וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עושים הבדלה?", "מה קוד הלבוש בביה"ס?": השאלון לבנות דתיות בצה"ל נחשף

9.5.2018 / 9:03

בשאלון לבנות דתיות שמתגייסות לצה"ל שנחשף כעת לראשונה מופיעות שאלות שנוגעות לאורח החיים הפרטי וחורגות מסמכות מערכת הביטחון. בג"ץ דן כעת בעתירה של צעירות שהצהרת הדת שלהן לא אושרה. "על בג"ץ להבהיר ללשכות הגיוס שהן לא מוסמכות למבחני ידע"

הקלטה: בנות דתיות משקרות בבקו"ם ומקבלות פטור מגיוס. מערכת וואלה! NEWS
השאלות שמופיעות בשאלונים חודרות לפרטיות המצהירות/מערכת וואלה! NEWS

בג"ץ מקיים בשעה זו (רביעי) דיון בעתירת ארגון "חותם" נגד משרד הביטחון, שהוגשה בשמן של חמש בנות שהצהרות הדת שלהן לא אושרו על ידי הצבא ומעמדן לא הוצהר. טענת הארגון היא שהערעור על היותן של הבנות דתיות אינו חוקי. מאז הגשת העתירה בפעם הראשונה, זכו ארבע מהן לפטור מצה"ל, אך העותרים מתעקשים לממצות את ההליך המשפטי עד להכרעה עקרונית בסוגיה.

הוראת החוק קובעת כי צעירות דתיות הזכאיות לפטור שירות מצה"ל מטעמי דת, נדרשות לחתום על תצהיר בפני שופט או דיין רבני בנוגע לשמירת כשרות ושבת בלבד. לאחר שנרשם גידול בכמות הבנות שמצהירות על היותן דתיות, צה"ל החליט שלא להסתפק בתצהיר והחל לזמן את הבנות לריאיון נוסף במקרה שעלה חשד כי הן משקרות. למשל, במקרים שבהן הצעירה למדה בעבר במוסד חילוני.

מסמך השאלון שנחשף לראשונה בוואלה! NEWS, מגבה לכאורה את טענותיהם של אנשי "חותם" לפיהן צה"ל חורג מהוראות החוק. במסמך רשמי של צה"ל שכותרתו "שאלון למצהירת דת", מופיעות השאלות ובהן גם כאלה שקשורות לאורח החיים הפרטי של הנערה, לדוגמה - "איפה את לומדת? האם יש רק בנות בבית הספר? מה קוד הלבוש?", בנוסף כתובות שאלות כמו "האם ההורים והאחים עשו צבא?", "על אילו מצוות את מקפידה? האם את הולכת לשיעורי תורה?" ו- "איך תדעי אם יצאה שבת אם אין לך שעון?".

עוד בוואלה! NEWS:
הסנקציות הושבו, אך חלון צר נותר: משמעות פרישת טראמפ מהסכם הגרעין
כל חמישה ימים בחו"ל: רב העיר ששבר את שיאי הנוסע המתמיד
פגישה "בארבע עיניים": כך ממנים ניצבים במשטרת ישראל

השאלון למצהירות דת בצה"ל נחשף לראשונה. מערכת וואלה! NEWS
שאלון מצהירות הדת/מערכת וואלה! NEWS
השאלון למצהירות דת בצה"ל נחשף לראשונה. מערכת וואלה! NEWS
שאלון מצהירות הדת/מערכת וואלה! NEWS

בארגון "חותם" אמרו כי "כעת מתברר מעל לכל ספק שלשכות הגיוס החליטו להביך את הבנות המעוניינות לתרום במסגרת השירות הלאומי בשאלות ידע כלליות שאינן רלוונטיות. החוק במדינת ישראל קובע קריטריונים ברורים של שמירת כשרות ושבת ככאלו הקובעים מי היא בת דתייה, ובשום אופן לא הסמיך אף אחד לחטט ולבדוק אם הנערה מברכת בסיום עשיית צרכים או מה התכניות שלה לאחר סיום הלימודים". עוד הוסיפו בארגון כי הם מלאי תקווה "ששופטי בג"ץ יבהירו מחר ללשכות הגיוס שאינן מוסמכות לבצע מבחני ידע בנושאים אלו, תוך פגיעה בפרטיות".

המאבק נגד ראיונות אלו מתנהל ברקע המחלוקת הקשה בתוך זרם הציונות הדתית על גיוס בנות דתיות לצה"ל. בשנים האחרונות רבנים המשתייכים לקו החרדי-לאומי ניסו לעצור את רכבת הגיוס באמצעות עצומות וחידוש פסקי הלכה בנושא.

הרב שלמה אבינר, מהרבנים הבכירים בציבור הדתי-לאומי, קבע בשבוע שעבר כי על בנות דתיות לסרב לדרישת צה"ל להתייצב לריאיון הצהרת דת על אורח חייהן. אבינר ציין כי אסור להן להתגייס גם במחיר של עונש מאסר, שכן בכלא יוכלו לשהות באגף נפרד לנשים, ואילו ביחידות צה"ל יאלצו לשרת לצד גברים, בניגוד להלכה.

דובר צה"ל מסר בתגובה: "ככלל מלש"ביות שלומדות במוסד ממלכתי דתי ומגישות הצהרת דת לא נקראות לראיון. במצבים בהם קיים פער במידע שיש לצה"ל על המלש"בית ואו לומדת במוסד חילוני, תזומן לראיון אשר נועד לאימות הצהרתה וקביעת גיוסה או אי גיוסה לצה"ל כנדרש, ולא לצרכי שידול ושכנוע. לצה"ל אין כוונה לכפות גיוס על מי שעל פי חוק לא מחויבת בו. מקרים ספציפיים ייבדקו פרטנית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully