וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגבר השחור מוויסקונסין נאזק למיטתו בבית החולים: "למה ירו בי כל כך הרבה?"

הרשויות הסבירו כי ג'ייקוב בלייק, שנורה בגבו על ידי שוטר לבן, נאזק לאחר שעמד נגדו צו מאסר. הוא שוחרר רק לאחר שסניגורו הגיע לסיכום על תאריך למשפט והצו הוסר. אביו זעם על ההחלטה, וגם מושל המדינה מתח ביקורת: "הוא כבר שילם מחיר נוראי"

בווידאו: מהומות בוויסקונסין בעקבות הירי בגבו של הגבר שחור ג'יקוב בלייק/צילום: רויטרס

ג'ייקוב בלייק, האזרח השחור שנורה בגבו על ידי שוטר לבן בעיר קנושה, ויסקונסין, נאזק למיטתו בבית החולים - כך סיפר היום (שישי) אביו, שלדבריו, בנו עדיין נאבק על חייו אחרי שספג ארבעה כדורים שהותירו אותו משותק. זאת, בזמן שבית משפט באילינוי קיבל את בקשתו של הנער הלבן בן ה-17 שנאשם ברצח שני מפגינים בעיר קנושה, והסגרתו לוויסקונסין תידון רק בעוד חודש.

הרשויות אמרו כי בלייק אזוק בשל צו מעצר נגדו, והמשטרה בקנושה, עיר בת מאה אלף תושבים לחופי אגם מישיגן, אמרה כי זאת המדיניות שלה כשחשודים אינם נמצאים במתקן מעצר. האזיקים הוסרו לאחר שסניגורו הסכים לתאריך לשימוע בבית משפט בעניינו, והצו נגדו הוסר. השוטרים ששמרו על החדר עזבו גם הם.

"הלבן בן ה-17 הזה הרג שני אנשים, ופוצץ את הזרוע של אדם אחר", אמר האב, ג'ייקוב בלייק סניור, על הנער, קייל ריטנהאוס, שנאשם בין היתר ברצח מדרגה ראשונה ובאחזקת כלי נשק מסוכן מתחת לגיל החוקי. בתיעודים מזירת הירי בקנושה מיום שלישי האחרון נראו שוטרים מחלקים מים לריטנהאוס בשלב מסוים. "הוא הגיע הביתה, הוא קיבל מים, הם נתנו לבחור הזה מים וכיף. הבן שלי קיבל טיפול נמרץ ושיתוק מהזרוע ומטה".

אביו סיפר כי כשבנו התעורר, הוא שאל: "מדוע ירו בי כל כך הרבה פעמים?". השוטרים שהיו מעורבים באירוע, בהם ראסטן שסקי, שירה את כל שבעת הכדורים בבלייק, הוצאו לחופשה מנהלית בזמן שהחקירה נמשכת.

אביו של ג'ייקוב בלייק שנורה בוויסקונסין נואם בוושינגטון, ארצות הברית, 28 באוגוסט 2020. רויטרס
זעם על הטיפול בנאשם ברצח המפגינים. בלייק סניור נואם בהפגנה בוושינגטון, היום/רויטרס

במשפחה אומרים שיהיה זה "נס" אם בלייק, שנורה לנגד עיניו של שלושת ילדיו שישבו במכונית, יוכל ללכת שוב. המשפחה והמפגינים דורשים שהשוטרים יפוטרו ויועמדו לדין. החקירה מתנהלת על ידי משרד המשפטים של ויסקונסין, מדינת מפתח בבחירות הקרובות בנובמבר, ומשרד המשפטים של ארצות הברית פתח בחקירה בחשד לפגיעה בזכויות אזרח.

כשנשאל על ידי כתבים אם הוא מודאג מכך שבלייק אזוק למיטתו בבית החולים, אמר מושל ויסקונסין, טוני אוורס הדמוקרטי: "לעזאזל, כן. אני לא מצליח להבין מדוע זה הכרחי. הוא כבר שילם מחיר נוראי, כשנורה שבע או שמונה פעמים בגבו".

משרד המשפטים של ויסקונסין אמר היום כי שסקי ושוטר אחר, וינסנט ארנס, ניסו פעמיים לעצור את בלייק עם אקדח טייזר, לפני ששסקי שלף את האקדח שלו. זאת הפעם הראשונה שבה שמו של ארנס, שמשרת כשוטר בעיר מאז פברואר אשתקד, נחשף. בריטני מרונק היא השוטרת השלישית שהייתה מעורבת בתקרית. היא הצטרפה למשטרה בינואר.

עוד בוואלה!

נער נאשם ברצח המפגינים בוויסקונסין, טראמפ שולח כוחות פדרליים

לכתבה המלאה

רצף האירועים שהוביל לירי בבלייק עדיין לא ברור. התובע הכללי בוויסקונסין, ג'וש קאול, אמר ביום רביעי כי העימות החל בעקבות שיחה שהתקבלה מאישה, שאמרה כי "החבר שלה נמצא ולא אמור להיות בשטח" הזה. לאחר מכן, נטען, השוטרים ניסו לעצור את בלייק עם אקדח טייזר, אך הוא ניגש למכונית, שם נמצאה סכין בדלת הקדמית, ורכן אליה. לא נמצא כלי נשק נוסף במכונית.

עורך הדין של המשפחה, בן קראמפ, הכחיש כי לבלייק הייתה סכין ואמר כי הוא לא התגרה או איים על השוטרים לפני הירי.

ג'ייקוב בלייק, שנורה על ידי שוטרים בעיר קנושה, עם ילדיו. אתר רשמי, אתר רשמי
נלחם על חייו. ג'ייקוב בלייק/אתר רשמי, אתר רשמי

קנושה, שרוב תושביה לבנים, הפכה מאז הירי בבלייק ביום ראשון למוקד החדש של המחאה ברחבי ארצות הברית נגד אלימות המשטרה והגזענות, שנמשכת מאז ההרג של ג'ורג' פלויד במיניאפוליס לפני שלושה חודשים. אחרי שלושה ימים של עימותים בין מפגינים למשטרה בעיר, ההפגנות ביום רביעי ובחמישי היו קטנות ושקטות יותר. הנשיא דונלד טראמפ זקף זאת לפריסת כוחות המשמר הלאומי, לבקשת המושל.

"הצלחה: מאז שהמשמר הלאומי נכנס לקנושה, ויסקונסין, לפני יומיים, לא הייתה עוד אלימות, אפילו לא בעיה קטנה", צייץ הנשיא הרפובליקני, שמציג את עצמו כמי שישליט חוק וסדר ברחובות לקראת הבחירות בנובמבר, ומאשים את יריביו הדמוקרטים באנרכיה ובאלימות. "כשהרשויות המקומיות פונות לעזרה באופן חוקי, הממשל הפדרלי יפעל ויצליח במהירות. האם אתם שומעים פורטלנד?". פורטלנד עדה להפגנות מאז ההרג של פלויד, והייתה מוקד של עימות בין הממשל המקומי לבין הממשל הפדרלי, ששלח על דעת עצמו סוכנים פדרליים לדיכוי המהומות.

טראמפ טרם התייחס ישירות לירי בבלייק, בעוד שיריבו ג'ו ביידן, שמוביל עליו בסקרים, שוחח עם משפחתו והבטיח להיאבק באי-השוויון הגזעי באמריקה.

מפגינים מתכוננים לצעדת מחאה נגד ירי השוטרים בגבר השחור ג'ייקוב בלייק. קנושה, ויסקונסין, ארצות הברית. 27 באוגוסט 2020. AP
ההפגנות נחלשו. המחאה בוויסקונסין, היום/AP

בוושינגטון התאספו היום מפגינים כדי לערוך את העצרת השנתית לנאום "יש לי חלום" של מרטין לותר קינג, שאותו נשא ב-1963 בזמן המאבק למען זכויותיהם של השחורים.

הנאשם ברצח המפגינים: תומך טראמפ

בבית משפט באילינוי התקיים היום שימוע על הסגרתו של ריטנהאוס, הנאשם ברצח המפגינים, ללא השתתפותו. הוא תועד יורה לעבר מפגינים שניסו להכניע אותו, ולאחר מכן עזב את הזירה בשלווה, כשידיו באוויר והרובה שלו תלוי סביב צווארו. כמה ניידות משטרה חלפו על פניו מבלי לעצור אותו. "הרגע הרגתי מישהו", אמר הנער, שתועד בעצרת של טראמפ מוקדם יותר השנה.

הקורבנות שלו זוהו בתור ג'וזף רוזנבאום בן ה-36, שנורה למוות במגרש חנייה של מכירת מכוניות יד-שנייה. קורבן נוסף זוהה בתור אנתוני הובר, בן 26. כתב האישום נגדו מכיל חלקים שצפויים לשמש להגנתו: לפני סרטונים ועדי ראיה רבים, שני הקורבנות ניסו לקחת ממנו את הרובה לפני שנורו.

במהלך השימוע, שנמשך שתי דקות, סניגור ציבורי ביקש לדחות את הדיון בחודש כדי שריטנהאוס יוכל לשכור את שירותיו של עורך דין, והשופט קבע שהדיון הבא יתקיים ב-25 בספטמבר. הוא צפוי לזכות בהגנה של חברת עורכי דין בולטת, שלקוחותיה כוללים את עורך דינו של הנשיא, רודי ג'וליאני, ואת יועצו לשעבר קרטר פייג'. הנער בן ה-17, שנעצר בבית אמו בעיר אנטיוכיה, אילינוי, טוען שהוא פעל מתוך הגנה עצמית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully