וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: חמאס יגביל בחודש את הרגיעה לצורך בחינת יישום ההבנות

אמיר בוחבוט ויפעת רוזנברג

1.9.2020 / 8:21

בעיתון הלבנוני אל-אחבאר דווח כי במסגרת הרגיעה שהושגה בתיווך קטאר, הפלגים ברצועה הסכימו ללוח זמנים של כ-30 ימים ליישום כל ההבנות ובכלל זה שיפור המציאות הכלכלית, הגדלת כמות החשמל, והתחלת תכניות בינלאומיות. במקביל, מעבר כרם שלום נפתח למעבר דלקים

בווידאו: בדיקות קורונה בעזה/צילום: AP

חמאס והפלגים ברצועת עזה הגבילו לחודש ימים את התקופה בה תימשך הרגיעה שסוכמה עם ישראל בתיווך קטאר - כך דווח היום (שלישי) בעיתון הלבנוני אל-אחבאר, בו צוטטו גורמים בארגון הטרור. לפי הדיווח, בחמאס הסכימו ללוח זמנים של כ-30 ימים בהם ייבחנו את יישום כל ההבנות שנקבעו בין הצדדים, ובכלל זה שיפור המציאות הכלכלית, הגדלת כמות החשמל ומרחב הדיג, והתחלת תכניות בינלאומיות.

הגורמים אמרו לעיתון כי הפלגים סירבו להצעה הקודמת שהעביר השליח הקטארי, מוחמד אל-עמאדי, להגדיל את המענק ולתת סיוע דחוף לטיפול בקורונה, ודחו דרישות נוספות שלא יושמו במסגרת הבנות הרגיעה.

כמו כן, לפי אותו דיווח, ביומיים האחרונים מצרים הגבירה את המאמצים שלה להשגת רגיעה באמצעות סדרת מגעים שקיימה המשלחת המצרית, שהייתה אמורה לבקר ברצועה בשבוע הבא. לבסוף, בחמאס וגורמים בצה"ל אישרו אתמול כי הושגו הבנות, במסגרתן התחייב חמאס להפסיק את שיגור הרקטות ובלוני התבערה לעבר יישובי הדרום.

צוותים של חמאס לבושים בציוד מגן ומתרגלים מקרה של התפרצות נגיף הקורונה ברצועת עזה. 18 ביולי 2020. AP
"הגבילו את הרגיעה". כוח חמאס במהלך תרגול התמודדות עם התפרצות קורונה ברצועה/AP

במקביל, גורמים צבאיים אמרו הבוקר כי מעבר כרם שלום החל להעביר גז ודלקים לתחנת הכוח ברצועת עזה. הגורמים מעריכים כי כבר היום יחול שיפור בהיקף שעות החשמל לתושבי רצועת עזה. בעקבות הסנקציות של שר הביטחון בני גנץ, צנח ממוצע החשמל בעזה לשעתיים ביום.

בחמאס הגדירו את הרגיעה אתמול כסיכום לעצור את "התוקפנות של ישראל" כחלק מהשיחות שקיימו בימים האחרונים עם השליח הקטארי לעזה. בחמאס טענו כי במסגרת ההבנות הוחלט גם כי קטאר תסייע במגוון פרויקטים אזרחיים ברצועה, בעיקר למלחמה בקורונה.

עם זאת, גורמים במערכת הביטחון בישראל הכחישו את מרבית ההסכמות שחמאס טען שהושגו, כמו פרויקטים אסטרטגיים גדולים באזורי התעשייה בעזה. לטענתם, חמאס לא קיבל את קידום הפרויקטים שביקש ולא כניסת פועלים כמו לפני תקופת הקורונה, אלא רק את המשך הזרמת הכסף הקטארי. "חמאס מספר סיפורים. חזרנו לנקודת ההתחלה אחרי מאות בלוני טרור ועשרות רקטות", הבהירו הגורמים. "נחכה לראות את זה במציאות".

עיקרי ההבנות

  • לפי חמאס: ההסכם כולל את הארכת והפעלת קווי מתח גבוה ואספקת חשמל לרצועה
  • הארכת תחנת הכוח בפריסת קו הגז מישראל, שקטאר תשלם עבורו באמצעות המענק
  • הכנסת כל הציוד הרפואי למאבק בקורונה
  • התחלת פרויקטים אסטרטגיים גדולים באזורי התעשייה בעזה, שיקלו על האבטלה
  • כל הסעיפים הם בערבות קטארית ולפי לוח זמנים קבוע
  • לפי צה"ל: הוחלט על החזרת פעילות מעברי כרם שלום וארז החל ממחר, לרבות כניסת דלק
  • מרחב הדיג ברצועה יוחזר ל-15 מיילים ימיים
  • חידוש והמשך תשלום המענקים מקטאר
השליח הקטארי לרצועת עזה, מוחמד אל-עמאדי במהלך ביקורו בעזה 25 באוגוסט 2019. רויטרס
סירבו לחלק מהצעותיו. השליח הקטארי, מוחמד אל-עמאדי/רויטרס

חרף ההסכמות, ופתיחתו הבוקר של מעבר כרם שלום למעבר הסחורה, מתאם פעולות הממשלה בשטחים הבהיר אמש כי ההחלטה להפעיל את המעבר "תיבחן במבחן המציאות - אם חמאס, שנושא באחריות לנעשה ברצועה, לא יעמוד בהצהרותיו - ישראל תפעל בהתאם".

הדיווחים על סיום ההסלמה סביב הרצועה, שהתבטאה בעיקר בשיגור בלוני נפץ ותבערה לעבר שטח ישראל כמו גם כמה אירועי ירי רקטות, הגיעו אתמול בזמן ש כ-15 שריפות פרצו בשטחי הנגב המערבי. בשלושת השבועות האחרונים שוגרו בלוני תבערה מרצועת עזה לנגב המערבי מדי יום, ואף שוגרו כמה רקטות. בתגובה תקף צה"ל יעדים של חמאס ברצועה. בשעות הלילה, לאחר קבלת הדיווחים על ההסכמות לקראת רגיעה, אותר בלון תבערה בחוף הים באשדוד, וחבלני משטרה הוזעקו כדי לנטרל אותו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully