וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רופא בנפשו ובמהותו": הקרדיולוג מהגליל ששבה את לבבותיהם של מטופליו

5.9.2020 / 11:20

ד"ר דיאב ע'אנם נולד במעאר, שירת כרופא בדרום לבנון והפך למומחה לצנתורי לב ולדמות מרכזית בבית החולים פוריה. מטופלים וחברים לעבודה תיארו אותו כרופא מבריק שהתחבב על כולם בזכות אישיותו הכובשת. לפני שבוע חש בליבו בעצמו והתמוטט בגיל 57

צילום: באדיבות המשפחה, עריכה: ניר חן

דוקטור דיאב ע'אנם, מנהל מערך הלב בבית החולים פוריה, מת בשבת שעברה בביתו במעאר שליד טבריה. מותו של ע'אנם, בן 57 בלבד, היכה בהלם רבים, וביטויי הצער והכאב שנשמעו ונכתבו המחישו עד כמה היה דמות משמעותית באזור, שרבים העריצו, כיבדו ושמו בו את מבטחם.

ד"ר ע'אנם נחשב לשם דבר בתחום צינתורי הלב, ועשה דרך ארוכה עד שהגיע למעמד זה. חבריו לעבודה תיארו אותו כרופא מסור. "רופא בנפשו ובמהותו. כל כולו היה מגוייס לרפואת לב ולהצלת אנשים", אמר עליו עמיתו וחברו הקרוב, הפרופ' עופר אמיר.

"לדיאב קראתי 'אחי'", אמר פרופ' אמיר. "ככה באמת הרגשתי. היינו צוחקים שאנחנו עוברים בכך על חוק הלאום", הוסיף.

ד"ר דיאב ראנם. -, אתר רשמי
"כל כולו היה מגוייס לרפואת לב ולהצלת אנשים". ע'אנם/אתר רשמי, -

פרופ' אמיר הקים וניהל את יחידת ניתוחי הלב וכלי הדם בבית החולים פדה-פוריה, ושימש גם כמנהל המרכז הרפואי. לדבריו, לד"ר ע'אנם היה חלק חשוב בהצלחת המערך. לדבריו, "מערך הלב בפוריה נחשב היום מהמובילים בישראל. התחולל שם מהפך - והקרדיט על כך מגיע בראש ובראשונה לד"ר ע'אנם. אם הוא לא היה שם, אני לא הייתי מגיע לפוריה. בואי היה יוזמה שלו והגעתי לשם כדי שנעבוד ביחד. באתי כי ידעתי שיש עם מי לעבוד ויש על מי לסמוך. הקרדיט למהפך שחל בפוריה נזקף קודם כל לזכותו".

עוד בוואלה!

מנגלים בכניסה והשחתת מצבות: הנופשים בכנרת פוגעים בבית העלמין ההיסטורי

לכתבה המלאה

הוא נולד במעאר להוריו ע'אנם ונוהאד, שגידלו ארבעה בנים וחמש בנות. אחיו, חמאדה, מספר כי "כבר מילדות הוא בלט והצטיין". אחרי לימודים בבית הספר התיכון בכפר עילבון השכן, הוא התגייס לצה"ל והתקבל ללימודי רפואה בטכניון, במסגרת העתודה האקדמית. חמאדה ע'אנם מציין כי ערכים של מצוינות ותרומה לחברה היו ערכים מרכזיים בחינוך שקיבלו. האח הבכור, פריד, הוא איש עסקים מצליח, ואילו האח מופיד הוא תא"ל במילואים ששירת כקצין לוגיסטיקה ראשי בצה"ל. חמאדה עצמו הוא אל"מ במילואים.

עם סיום לימודי הרפואה עשה ע'אנם את תקופת הסטאז' במרכז רפואי לגליל שבנהריה, שם הכירו הוא ופרופ' אמיר, ונוצרה ביניהם חברות שנמשכה יותר משלושים שנה. אחרי שנה שובץ כרופא בחטיבה המערבית שישבה בבינת ג'בל בדרום לבנון - "תקופה אינטנסיבית שהייתה כרוכה בהרבה מקרים של הצלת חיי אדם", לדברי אחיו. בתום שלוש שנים בתפקיד השתחרר והחל לעבוד במרכז הרפואי זיו שבצפת, שם עשה התמחות ברפואה פנימית וקרדיולוגיה.

אצילות טבעית

במהלך שנת 2002 עבר למרכז רפואי ע"ש ברוך פדה פוריה כרופא מומחה בכיר בקרדיולוגיה. פרופ' אמיר אמר כי "מדובר ברופא עם חוש קליני שנולדים איתו, ברמה נדירה. אחרי דקה עם חולה הוא ידע לאבחן אותו במדויק. הוא פשוט היה רופא מעולה". לדבריו, "היה מדובר באוטודידקט עם יכולת למידה נדירה".

בשנת 2014 הוא מונה לתפקיד מנהל שירות קרדיולוגיה וכעבור שנתיים מונה לתפקיד מנהל היחידה לטיפול נמרץ-לב בפוריה. לפני פחות משנה, בחודש נובמבר האחרון, הוא מונה לתפקיד מנהל מערך הלב בפועל בפוריה. "היה לי חוק במערך הלב, שאין דבר כזה שחולה אומר 'לא' לפעולה, אלא רק אחרי שד"ר ע'אנם דיבר איתו. הוא היה אדם שחצה מגזרים של דתות, עדות, ערים וכפרים. כולם נתנו בו אמון ורחשו לו כבוד. הוא פשוט נגע באנשים והיא איכפת לו מאנשים", סיפר פרופ' אמיר, "אצל חולי לב החושים מאד מחודדים. הם נמצאים בסכנה קיומית ויודעים לזהות מהר ובצורה חדה איך הרופא מגיע אליהם. עם ד"ר ע'אנם זה תמיד היה ברור שהחולה יקבל את דבריו. הוא היה מגיע ממקום מאוד טהור ומקצועי".

אחד מהחולים הרבים בהם הוא טיפל הוא פרדי גרובר, עיתונאי ובמאי טלויזיה שעבד שנים רבות ברשות השידור. לפני קרוב לשנה, בשעה שצילם מסיק זיתים במטע ליד מעאר, הוא חש ברע והובהל לבית החולים פוריה, ובדרך לשם עבר חמש החייאות על ידי צוות מד"א.

ד"ר דיאב ראנם. -, אתר רשמי
"הרגשתי שהאיש הזה שומר עליי". ע'אנם/אתר רשמי, -

"למזלי מי שקיבל אותי היה ד"ר ע'אנם. הוא פשוט מצנתר בחסד עליון", סיפר גרובר. "עברתי צינתור מסובך מאד ואני חייב לו את חיי. אבל מעבר לכך, אני כל כך הערכתי אותו כי היה בו משהו שונה - משהו טבעי, מעין אצילות טבעית של אדם שמתהלך בעולם ומקרין משהו מיוחד. הרגשתי שזה אדם שאני יכול לסמוך עליו, שהאיש הזה שומר עליי", אמר.

גרובר הזכיר תכונות שרבים ממטופליו ומכריו של ד"ר ע'אנם שבים ומציינים. לדבריו, הוא היה "אדם בגובה העיניים, עם חוש הומור ובלי פוזה ובלי יהירות ושחצנות שיכולה להתלוות לאדם במעמדו המקצועי. ככה אני רוצה שכל רופא יתייחס למטופליו", אמר. לאחר שהשתחרר מאשפוז שלח גרובר מכתב לשר הבריאות, שבו כתב כי עליו לדעת שיש רופא ואדם כמו ד"ר ע'אנם.

ד"ר דיאב ראנם. -, אתר רשמי
"אוטודידקט עם יכולת למידה נדירה". ע'אנם/אתר רשמי, -

גם האח חמאדה מציין כי אכן "מעבר להיותו רופא מקצוען, קפדן ודייקן, הצד האנושי היה חלק חשוב מאד מאישיותו של דיאב והוא הביא את זה למקצוע. הוא פשוט רכש את הלבבות של כולם. שמו הלך לפניו ואנשים האמינו בו והיו שהגיעו במיוחד לפוריה כדי שהוא יטפל בהם".

למרות המוניטין שיצא לו, בחר ד"ר ע'אנם לעשות את הקריירה בצפון ולהישאר לגור במעאר. שם גם הקים משפחה עם אשתו נג'ת, גם היא בת המקום שעובדת כמחנכת. לזוג נולדו שלושה ילדים: רעיה ועדן, שניהם סטודנטים, ומלך, תלמידת בית ספר.

בשבת שעברה חש בלבו והתמוטט. מאמצי ההחייאה לא צלחו. גרובר שהשבוע ציין את יום הולדתו אמר כי עבורו אלו ימים עצובים מאוד, בהם אינו יכול לשמוח. "אני לא מפסיק לחשוב על ד"ר ע'אנם. אני בשיברון לב. הוא האיש שהציל את חייו ובזכותו אני יכול לציין יום הולדת. קשה לי להשתחרר מהמחשבה שהוא כבר לא איתנו. צר לי על משפחתו שזכתה לאב כזה וצר לי על תושבי הצפון שאדם בסדר גודל כזה כבר לא נמצא שם עבורם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully