וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשטרה מסרבת לחשוף כמה כתבי אישום הגישה בגין "עבירות קורונה"

עודכן לאחרונה: 27.8.2020 / 17:29

במסגרת המאבק הנגיף קבעה הממשלה איסורים רבים, חלקם הוגדרו כעבירות פליליות. בפרקליטות הגישו כתב אישום אחד בלבד נגד תושב בית שמש שהפר את ההנחיות כמה פעמים, וטענו כי ייתכן שבמשטרה נרשמו מקרים נוספים - אך שם סירבו למסור את המידע

בווידאו: אכיפת תקנות הקורונה בתחבורה הציבורית/צילום: דוברות משטרת ישראל

משטרת ישראל מסרבת לחשוף כמה כתבי אישום הגישה התביעה המשטרתית בגין עבירות הקשורות במאבק בנגיף הקורונה, כמו "מעשה העלול להפיץ מחלה" או הפרה של תקנות שעת החירום שנקבעו כאיסור פלילי. בפרקליטות השיבו כי הגישו כתב אישום אחד בלבד - נגד תושב בית שמש שנתפס מפר את הנחיות הקורונה כמה פעמים ואף ירק על שוטרת.

במסגרת המאבק בהתפשטות הקורונה קבעה הממשלה איסורים רבים, חלקם נקבעו כעבירות מנהליות וחלקם כעבירות פליליות של ממש. זאת בנוסף לשימוש בסעיף 218 לחוק העונשין - שקובע כי מי שעושה מעשה העלול להפיץ "מחלה שיש בה סכנת נפשות" מבצע עבירה שעונשה עד שלוש שנות מאסר, ואם עשה זאת בכוונה להפיץ את המחלה - עד שבע שנות מאסר.

פעולות אכיפת המשטרה לצורך בלימת התפשטות נגיף הקורונה בתל אביב 6 ביולי 2020. ראובן קסטרו
כתב אישום אחד הוגש בגין עבירה הקשורה לנגיף. שוטרים בת"א/ראובן קסטרו

כפי שנחשף בוואלה! NEWS, הפרקליטות קבעה כללים מנחים לפיהם רק מקרים חמורים של הפרת ההנחיות יצדיקו פתיחה בחקירה פלילית, וברוב המקרים יש להסתפק בקנס. מקרה שיצדיק חקירה פלילית, למשל, הוא כאשר חולה מאומת בקורונה יפר את הוראות הבידוד, בניגוד לאדם שחייב בידוד אך אינו חולה. כך גם לגבי "מקרים חריגים בחומרתם של הפרה מכוונת של הנחיות משרד הבריאות, וכן מקרים של הפרות החוזרות על עצמן פעמים רבות".

עוד בוואלה!

מתי תיפתח חקירה ומתי יסתפקו בקנס: הנחיות האכיפה לימי קורונה

לכתבה המלאה
החלת הסגר בלוד בעקבות עלייה בתחלואה 2 ביולי 2020. ראובן קסטרו
ברוב המקרים יש להסתפק בקנס. סגר בלוד, בחודש שעבר/ראובן קסטרו

בתשובה לבקשת חופש מידע שהגישה עו"ד מעיין חיימוביץ, המתמחה בתחום הפלילי, השיבה הפרקליטות לאחרונה כי עד כה רק במקרה אחד מצאה לנכון להגיש כתב אישום בגין "הפרה של תקנות שעת חירום או חקיקה ייעודית שחוקקה סביב התפשטות נגיף הקורונה בישראל או עבירה של הפצת מחלה לפי סעיף 218".

עם זאת, נמסר שבאופן כללי הפרקליטות לא מגישה כתבי אישום על עבירות שעונשן עד שלוש שנות מאסר, ולכן ייתכן שהוגשו כתבי אישום נוספים על ידי התביעה המשטרתית. עוד אמרו בפרקליטות כי בשל העובדה שרבות מעבירות הקורונה הוגדרו עבירות מינהליות, תיתכן גם ענישה ללא הגשת כתבי אישום.

שאלה זהה הופנתה על ידי וואלה! NEWS לדוברות המשטרה ונותרה ללא מענה מהותי. אף שהשאלה התייחסה לכתבי אישום שהוגשו בשל הפרות תקנות לשעת חירום, "חקיקת קורונה", או אישומים בגין מעשה שעלול להפיץ מחלה - במשטרה סירבו למסור את הנתונים. "ככלל, תיקי חקירה בעבירות לפי סעיף 218 מועברים עם סיום חקירתם לעיון והחלטת הפרקליטות, לכן לקבלת נתוני כתבי אישום בנושא זה - יש לפנות לפרקליטות", נכתב בתשובה.

"התנהלות של הסתרה וטיוח"

עו"ד חיימוביץ, שהגישה את בקשת חופש המידע לפרקליטות, מסרה: "בתקופה שבה העולם כולו נמצא תחת מתקפה קשה של הנגיף מרשה לעצמה משטרת ישראל להסתיר ולהחביא את רישומיה שאמורים להיות חשופים ונגישים לכל דורש. כתב אישום יחיד הוגש בכל התקופה הזו על ידי פרקליטות ואין לנו שביב של מידע כמה המלצות לכתבי אישום או כמה כתבי אישום הוגשו בשלוחות התביעות השונות, בשל סירובה של משטרת ישראל לפרסם נתונים. התנהלות של הסתרה וטיוח מצידה של משטרת ישראל אינה הולמת מדינת חוק וסותרת את עקרונות הדמוקרטיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully