וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אימא שלך בפייסבוק בשבת?": השאלות הפולשניות לנערות דתיות לפני גיוס

25.9.2017 / 14:00

בהקלטות שהגיעו לידי וואלה! NEWS נשמעים נציגי צה"ל מציבים שאלות חודרניות וחריגות בפני נערות דתיות המבקשות לממש את זכאותן לפטור משירות מטעמי דת. ארגון "חותם": "לשכות הגיוס נטלו תפקיד של משמרות הצניעות". צה"ל: "מזמנים לראיונות כדי למנוע ניצול לרעה של החוק"

צלמים זמניים מורשים

הוראות החוק קובעות כי בנות הזכאיות לפטור משירות בצה"ל מטעמי דת, נדרשות לחתום על תצהיר בפני שופט או דיין רבני הנוגע לשמירת הכשרות והשבת בלבד. אולם מהקלטות שהגיעו לידי וואלה! NEWS עולה כי בצה"ל מתקיימת חריגה מהנוהל ובנות רבות נדרשות להשיב על שאלות החורגות לכאורה מהחוק. שאלות כמו "אימא שלך פעילה בפייסבוק בשבת?", "את מתלבשת צנוע תמיד?" ו"צמת את כל הצומות?" הן רק חלק ממספר רב של שאלות שהטיחו גורמים בלשכות הגיוס בצה"ל בנערות, כפי שעולה מההקלטות.

על פי הוראות החוק, בנות נדרשות לחתום בתצהיר על שני הסעיפים בענייני שמירת כשרות ושמירת השבת בימי שגרה. בשנים האחרונות, לאחר שנרשם גידול במספר הבנות שמצהירות במרמה על היותן דתיות, צה"ל לא הסתפק במסמך והחל לזמן את הבנות לריאיון נוסף במקרה שעלה חשד כי הן משקרות, למשל, אם הבת למדה בעבר במוסד חילוני.

עוד בוואלה! NEWS:
דיווח בארה"ב: חתנו של טראמפ השתמש במייל פרטי לתכתובות רשמיות
חיילת צה"ל התמוטטה בפתאומיות במהלך מעצר בכלא 4; מצבה קשה
לבקשת ממשל טראמפ: נתניהו דחה דיון באישורי בנייה בהתנחלויות

אילוסטרציה. שרון בוקוב
הנערות נשאלות שאלות חריגות/שרון בוקוב

גורמים דתיים, ובראשם ארגון "חותם", טוענים במשך זמן רב כי במהלך אותם ראיונות צה"ל פוגע בפרטיותן של הבנות, דורש מהן מידע על אורח חיי משפחותיהם ולעתים משכנע בכוח את הבנות להתגייס, דבר שלטענתם נוגד את החוק.

כך לדוגמה, באחת ההקלטות נשמעת נציגת צה"ל בלשכת הגיוס מאשימה נערה העומדת לקראת גיוס בכך שאימה פעילה בפייסבוק בשבת. "את יודעת שהיא משוטטת בטלפון בשבת", טענה הנציגה. הנערה השיבה לה כי "אימא שלי לא דתייה, אני דתייה", אולם נענתה בהמשך: "ילדה שגרה בבית לא דתי, למה היא לא יכולה להיות חיילת?". בסיום הריאיון שכנעה אותה נציגת הצבא להתגייס רק "בגלל מה שאת עוברת, בגלל הבית", כחלק ממענה לכאורה לבעיות שקיימות אצלה בתוך המשפחה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
חיילות דתיות בסיום קורס. באדיבות המצולמים
"פגיעה בפרטיות". חיילות דתיות בצה"ל/באדיבות המצולמים

בריאיון אחר הפנו שלוש נציגות של צה"ל שורה של שאלות למעמדת לגיוס שחתמה על התצהיר. "צמת את כל הצומות? איזה צום היה ואיזה צום יהיה?", נשאלה. "את הולכת לבית כנסת בשבתות ובחגים?", "את מתפללת בבוקר? עושה עוד תפילה ביום?", "איפה אחים שלך לומדים?", "מתלבשת צנוע תמיד?" ועוד.

כשאותה נערה נשאלה האם הוריה שמנהלים אורח חיים דתי מתנגדים לשירותה הצבאי, היא השיבה בחיוב והסבירה בין היתר כי "הרב עובדיה יוסף אמר שלא, אז אנחנו לא". בתגובה, אמרה לה אחת מנציגות הצבא: "הרי יש חרדים בצבא, למה הם הולכים?". בראיון אחר נשאלה נערה אם היא "מברכת אחרי שירותים?", היכן מברכים ברכה זו, וכמו כן – אם היא יודעת את הברכה בעל פה.

גיוס לנחל החרדי בבקו"ם. אוגוסט 2013. ניב אהרונסון
"הבנות דיווחו על תחקיר לא נעים". הבקו"ם בתל השומר/ניב אהרונסון

ארגון "חותם" פרסם לאחרונה עלון שבו הוא מזהיר בנות דתיות מראיונות אלה בצה"ל. בעלון נכתב כי "בנות רבות מדווחות על תחקיר באוויר לא נעימה, שכולל שאלות בעניינים פרטיים, בחינה הלכתית מדוקדקת וניסיונות שידול ושכנוע כי שירות צבאי אינו מהווה בעיה לבנות דתיות, זאת בניגוד לתפיסה הרווחת בקרב הציבור הדתי, ההורים והמחנכים".

"מקרים רבים שטופלו על ידי הארגון הסתיימו בביטול הזימון לריאיון וקבלת פטור ללא תהליך ממושך", נכתב בעלון שהפיץ הארגון, המעניק ליווי אישי וסיוע משפטי לבנות. אנשי הארגון אף מייעצים לבנות במסגרת העלון כיצד לנהוג. "אם התצהיר שמסרת בבית הדין הרבני נאמן למציאות - אין לך ממה לחשוש. זוהי לא חקירה פלילית ולכן את לא חייבת להשיב על שאלות שפוגעות בפרטיותך", נכתב.

בארגון האשימו את צה"ל בחדירה לפרטיותן של הנערות בניסיון לבחון את אורח חייהן הדתי. "לשכות הגיוס נטלו לעצמם תפקיד של משמרת הצניעות ובניית 'דתי-מטר'", אמרו בשיחה עם וואלה! NEWS. "זה נעשה תוך חדירה לפרטיות של מצהירות הדת וחיטוט באורך כיסוי הראש וגודל הכיפה של ההורים. אנו מקווים שצה"ל יפסיק להילחם בנערות המעוניינות לתרום למדינה במסגרת השרות הלאומי".

אל מול אותן ההקלטות והטענות, יש לציין כי צה"ל מתמודד מנגד עם תופעת ההצהרות הכוזבות, במסגרתה בנות משקרות בנוגע להיותן דתיות. בשנים האחרונות החל צה"ל להפעיל מעקבים אחר חלק מהבנות, כדי לבדוק אם הן באמת מנהלות אורח חיים דתי. לאחר מעקבים אלה, צה"ל מעמת את הבנות עם תמונות מתוך הרשתות החברתיות שמשמשות כהוכחה לכך שאינן דתיות, ולעתים הן אף נאלצות להתגייס.

"כשיש סיכוי לאי אמינות, הבנות מזומנות לריאיון"

המאבק נגד הראיונות מתנהל ברקע המחלוקת הקשה בתוך הציונות הדתית על גיוס בנות דתיות לצה"ל. בשנים האחרונות רבנים המשתייכים לקו החרדי-לאומי ניסו לעצור את רכבת הגיוס באמצעות עצומות וחידוש פסקי הלכה בנושא. יחד עם זאת, נתונים רשמיים של צה"ל מצביעים כי כמות הבנות הדתיות שבוחרות להתגייס הינה במגמת עלייה, והמסרים שפיזרו הרבנים, בדגש על השנתיים האחרונות, לא ממש חלחלו בקרב הציבור.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "מועמדות לשירות ביטחון אשר למדו במסגרות חינוך ממלכתי דתי או חרדי ומקיימות אורח חיים דתי, אינן נדרשות להגיע ללשכת הגיוס לריאיון. במקרים חריגים בהם קיים סיכוי סביר לאי אמינות התצהיר נשלח זימון לראיון על מנת למנוע ניצול לרעה של החוק אשר מאפשר פטור משירות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully