וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשמר הלאומי נפרס: לילה שני של מהומות בוויסקונסין אחרי הירי בגבר השחור

25.8.2020 / 10:38

ג'ייקוב בלייק בן ה-29 נורה שבע פעמים בגבו, כששלושת ילדיו היו במכונית בעיר קנושה. הסיבה לירי עוד לא ברורה, אך התושבים בעיר דורשים לעצור את השוטרים והתעמתו עם כוחות הביטחון. "לקטוע את מעגל הגזענות"

בווידאו: מהומות בוויסקונסין בעקבות ירי בגבו של הגבר שחור ג'יקוב בלייק/צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

מושל מדינת וויסקונסין קרא למשמר הלאומי אחרי עימותים בין תושבים ושוטרים בעיר קנושה, בעקבות הירי באדם שחור על ידי שוטרים. המושל גינה את השימוש המופרז בכוח במהלך הירי בג'ייקוב בלייק, וקרא לדיון מיוחד על רפורמות במשטרה.

אביו של בלייק בן ה-29 סיפר כי הוא מאושפז במצב יציב אחרי שעבר ניתוח אתמול. שלושת ילדיו הקטנים היו במכונית, לפי עורך דין המשפחה, בן קראמפ. בתיעוד של עובר אורח מהתקרית, שהתרחשה ביום ראשון, נראה בלייק צועד לכיוון הצד של הנהג בטנדר אפור, ואחריו שני שוטרים עם אקדחיהם שלופים לעבר גבו. שבע יריות נשמעו בזמן שבלייק, שנראה שלא היה חמוש, פתח את הדלת. אישה שעמדה בסמוך קפצה שוב ושוב בתדהמה אחרי הירי.

לא ברור אם השוטרים ראו משהו בתוך המכונית שהוביל אותם לירות בבלייק, או אם רק אחד מהם או שניהם פתח באש. התקרית התרחשה בסביבות השעה 17:00, כששוטרים הגיבו לקריאה על "תקרית משפחתית". לפי משטרת קנושה, הפצוע פונה מידית לבית החולים אך לא נמסרו פרטים נוספים על מה הוביל לירי. השוטרים היורים הוצאו לחופשה מנהלית.

ריישון ווייט, בן 22, שצילם את הסרטון, אמר כי השוטרים צעקו לבלייק "לזרוק את הסכין", אך הוא לא ראה שום סכין בידיו.

מחאה בקנושה, ויסקונסין בעקבות תיעוד שהופץ ברשתות החברתיות וחושף שוטרים יורים בגבר שחור שהפנה אליהם את גבו וניסה להיכנס לרכבו 24 באוגוסט 2020. רויטרס
המפגינים דורשים לעצור את השוטרים. עימותים בקנושה, הלילה/רויטרס

המושל טוני אוורס, דמוקרטי, אמר כי פרס את כוחות המשמר הלאומי לבקשת הרשויות המקומיות, שהתקשו לעצור את המחאות למרות העוצר שהוטל בעיר. הוא אמר גם כי המשטרה הראתה תבנית של שימוש מופרז בכוח והסלמה של המצב ביחס לשחורים במדינה.

הוא קרא להפגין "אמפתיה, אנושיות ומחויבות חריפה לקטיעת מעגל הגזענות והאפליה השיטתי שהורס משפחות וקהילות שחורות", אמר המושל השחור בהצהרה רשמית שמסר.

מנגד, פיט דיטס, נשיא איגוד השוטרים של העיר, האשים את המושל בשיפוט מהיר ואמר כי דבריו הם "חסרי אחריות".

עוד בוואלה!

"דונלד אכזרי": אחותו של טראמפ הוקלטה בסתר וחשפה את דעתה על הנשיא

לכתבה המלאה
מחאה בקנושה, ויסקונסין בעקבות תיעוד שהופץ ברשתות החברתיות וחושף שוטרים יורים בגבר שחור שהפנה אליהם את גבו וניסה להיכנס לרכבו 24 באוגוסט 2020. רויטרס
המשטרה עדיין לא סיפקה הסבר לתקרית. דגל ארה"ב על רקע שריפות בעיר/רויטרס

לאחר נאומו של המושל אתמול, ראש עיריית קנושה, ג'ון אנטרמיאן, נתקל בעשרות תושבים זועמים שדרשו לעצרו את השוטרים שהיו מעורבים בירי. חלקם ניסה לפלס את דרכם לתוך מבנה ביטחון הציבור של העירייה, הסמוך לבית המשפט, בזמן שראש העיר נסוג מהקהל המגדף. הדלת נשברה, אבל כוח לפיזור מהומות הדף את המפגינים, שחלקם רוסס בגז פלפל.

זמן קצר אחרי רדת החשיכה, עשרות מפגינים הפרו את העוצר והתכנסו מחוץ לבית המשפט, כשהם צועקים ומשליכים בקבוקי מים לעבר קו השוטרים, שהגיבו בגז מדמיע ובאמצעים אחרים לפיזור הפגנות. לאחר מכן, כמה משאיות של כוחות המשמר הלאומי נפרסו במרכז העיר, סמוך לשם. כלי תקשורת מקומיים דיווחו כי כניסות לעיר מכביש מרכזי נחסמו לתנועה.

מחאה בקנושה, ויסקונסין בעקבות תיעוד שהופץ ברשתות החברתיות וחושף שוטרים יורים בגבר שחור שהפנה אליהם את גבו וניסה להיכנס לרכבו 24 באוגוסט 2020. רויטרס
"היריות האלו חדרו את נשמתה של האומה שלנו", המחאות בקנושה, וויסקונסין/רויטרס

תקרית הירי התרחשה שלושה חודשים אחרי ההרג של ג'ורג' פלויד במיניאפוליס, עצור שחור שרותק על ידי שוטר לבן שמחץ את צווארו עם ברכו. האירוע הוביל למחאות ברחבי ארצות הברית נגד אלימות המשטרה והגזענות במערכת המשפט נגד שחורים.

המועמד הדמוקרטי בבחירות לנשיאות, ג'ו ביידן, אמר כי על השוטרים שהיו מעורבים בתקרית בקנושה לתת דין וחשבון. "האומה התעוררה פעם נוספת באבל ובזעם אחרי שעוד אמריקני שחור נפל קורבן לכוח מוגזם", מסר סגן הנשיא לשעבר. "היריות האלו חדרו את נשמתה של האומה שלנו".

הסניף של האיגוד האמריקני לחירויות אזרחיות בוויסקונסין גינה את פריסת כוחות המשמר הלאומי. לדבריו, המהלך אינו הכרחי אלא תגובה "מיליטריסטית" למחאה לגיטימית, שרק "תחריף את המתיחות".

עורך הדין קראמפ, שמייצג גם את משפחת פלויד, אמר כי בלייק ניסה להרגיע מריבה כשהשוטרים ירו בו, בתחילה באקדח הלם. "בזמן שהוא הלך לבדוק את ילדיו, השוטרים ירו בכלי הנשק שלהם כמה פעמים בגבו מטווח אפס", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully