וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסנקציות הושבו, אך חלון צר נותר: משמעות פרישת טראמפ מהסכם הגרעין

9.5.2018 / 0:54

נשיא ארה"ב הכריז בדרמטיות על נטישת ההסכם ובוושינגטון מכינים את אירופה למציאות החדשה, אולם טראמפ גם אמר כי אם האיראנים יסכימו לדרישותיו - יהיה על מה לדבר. המדריך המלא לקריעת עסקת הגרעין

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

מה משמעות ההודעה של הנשיא?

משמעות ההודעה של טראמפ היא כי ארצות הברית נסוגה באופן מידי מן הסכם הגרעין. ההסכם הקפיא את הסנקציות על תעשיית הנפט והבנקאות של איראן. החל מהיום, תטיל ארצות הברית סנקציות על גופים שיסחרו עם אותם הגופים.

דונלד טראמפ במהלך נאומו על הסכם הגרעין, בבית הלבן 8 במאי 2018. רויטרס
טראמפ/רויטרס

ומה לגבי חברות שחתמו על הסכמים עם האיראנים בתקופת הסכם הגרעין, בה הסנקציות הוסרו?

משרד האוצר האמריקני יאפשר לאותם הגופים תקופה שבין 90 ל180 להיערך למצב החדש ולהפסיק לסחור עם תעשיית הנפט והבנקאות האיראנית. לאחר מכן, זה ייאסר באופן מוחלט.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
רוחאני: "מחוייבים להסכם כל עוד האינטרסים המדיניים שלנו לא ייפגעו". רויטרס
רוחאני/רויטרס

האם זה אומר שנסגרה באופן סופי ומוחלט הדלת על תיקון הסכם הגרעין?

לא. האמריקנים אמנם הודיעו היום כי הם נסוגים מידית מן ההסכם, אבל הנשיא טראמפ השאיר פתח צר לתקן את ההסכם. הוא אמר שאם האיראנים ישובו מסירובם לדון בסעיף "שקיעת החמה" והתכנית הטילים הבליסטיים שלהם, יהיה על מה לדבר. בעבר, הוא כינה זאת "שלום מתוך עוצמה".

כלומר, במקום שהאמריקנים ימשיכו לאיים שהם ייסוגו מן ההסכם, הם ייסוגו בתור שלב ראשון, ואם האיראנים ירצו להימנע מן הסנקציות, הם יהיו אלה שיצטרכו ליזום את הפנייה לתקן את ההסכם.

בהקשר זה, טראמפ גם הזכיר את צפון קוריאה. היה לו חשוב לכרוך בין השניים ולהוכיח כי בניגוד לאזהרות לפיהן נסיגת ארצות הברית מהסכם הגרעין תאותת לצפון קוריאנים כי אי אפשר לסמוך על המילה של ארצות הברית בכמה הבינלאומית, שר החוץ מייק פומפאו נמצא ברגע זה בדרך לדיקטטורה המבודדת כדי לתפור את הפרטים האחרונים של הפגישה עם קים ג'ונג און.

בהיעדר ארצות הברית, מה יהיה עתיד הסכם הגרעין?

בשלב זה, כל יתר המדינות: איראן, סין, רוסיה, צרפת, בריטניה, גרמניה והאיחוד האירופי נותרות צד לגרעין. בימים הקרובים יצטרכו הצדדים לדון ולהחליט האם להמשיך וליישם את ההסכם על אף הטלת הסנקציות או שמא בהיעדר המעצמה החזקה בעולם, שתשיב את הסנקציות על כנו, עתיד ההסכם להתפרק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully