדא
כפר קאסם
כפר קרע
לקיה
מעלה עירון
מודיעין עילית
נצרת
נתיבות
עוספיא
עין מאהל
עמנואל
ערערה
פורדיס
קלנסאווה
קריית יערים
ריינה
רכסים
שדרות
שפרעם

בסרטון שפרסם הערב, הסביר נתניהו כי "הקורונה לא מבחינה בין עמים או בתוך עמים, היא מכה בכולם במינונים שונים בזמנים שונים ובמקומות שונים". לדבריו, "כרגע בישראל יש עשרות ערים אדומות, עיר אדומה לא נבחרת לפי התנכלות או החלטה שרירותית אלא תוצאות מדעיות, מספר החולים וקצב התחלואה, כרגע זה בעיקר ביישובים חרדיים ויישובים ערבים".

הוא הוסיף כי הוא "רוצה להביע הערכה למנהיגי ציבור הערבי שהוא יקר לי שאמרו לי להטיל עליהם מגבלות, ורוצה להביע אותה הערכה למנהיגי הציבור החרדי שאמרו אותו דבר ובכלל לציבור החרדי בכלל. חייבים לנקוט בצעדים שמונעים את התפשטות התחלואה בשמחות, חתונות ובתי הספר, נעשה מה שצריך באחריות, אל תקשיבו לפופוליסטים".

על פי גורם המעורה בתכני הדיון בין נתניהו לראשי הסיעות החרדיות, דרעי וליצמן אמרו לראש הממשלה כי אין הצדקה להטלת סגר על ערים אדומות, אם ייתכן שיוטל סגר כללי. "הציבור החרדי לא ישתף פעולה עם סגר בערים אדומות", אמר ליצמן לנתניהו בפגישה. למרות שזומן, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) לא נכח בדיון עם נתניהו, בשל מצבו הבריאותי. ביום חמישי הקרוב יתכנס קבינט הקורונה, ובו צפויים השרים לדון באפשרות של הטלת סגר כללי בכל המדינה.

שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ,  במהלך הצהרתו מחוץ לעיריית בני ברק לצד ראש עיריית בני ברק, אברהם רובינשטיין
 לאחר סיור בעיר ברקע הסגר הצפוי בעקבות העלייה בתחלואה 6 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
גנץ וראש עיריית בני ברק אברהם רובינשטיין לאחר סיור בעיר/ראובן קסטרו

הוועדה לענייני אזור מוגבל הייתה אמורה להתכנס בשעות הצהריים על מנת לאשר את הצעתו של ממונה הקורונה פרופ' רוני גמזו להטיל סגר על יישובים אדומים עם רמת התחלואה הגבוהה ביותר, בהם אום אל-פחם, כפר קאסם, טירה, לקיה, בני ברק, אלעד, וביתר עילית, כמו גם על שתי שכונות בבית שמש - רמת בית שמש א' וג' - וכמה שכונות במזרח ירושלים, בראשן שייח' גראח.

גמזו הציע גם הטלת עוצר לילי על כ-20 יישובים ערביים וחרדיים מהשעה 19:00 ועד 05:00. הערים הגדולות ביותר בקטגוריה זו הן נצרת, טייבה, עמנואל, כמו גם שכונות חרדיות בטבריה.

יאיר לפיד במהלך נאומו במליאת הכנסת 17 באוגוסט 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"המדינה צריכה הנהגה עניינית שאפשר לסמוך עליה". לפיד/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ראש האופוזיציה יאיר לפיד (יש עתיד) גינה את התנהלות הקואליציה. "הממשלה הזו כבר לא רק מנותקת - היא מסוכנת", אמר. "יושבים צוותי מומחים, רופאים, כלכלנים, אנשי מדיניות ציבורית וממשל מקומי, בונים תוכניות עבודה, מאזנים בין הבריאות לכלכלה, ואז הפוליטיקאים מתחילים לעשות פוליטיקה והכל מתהפך בשנייה". הוא הוסיף כי "אם זה מה שנכון לבריאות הציבור ולכלכלה, תעשו את זה. אם אתם מפחדים אחד מהשני באופן שמוביל לשיתוק ולהחלטות עקומות, לכו הביתה".

לדבריו, "המדינה צריכה הנהגה עניינית שאפשר לסמוך עליה. אנחנו נעמוד בהחלטות קשות, אנחנו לא מטומטמים, אנחנו מבינים שיש מחיר למאבק בקורונה, אנחנו רק לא מוכנים יותר לשלם את מחיר העסקנות העלובה שמנהלת את הממשלה הזו".

גם יו"ר מפלגת ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, תקף את ההחלטה לדחות את הדיון בוועדה. "כולנו בני ערובה", צייץ בחשבון הטוויטר שלו. "קבעתם תכניות לחגים? חבל שלא תיאמתם קודם כל עם דרעי וליצמן. בשל הכעס של המפלגות החרדיות החלופה של נתניהו עוד תהיה סגר כללי מראש השנה ועד אחרי חול המועד סוכות. נתניהו לא מפחד מאלוהים - אלא מנציגיו בכנסת".

החלת הסגר על בביתר עילית 8 ביולי 2020. ראובן קסטרו
הדיון בוועדת השרים לאזורים מוגבלים נדחה. סגר בביתר עילית, יולי/ראובן קסטרו

ההגבלות שצפויות לחול בערים האדומות:

  • תיאסר היציאה מהעיר
  • התנועה תוגבל למרחק 500 מטרים מהבית ורק לצרכים חיוניים
  • סגירת מערכת החינוך
  • סגירת עסקים, קניונים ושווקים
  • סגירת מקומות עבודה שבהם יש שירות עבודה פרונטלי
  • הגבלת התחבורה הציבורית

ההחלטה מגיעה ברקע המתקפה נגד נתניהו מצד ראשי הרשויות החרדיות. במכתב חריף שגיבשו המיועד לראש הממשלה, ראשי הרשויות תקפו אותו וטענו כי הוא "האיש שחתם בידו, פעם אחר פעם, על הפיכתנו למפיצי מחלות ואויבי העם, בענישה סלקטיביות של רבבות משפחות, בני המגזר החרדי".

על המכתב חתומים ראש עיריית ביתר עילית מאיר רובינשטיין, ראש עיריית בני ברק אברהם רובינשטיין, ראש עיריית אלעד ישראל פרוש וראש מועצת עמנואל אליהו גפני. הם האשימו את נתניהו בכך ש"ההחלטות שקיבלת פעם אחר פעם נעשו בהיעדר היגיון ותוחלת בריאותית ומכוונת באופן חד וברור נגד הציבור החרדי".

נוסח המכתב עבר מאז אמש בין ראשי הרשויות וגורמים פוליטיים נוספים. חלק מראשי הסיעות החרדיות - ש"ס ויהדות התורה - עודכנו בו, והוא נשלח גם ליו"ר כחול לבן השר בני גנץ, שר הבריאות יולי אדלשטיין, מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי, ופרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו.

גנץ ביקר היום בבני ברק יחד עם שר המדע והטכנולוגיה יזהר שי, מפקד פיקוד העורף אלוף אורי גורדין וראש העיר בני ברק אברהם רובינשטיין. הם ביקרו במרכז השליטה ושוחחו על היקפי התחלואה ועל הצעדים שנעשים במערכת הביטחון ופיקוד העורף על מנת לעצור את שרשרת ההדבקה. גנץ אמר כי "במלחמה כמו במלחמה צריך לוודא שכל הגייסות ערוכים. אין פה שאלה של פוליטיקה, יש פה שאלה של פנדמיה וצריך להתמודד עם זה. ביחד נהיה מסוגלים לנצח את המחלה הזאת, אבל רק ביחד, לא במריבות, אלא בשיתוף פעולה".

בווידאו: נתניהו וגנץ מתייחסים לצעדים שיש לנקוט למניעת התפשטות התחלואה/צילום: יותם רונן

הוא הוסיף כי "מערכת הביטחון היא מערכת הפתרון, אנחנו נעמיד פה כל מה שצריך בתחום הפיקוד והשליטה, בתחום הבידוק, הבידוד, הסיוע לאזרחים, בכל תחום שיצטרכו עזרה אנחנו נימצא שם".

בתוך כך, ראשי ערים חרדיות בוחנים אפשרות להודיע לנתניהו כי אם יוטל סגר רק על ערים חרדיות, הם לא ישתפו פעולה, יסגרו את מוקדי החמ"ל העירוניים ויעבירו את כל האחריות לממשלה. גורם בעיריית בני ברק אמר לוואלה! NEWS כי "זו יוזמה שנמצאת בשלביה הראשונים, אבל אם לא תהיה לנו ברירה - זה מה שנצטרך לעשות".

במקביל, בחלק מהערים, בהן בני ברק ואלעד, יקימו ביומיים הקרובים מתחמי ענק לבדיקות קורונה ללא הפניה מרופאים, בניסיון לשנות את דירוג הערים שמוגדרות "אדומות", ולבטל את הסגר שהממשלה צפויה להטיל עליהן.

"סגר הוא התעללות ברבבות משפחות חרדיות"

ראשת עיריית בית שמש עליזה בלוך, יצאה אף היא נגד הכוונה להטיל סגר על שכונות בעיר. "שמעתי מהתקשורת על הכוונה להטיל סגר על שתי שכונות, להשבית את מערכת החינוך כולה ולהטיל סגר לילי על כלל העיר", אמרה. "אני מסרבת לקבל תכתיבים דרך אמצעי התקשורת. מישהו מבין את ההשלכות של סגירה חוזרת של כלל העסקים הקטנים בעיר? של סגירת 45 אלף תלמידים בשליפה וללא חשיבת עומק?".

ברוך הוסיפה כי "כך לא מתבצעת עבודת מטה. אני קוראת לפרופ' גמזו לעצור כל צעד חד-צדדי ולהימנע מהטלת סגר על שכונות בעיר".

סגר בשכונת חפציבה, בית שמש, 10 ביולי 2020. יונתן זינדל, פלאש 90
"הציבור החרדי יבוא חשבון עם מי שיחתום על צו הסגר". בית שמש/פלאש 90, יונתן זינדל

ראשי ערים חרדיות פוצצו אמש מפגש שנערך בזום יחד עם אלוף במיל' רוני נומה, הממונה על המגזר החרדי ב"מגן ישראל" וצוות משרד הבריאות, לאחר שטענו כי מדובר בשימוע לקראת סגר על הערים. ראש עיריית בני ברק אברהם רובינטשיין מחה. "זה אמור להיות שימוע חוקי על סגר? לא מקובל עליי. שימוע עושים פיזית עם ייצוג משפטי", תקף. "זה לא מקובל ולא רציני".

גם יתר ראשי הערים הביעו זעם. ראש עיריית אלעד ישראל פרוש אמר לנומה כי "גמזו משחק בך ושולח אותך לסיבוב עלינו", והוסיף כי "ככה לא מקיימים שימוע". ראש עיריית ביתר עילית מאיר רובינשטיין טען כי "סגר לא מוכיח את עצמו. זו התעללות ברבבות משפחות חרדיות. הסגר רק מגביר את התחלואה ולא מפחית אותה. הציבור החרדי יבוא חשבון עם מי שיחתום על צו הסגר".

בשיחה השתתפו גם ראשי ערים נוספות, המוגדרות כערים אדומות, שעשויות להיות תחת סגר בהמשך השבוע, בהתאם להחלטת ועדת השרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully