וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רק קיום הבטחת "מחשב לכל ילד" במשבר הקורונה תציל את החינוך בישראל

פרופ' שמעון שטרית

1.9.2020 / 15:57

מטעמי בריאות, תתבסס שנה זו על הלמידה מרחוק, מה שהופך את המחשב האישי לחיוני. האם המודל שבחר משרד החינוך - השאלת המחשבים ולא הענקתם לילדים - ראוי שיהיה המודל היחיד למימוש הרעיון?

בווידאו: נתניהו מבקר בבית ספר לקראת פתיחת שנת הלימודים בצל הקורונה/עריכה: עמית שמחה

שנת הלימודים בבתי הספר נפתחת בימים אלו בצל האתגרים העצומים עקב משבר הקורונה. בשנה זו, הצורך מטעמי בריאות להתבסס על הלמידה מרחוק הופכים את המחשב למכשיר עוד יותר חיוני והכרחי לתלמידים.

משרד החינוך החל לאחרונה בהליך מכרז לרכישת כ-150 אלף מחשבים, שיושאלו לתלמידים ולמשפחות שידם אינה משגת. יש לברך על היוזמה ועל העמדת התקציב למטרה זו, אבל מתעוררת השאלה אם המודל שבחר משרד החינוך - השאלת המחשבים בלבד ולא הענקתם לילדים ולמשפחות - ראוי שיהיה המודל היחיד למימוש הרעיון המבורך?

לפי הניסיון של פרויקט "מחשב לכל ילד", אותו יזמתי בהיותי שר הכלכלה, חשוב מאוד כי משרד החינוך לא יצטמצם למודל השאלת המחשבים בלבד, אלא גם יפעל לפי מודל של בעלות על המחשבים, לפי קריטריונים שיקבעו מראש. זאת על מנת למצות את האפשרות להיעזר במחשבים באופן מיטבי ולהעניק לילד ולמשפחתו כלי עבודה ולימוד ראשון במעלה, באיכות טובה.

בית הספר התיכון אחד העם בפתח תקווה 5 במאי 2020. ראובן קסטרו
על משרד החינוך להפעיל מודל בעלות על המחשבים עפ"י קריטריונים שיקבעו מראש/ראובן קסטרו

כיום, חיינו סובבים את המחשב האישי. התחושה הארעית שהשאלת המחשב מעניקה הן לילד והן למשפחתו אינה מסייעת לעבודה מול המחשב. הענקת המחשבים לבעלות המשפחות במסגרת פרויקט "מחשב לכל ילד" מלווה גם בסיוע בכיסוי עלות האינטרנט, קורס הכשרה ועוד. מדובר באלמנטים חשובים מאוד על מנת שהמחשב יהיה אכן שמיש ונגיש לילדים, וחיוני להתקדמותם הלימודית.

פרויקט "מחשב לכל ילד" זכה בעת הקמתו לתמיכת ראש הממשלה יצחק רבין ונשיא המדינה עזר ויצמן, ומנכ"ל משרד ראש הממשלה צבי אלדרוטי. יחד עם אנשי עסקים רבים הקמנו את המפעל לפיתוח חברתי, שנועד לעודד את האחריות החברתית של תאגידים ולגייס את אנשי העסקים לתרום לחברה. השותפות של עסקים וחברה הניבה פירות רבים ואחד החשובים שבהם, ספינת הדגל, היה פרויקט "מחשב לכל ילד". הפרויקט חילק עד היום כמאה אלף מחשבים.

מחשב לכל תלמיד. נתי שוחט, פלאש 90
התחושה הארעית שהשאלת המחשב מעניקה לילד אינה מסייעת לעבודה מולו/פלאש 90, נתי שוחט

משבר הקורונה העצים את הביקוש והדרישה מן השטח למחשב לכל ילד, פשוטו כמשמעו. במשפחה ממוצעת חיים כמה וכמה ילדים, ואין מספיק מחשבים לכולם בעת ובעונה אחת. שנית, רבים איבדו את מקום פרנסתם - והם אינם יכולים לפצות על החסר בעצמם, והבעיה מתעצמת שבעתיים.

מתחילתו, הפרויקט עוצב במיומנות ומקצועיות, עם תשתית מסודרת והחלטות אסטרטגיות שהצוות המייסד גיבש. הפרויקט נבנה על פי מספר קווים מנחים: ראשית, הקפדה על חלוקת מחשבים חדשים כדי לא להכביד על המשפחות בתיקונים. שנית, כל משפחה עוברת קורס הדרכה וזוכה לתמיכה בהפעלת המחשב בבית הילד. שלישית, המחשב שניתן למשפחות הוא ברמה גבוהה ומיצרן מוכר.

באשר למימון, הוא ניתן במשותף על ידי תרומות ותקצוב מקביל (מצ'ינג) של הממשלה לתרומות, השתתפות הרשויות המקומיות והשתתפות מעטה של הורים. כל הדברים הללו ראוי שיעמדו לנגד משרד החינוך בגיבוש התכנית המעשית של העמדת מחשבים לרשות התלמידים.

מיומנות דיגיטלית היום שקולה לידיעת קרוא וכתוב. מי שאינו בקיא ומיומן בשפה הדיגיטלית, משול כיום למי שבעבר לא ידע קרוא וכתוב, והלמידה מרחוק, בפרט בשנה מורכבת זו, היא כלי מרכזי בחינוך ילדינו. לכן היום, יותר מתמיד, חשוב לצמצם פערים חברתיים וכלכליים ופערים דיגיטליים ולהכפיל ולשלש את המשאבים המוקצים להענקת מחשבים, טאבלטים ולפטופים, במקביל לתקצוב המיזם על ידי משרד החינוך, למשפחות הראויות לעידוד.

הענקת מחשבים תבטיח את עתיד ילדינו בעידן הדיגיטלי. משרד החינוך ומקבלי ההחלטות בדרגים הגבוהים ביותר, חייבים לממש את החזון מחשב לכל ילד ולהבטיח כי אף ילד לא יישאר מאחור בשנה הלימודים הבאה עלינו לטובה.

פרופ' שמעון שטרית כיהן כשר הכלכלה בממשלת רבין השנייה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully