וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל תמך בהחזקת גופות, שב"כ התנגד: העימות שפרץ בקבינט המדיני ביטחוני

2.9.2020 / 20:23

במהלך הדיון שבו אישרו השרים את ההחלטה שלא להחזיר גופות מחבלים גם אם אינם משויכים לחמאס, התעורר עימות בין הצדדים המקצועיים בדיון בנוגע למידת היעילות של המהלך. "אין אינדיקציה שאי שחרור גופות מחבלים זה מהלך שמרתיע מביצוע פיגועים", אמר סגן ראש שב"כ

בווידאו: תיעוד פיגוע הדריסה בצומת תפוח/צילום: מועצה אזורית שומרון ו- TPS

מחלוקת התעוררה בין צה"ל, שב"כ ומתאם השבויים והנעדרים ירון בלום, במהלך דיון הקבינט בנושא החזקת גופות מחבלים - כך אמרו הערב (רביעי) גורמים שהשתתפו בישיבה. ראש אגף המבצעים אלוף אהרון חליווה טען כי צה"ל תומך בהחלטה שלא להחזיר גופות מחבלים, אך שב"כ, בגיבויו של בלום, סברו אחרת.

במסגרת הדיון, אישרו חברי הקבינט המדיני-ביטחוני את דרישת ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ, שלא להחזיר גופות מחבלים גם אם אינם משויכים לחמאס, פרט למקרים חריגים.

סגן ראש שב"כ טען במהלך הישיבה כי "אין לנו שום אינדיקציה שאי שחרור גופות מחבלים זה מהלך שמרתיע מביצוע פיגועים, בניגוד להריסת בתים שידוע לנו שמרתיעה מאוד". מתאם השבויים והנעדרים ירון בלום הצטרף לדבריו וטען כי "גם ככה קשה להגן בבית המשפט על העמדה הזו, כדי לא להחזיר גופות של חמאס". הוא הבהיר כי המהלך עלול להקשות עוד יותר על מתן אישור משפטי להחזקת הגופות של אנשי חמאס, "אותן אנחנו באמת צריכים לשם המשא ומתן על השבויים והנעדרים".

הלוויית המחבל החשוד בירי ביהודה גליק בסילוואן, אוקטובר 2014. יותם רונן
"אין אינדיקציה שאי שחרור גופות מחבלים זה מהלך מרתיע". הלוויית מחבל של חמאס/יותם רונן

מנגד, טען חליווה כי צה"ל תומך במהלך, והסביר כי "עמדת הרמטכ"ל היא שזה כן יועיל למשא ומתן על שחרור השבויים והנעדרים".

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הצטרף לעמדת שב"כ ומתאם השבויים והנעדרים, ואמר כי מדובר במהלך בעייתי מאוד. "אם היו עמדות שלפיהן המהלך באמת מועיל, אז הייתי תומך בו, אבל עמדת שב"כ ועמדת מתאם השבויים היא נגד, ולכן יהיה קשה להגן על העמדה הזו בבית המשפט", הסביר מנדלבליט.

עוד בוואלה!

הקבינט המדיני-ביטחוני אישר: לא יוחזרו גופות מחבלים, גם אם אינם מחמאס

לכתבה המלאה

גורמים שנכחו בישיבה אמרו כי בעקבות עמדת היועמ"ש, שב"כ ומתאם השבויים, החליט שר המשפטים אבי ניסנקורן להימנע אף הוא, ולא לתמוך בהצעה שהביא שר הביטחון ויו"ר מפלגתו בני גנץ.

לפי החלטת הקבינט המדיני-ביטחוני, שמגיעה ברקע ההבנות שהושגו עם חמאס לקידום רגיעה ברצועת עזה בתיווך קטאר, לא תוחזר גופה של מחבל ללא קשר לשיוכו הארגוני, פרט למקרים חריגים. גנץ בירך על החלטת הקבינט, ואמר כי "מאז כניסתי למשרד הביטחון, הוריתי לייצר חבילת הרתעה נרחבת שבמסגרתה הנחיתי שלא לשחרר גופות מחבלים, להכריז ולחלט כספים של ארגוני טרור ולהעצים את התקיפות והתגובות לכל הפרה של השקט, בכל אחת מהגזרות".

הוא הוסיף כי "אי החזרת גופות מחבלים היא חלק מהמחויבות שלנו לשמור על ביטחון אזרחי ישראל, וכמובן להשיב את הבנים הביתה. אני מציע לאויבנו שיבינו ויפנימו היטב את המסר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully