וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גמזו ידרוש סגר על 9 ערים ושכונות בבית שמש ובמזרח ירושלים

עודכן לאחרונה: 6.9.2020 / 16:16

ממונה הקורונה יביא לאישור השרים הצעה לסגר כללי על ערים אדומות, בהן אום אל-פחם, טירה, לקיה, אלעד, בני ברק, ביתר עילית ושכונות בבית שמש ומזרח י-ם. עוצר לילי יוטל ב-20 ערים נוספות. ראשי ערים חרדיות בוחנים שלא לשתף פעולה עם הסגר, ולפרק את החמ"לים העירוניים

בווידאו: פרופ' גמזו בדיון בוועדת הקורונה על תכנית הרמזור/צילום: ערוץ כנסת, עריכה: ניר חן

ועדת השרים לאזורים מוגבלים תתכנס היום (ראשון) בשעה 16:30 על מנת לדון בהטלת סגר על יישובים אדומים בהם רמת התחלואה הגבוהה ביותר. פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, יביא לאישור ועדת השרים את ההצעה להטיל סגר כולל על אום אל-פחם, כפר קאסם, טירה, לקיה, בני ברק, אלעד, וביתר עילית, כמו גם על שתי שכונות בבית שמש - רמת בית שמש א' וג' - וכמה שכונות במזרח ירושלים, בראשן שייח' גראח.

כמו כן, גמזו יציע הטלת סגר לילי על כ-20 יישובים ערביים וחרדיים מהשעה 19:00 ועד 05:00. הערים הגדולות ביותר בקטגוריה זו הן נצרת, טייבה, עמנואל, כמו גם שכונות חרדיות בטבריה.

סגר בשכונת חפציבה, בית שמש, 10 ביולי 2020. יונתן זינדל, פלאש 90
"יוזמה שנמצאת בשלביה הראשונים". סגר בבית שמש, לפני כחודשיים/פלאש 90, יונתן זינדל

רשימת הערים שיוגבלו

  • אום אל-פחם
  • כפר קאסם
  • טירה
  • לקיה
  • בני ברק
  • אלעד
  • ביתר עילית
  • בית שמש - שכונות רמת בית שמש א' וג'
  • מזרח ירושלים - שייח' גראח
  • עוצר לילי על 20 ערים אדומות נוספות

ראשי הרשויות החרדיות, בהן ביתר עילית, בני ברק, אלעד ועמנואל, גיבשו מכתב שאותו הם מייעדים לשלוח לראש הממשלה בנימין נתניהו, בעקבות התנהלותו במשבר הקורונה וההחלטה להטיל על סגר על הערים. במכתב תקפו ראשי הרשויות את נתניהו וטענו כי הוא "האיש שחתם בידו, פעם אחר פעם, על הפיכתנו למפיצי מחלות ואויבי העם, בענישה סלקטיביות של רבבות משפחות, בני המגזר החרדי".

על רקע המתקפה ולקראת התכנסות ועדת השרים, נתניהו ייפגש עם ראשי הסיעות החרדיות שר השיכון והבינוי יעקב ליצמן ושר הפנים אריה דרעי. ח"כ משה גפני (יהדות התורה) זומן לפגישה, אך הוא צפוי להיעדר ממנה בשל מצבו הבריאותי. נתניהו יידרש על ידי החרדים לבחון חלופות לסגר על ערים אדומות כדי להתמודד עם רמת התחלואה הגבוהה.

ראשי ערים חרדיות בוחנים אפשרות להודיע לראש הממשלה בנימין נתניהו כי אם יוטל סגר רק על ערים חרדיות, הן לא ישתפו פעולה, יסגרו את מוקדי החמ"ל העירוניים ויעבירו את כל האחריות לממשלה. גורם בעיריית בני ברק אמר לוואלה! NEWS כי "זו יוזמה שנמצאת בשלביה הראשונים אבל אם לא תהיה לנו ברירה, זה מה שנצטרך לעשות".

במקביל, בחלק מהערים כמו בבני ברק, אלעד ועוד יקימו ביומיים הקרובים מתחמי ענק לבדיקות קורונה ללא הפניה מרופאים, בניסיון לשנות את הערים מדירוגן כ"אדומות" ולבטל את הסגר שהממשלה צפויה להטיל עליהן. ההחלטה על ההגבלות צפויה להתקבל היום.

החלת הסגר על בביתר עילית 8 ביולי 2020. ראובן קסטרו
סגר בביתר עילית, יולי/ראובן קסטרו

כמו כן, ראשי ערים חרדיות פוצצו אמש מפגש שנערך בזום יחד עם אלוף במיל' רוני נומה, הממונה על המגזר החרדי ב"מגן ישראל" וצוות משרד הבריאות, לאחר שטענו כי מדובר בשימוע לקראת סגר על הערים.

ראש עיריית בני ברק אברהם רובינטשיין מחה: "זה אמור להיות שימוע חוקי על סגר? לא מקובל עליי. שימוע עושים פיזית עם ייצוג משפטי. זה לא מקובל ולא רציני". גם שאר ראשי הערים הביעו זעם. ראש עיריית אלעד ישראל פרוש אמר לנומה כי "גמזו משחק בך ושולח אותך לסיבוב עלינו", והוסיף כי "ככה לא מקיימים שימוע". בשיחה השתתפו גם ראשי ערים נוספות, המוגדרות כערים אדומות, שעשויות להיות תחת סגר בהמשך השבוע, בהתאם להחלטת ועדת השרים. ראשי הערים קבעו להיפגש היום עם נומה וגורמים נוספים.

ראש העיר ביתר עילית מאיר רובינשטיין זעם גם כן בשימוע עם נומה על ההחלטה הצפויה על סגר. "סגר לא מוכיח את עצמו. זו התעללות ברבבות משפחות חרדיות. הסגר רק מגביר את התחלואה ולא מפחית אותה. הציבור החרדי יבוא חשבון עם מי שיחתום על צו הסגר".

דיון ועדת החוקה על מתווה הרמזור, 6 בספטמבר 2020. שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
פרופ' גמזו בכנסת, היום/אתר רשמי, שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

ההגבלות בערים האדומות

  • תיאסר היציאה מהעיר
  • התנועה תוגבל למרחק 500 מטרים מהבית ורק לצרכים חיוניים
  • סגירת מערכת החינוך
  • סגירת עסקים, קניונים ושווקים
  • סגירת מקומות עבודה שבהם יש שירות עבודה פרונטלי
  • הגבלת התחבורה הציבורית

"לא ניתן להמשיך ולשבת בשקט כשהתחלואה רק הולכת ומאמירה"

בתוך כך, מרכז השלטון המקומי הקים יחד עם פיקוד העורף חמ"ל ייעודי לרשויות במגזר הערבי והדרוזי, במטרה מוצהרת להוציאן ממצב של "רשויות אדומות". הגוף אמור להתחיל לפעול כבר השבוע, ולתאם בין כלל הגורמים האמונים על המאבק בנגיף. בראשות הגוף יעמוד סמנכ"ל מרכז השלטון המקומי, חיאם קעדאן.

"רשויות אלה בעלות משאבים מצומצמים במוקדים, אכיפה. הרשויות צפופות, ומתקיימים בהן אירועים פיראטיים בניגוד להנחיות באין מפריע. זה מתכון להפיכתן לרשויות אדומות. המשטרה חייבת לתגבר את הפעילות שלה ברשויות הללו, שפעמים רבות אין להן דרך לראות את התמונה המלאה ומכך הן מתקשות להתמודד ולצאת מהמצב", אמר הבוקר ביבס, ראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות ויו"ר מרכז השלטון המקומי.

"החמ"ל החדש יסייע בהבנת הנתונים באופן תדיר והפקת לקחים שתוביל לצמצום התחלואה באופם מיידי. וליציאה מדירוג הערים האדומות", הוא הוסיף, והדגיש: "ביבס הדגיש כי "לא ניתן להמשיך ולשבת בשקט כשהתחלואה בישובים הערביים רק הולכת ומאמירה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully