וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה במשק: "כץ משתלח בעובדים"

1.9.2020 / 13:33

יו"ר ההסתדרות תקף בחריפות את שר האוצר, טען כי הוא מוביל קיצוץ נרחב על גב העובדים "על מנת להיחלץ מהמשבר הפוליטי אליו נקלע", והאשים: "מחלקים כסף לכולם בתכניות ואז מקצצים בשכר העובדים, זה לא ייתכן". משמעות ההכרזה: עוד 14 יום יוכל בר דוד להכריז על שביתה כללית

בווידאו: הפגנת עובדי המעבדות בבית החולים סורוקה/צילום: שי מכלוף

יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד הכריז היום (שלישי) על סכסוך עבודה במשק, זאת בעקבות כוונת שר האוצר ישראל כץ לבצע קיצוץ שכר במגזר הציבורי, על רקע המשבר הכלכלי. משמעות ההכרזה היא שבעוד שבועיים יוכל ארגון העובדים להכריז על שביתה כללית, אם לא יימצא לכך פתרון. בשיחה עם וואלה! NEWS תקף יו"ר ההסתדרות את השר, וטען כי האחרון "מבצע יחסי ציבור על גבם של העובדים" כדי לצאת מהמצב הפוליטי שבו הוא נמצא.

"גם אם רציתי להגיע בהתחלה להסכם עם שר האוצר, עכשיו אין לי שום כוונה כזאת", אמר בר דוד לאחר שמוסדות ההסתדרות אישרו את בקשתו להכריז על סכסוך העבודה. "נהגתי באחריות לאורך כל משבר הקורונה, אבל הוא משתלח במגזר הציבורי". לדבריו, השיחות שהתנהלו מאחורי הקלעים בנושא נעצרו עקב חלוקת כספים לא נכונה והיעדר תקציב. "הוא נתן דד-ליינים הזויים", ציין. "יום אחד הוא התעורר בבוקר בגלל שהוא במצב פוליטי וציבורי קשה".

יו"ר ההסתדרות הנכנס,  ארנון בר דוד. אורן כהן, דוברות ההסתדרות, אתר רשמי
"השתלחות במגזר הציבורי". בר דוד/אתר רשמי, אורן כהן, דוברות ההסתדרות

תכנית האוצר כוללת קיצוץ של 10% בשכר הבכירים במגזר הציבורי המשתכרים מעל 20 אלף שקלים, וקיצוץ דיפרנציאלי של השכר הנמוך מכך. באשר לפנסיות התקציביות, באוצר מדברים על ייקור דמי הניהול, כלומר העלאת שיעור ההשתתפות של העובד מ-2% ל-7%.

בר דוד הוסיף כי כץ נהג להגיע לפגישות משא ומתן ללא תכנית סדורה בנוגע למטרות אליהן יועברו הכספים שיקוצצו, בזמן שהמדינה מודיעה בכל יום, כך לדבריו, על תכניות חדשות לחלוקת תקציבים. "מה הוא יקצץ?", תהה. "מהעובד הסוציאלי? מהרופא? מהאחות? מהעובד במשרד הממשלה? הוא מעוניין לקחת מאיתנו ולתת למי שהוא רוצה. זה לא יעלה על הדעת: אין תקציב, אף אחד לא יודע מה קורה פה ורוצים להשית עלינו סתם קיצוצים. מחלקים כסף בתכניות ואז מקצצים לנו. זה לא ייתכן בעולם המערבי".

שר האוצר ישראל כץ בדיון במליאת הכנסת, 27 ביולי 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"יחסי ציבור על חשבון העובדים". כץ/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

עיקרי תכנית האוצר

  • שכר הבכירים במגזר הציבורי המשתכרים מעל 20 אלף שקלים יקוצץ ב-10%
  • שכרם של עובדים המשתכרים פחות מכך יקוצץ באופן דיפרנציאלי
  • דמי הניהול של הפנסיות יגדלו מ-2% ל-7%

במסגרת הדיונים במוסדות ההסתדרות, בר דוד סקר את ההתפתחויות במשבר. "הסברתי להנהגת ההסתדרות על הזלזול שלו במגזר הציבורי, על התכתיבים שכץ מנסה להעביר". הוא ציין כי הסכסוך יהיה תקף עד ל-17 בספטמבר, אז ההסתדרות תנקוט צעדים נוספים ככל שהדבר יידרש, אם האוצר יבצע מהלכים חד צדדיים.

"אני עדיין מצפה לאחריות ומנהיגות", אמר בר דוד. "בשיאו של משבר הקורונה אני הייתי המבוגר האחראי, והמגזר הציבורי נכנס תחת האלונקה. אנשי המגזר הציבורי הם אלו שניהלו אותו - הרופאים, עובדי המעבדות, הרשויות המקומיות ומשרדי הממשלה. צריך להבין שבזמן שבעולם מצדיעים לעובדי המגזר הציבורי, בישראל אפילו לא אומרים תודה".

"יו"ר ההסתדרות נכנע ללחץ"

לפני יומיים נפגשו נציגי ההסתדרות והאוצר על מנת להגיע להסכמות, אולם המאמצים נכשלו. בפגישה נכח גם הממונה על השכר באוצר קובי בר נתן וכן וצוותי המשא ומתן המורחבים, שלא מצאו פתרונות לסוגיות שבמחלוקת.

שר האוצר ישראל כץ איים כי אם לא יימצא פתרון, יביא את הנושא לחקיקה. "בכוונתי להמשיך ולפעול להשגת הסכמות עם יו"ר ההסתדרות, שיאפשרו לוודא את תרומת המגזר הציבורי למאבק בקורונה", אמר. "אך אם לא יושגו ההסכמות - אביא את הצעת המחליטים בנושא לאישור הממשלה ולחקיקה בכנסת".

כץ האשים את בר-דוד, והוסיף: "מסתבר שיו"ר ההסתדרות נכנע ללחץ של מקבלי השכר הגבוה והפנסיות הגבוהות במגזר הציבורי, שנדרשים לתרום את חלקם במאבק בקורונה לטובת המובטלים, העצמאים ובעלי העסקים, ונמנע מלהגיע להסכמות. הוא הסכים לפגיעה בעיקר במקבלי השכר הנמוך, דבר המנוגד לעמדתי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully