וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצה"ל גוררים רגליים, ומספר הצעירות המקבלות פטור מטעמי דת מטפס

31.8.2020 / 18:06

מנתונים שהועברו לבקשת חדו"ש ונחשפים בוואלה! NEWS עולה כי כ-20 אלף צעירות הגישו בקשות לפטור מטעמי דת ב-2019. לפי ההערכה כ-10%-20% מהבקשות הועברו בניגוד להגדרות הקבועות בחוק, אך הוועדה שהוסמכה לפני כ-8 שנים לבטלן - לא התכנסה מעולם. "פוליטיזציה של הדת"

בווידאו: מח"ט הנח"ל על גיוס טירונים תחת מגבלות הקורונה/צילום: דובר צה"ל, עריכה: אביחי ברוך

כ-20 אלף צעירות ביקשו בשנה שעברה לקבל פטור משירות צבאי מטעמי דת - עלייה של כאלף בקשות לעומת שנים קודמות. הנתונים, המתפרסמים כאן לראשונה, התקבלו במסגרת בקשת חופש המידע שהגישה עמותת חדו"ש - לחופש דת ושוויון.

על פי הנתונים, 19,462 מועמדות לגיוס הגישו בקשה לקבל פטור צבאי ב-2019 מטעמי דת. על פי הערכה, כ-10%-20% מהבקשות הוגשו בניגוד לקריטריונים שקובע החוק. עם זאת, רק בקשתן של 519 צעירות נדחו. בשנה שקדמה לה הוגשו 18,289 בקשות לקבלת פטור מטעמי דת, מתוכן אושרו 17,499. ב-2017 הוגשו 18,712 בקשות, מתוכן אושרו 18,851 בקשות.

לעתים, ההחלטה על מתן פטור מתקבלת בשנה שלאחר הגשת התצהיר. לפיכך כמה הצעות שקיבלו פטור משנה מסוימת, אינו מתייחס בהכרח לבקשות שהוגשו באותה שנה בלבד. כך למשל, מתוך כל הבקשות, ב-2017 צה"ל דחה רק 474 מהן, ב-2018 דחה 428 בקשות וב-2019 צה"ל דחה 519 בלבד.

בצה"ל מודעים לתופעה במסגרתה צעירות מקבלות פטור מגיוס מטעמי דת על אף שהן לא עומדות בקריטריונים לכך. בצבא הודו בעבר כי הם מתחקים אחר צעירות שבסבירות גבוהה הגישו הצהרה כוזבת באמצעות מעקב אחר אורחות חייהן ברשתות החברתיות, ובמידת הצורך אף אינם מעניק להן את הפטור שביקשו.

לפני כשמונה שנים אושר חוק המאפשר לצה"ל לבטל פטורים שהתקבלו על סמך הצהרה כוזבת. עם זאת, הוועדה שאמונה על כך, שמונתה לפני שנה, לא התכנסה פעם אחת.

חוסר הפעילות של הוועדה הביא את חדו"ש לפנות לשר הביטחון בני גנץ ולרמטכ"ל אביב כוכבי, בדרישה להפעילה לאלתר ולהפעיל את המנגנונים הנדרשים "לשם פעילותה התקינה ועצירת המבול של הצהרות שקריות". חדו"ש הזהירה במכתב שאם לא יינתן מענה מיידי לפנייתה היא תעתור לבג"ץ בפעם השלישית.

לשכת גיוס ירושלים. אורי לנץ, פלאש 90
מתוך כ-20 אלף, רק מאות נדחו. לשכת הגיוס בירושלים/פלאש 90, אורי לנץ

לפי סעיף 40 לחוק שירות ביטחון, נדרשות המבקשות לקבל פטור משירות חובה בצה"ל מטעמי הכרה דתית להגיש תצהיר בפני שופט או דיין בבית דין רבני. עליהן להצהיר על שלושה דברים: טעמים שבהכרה דתית מונעים אותן מלשרת בשירות ביטחון, הן שומרות על כשרות בבית ומחוצה לו והן אינן נוסעת בשבת. לאחר שהפטור נוצל לרעה על ידי אלפי צעירות בשנה, אישרה הכנסת ב-2012 תיקון לחוק שירות ביטחון, לפיו תוקם ועדה עם חמישה חברים שתוסמך לבטל פטור שקיבלה על בסיס הצהרת דת שקרית או במקרים שבהם תנאי הפטור הפסיקו להתקיים בה.

התיקון בחוק נדרש לאור העובדה שלהבדיל מפטורים מצה"ל שניתנו על בסיס רפואי או אחר, שניתן לבטלם בהחלטה של קצין בכיר אם התברר שניתנו על בסיס טעות או הטעיה, ניתן לבטל פטור של מצהירות דת רק במקרה שיורשעו בהליך פלילי סופי בהצהרה שקרית.

יישום התיקון בחוק היה מותנה בהתקנת תקנות, ולאחר מכן - במינוי ועדה שתבחן את ביטול ההיתרים. בשל לחצים פוליטיים, נמנעו הממשלה והכנסת במשך שנים מלאשר את התקנות שיאפשרו את הקמת הוועדה ובכך מנעו את יישום התיקון מ-2012. רק בעקבות עתירה שהגישה עמותת חדו"ש - הותקנו באפריל 2018 התקנות.

חיילות דתיות בסיום קורס. באדיבות המצולמים
"על משרד הביטחון וצה"ל לעמוד במחויבויות". חיילות דתיות בצה"ל/באדיבות המצולמים

בתקנות נקבע כי בתוך שלושה חודשים ימונו חברי הוועדה והיא תחל לפעול. ואולם הוועדה לא הוקמה, ובתגובה חדו"ש הגישה עתירה נוספת בשנה שעברה. ביולי 2019 הודיע משרד הביטחון כי ראש הממשלה ושר הביטחון דאז, בנימין נתניהו, מינה את הוועדה והיא תתחיל לפעול.

בראש הוועדה מונתה השופטת בדימוס שולמית דותן, לשעבר נשיאת בית המשפט השלום בירושלים, וחברים בה נציגי צה"ל, הרבנות הראשית והרבנות הצבאית. אולם כאמור, עברה יותר משנה מאז הקמת הוועדה, וכעת התברר שהוועדה לא התכנסה אפילו פעם אחת.

"אלפי המשתמטות פוגעות בשלטון החוק"

מנכ"ל חדו"ש - לחופש דת ושוויון, הרב עו"ד אורי רגב, אמר כי התופעה מעידה על היחסים הבעייתיים בישראל בין הפוליטיקה לדת. לדבריו, "עקרון השוויון בנטל הוא עקרון יסוד בתפיסת המדינה היהודית והדמוקרטית. נכונותן של הרשויות לעצום את עיניהן לנוכח השתמטות המונית משירות, גם כאשר היא נעשית תוך שימוש בהצהרות כוזבות ופליליות היא נדבך נוסף ומטריד של הפוליטיזציה של הדת בישראל".

"אלפי הצעירות המשתמטות בשל הברית הבלתי קדושה בין דת לפוליטיקה פוגעות הן בביטחון המדינה ובסולידריות הלאומית והחברתית והן בשלטון החוק. חדו"ש לא תשקוט ותעשה את כל שביכולתה כדי לחייב את משרד הביטחון וצה"ל לעמוד בחובותיהם ולפעול ביעילות ובנחישות להבטחת השוויון בנטל. כך פעלנו בעבר, וכך נמשיך ונפעל גם בעתיד", מסר.

מדובר צה"ל נמסר: "צה"ל פועל על-פי חוק לאכיפת חובת השירות הצבאי באופן שוויוני ורחב ככל הניתן, ובכלל זה, נוקט מגוון אמצעים לעידוד גיוס ולמניעת השתמטות משירות. כמפורט בכתבה, לאור פעולות של רשויות הגיוס, בוטלו מדי שנה בשנים הרלוונטיות מאות בקשות לפטור מטעמי הכרה דתית, בעקבות מידע שהעלה ספק ביחס לאותן בקשות. אשר לוועדה הנזכרת בכתבה, מאז מינוי חבריה בשנת 2019 ננקטו צעדים על מנת לאפשר את פעילותה הסדירה, ולשם היערכות גורמי צה"ל להבאת מקרים בפניה. הפניה בנושא התקבלה בימים האחרונים ותיענה במישרין".

  • עוד באותו נושא:
  • גיוס
  • צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully