וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נערה נדרסה למוות במעבר חצייה לאחר משחק של שני נהגים. הוריה דורשים צדק

27.8.2020 / 6:30

ערוב חביב אללה היתה בת 16 במותה. תלמידה מחוננת שחלמה להיות זמרת ונהרגה מפגיעת שני רכבים בנוף הגליל. נהג אחד קיבל אישום מקל, והשני לא יעמוד לדין. משפחתה, שמתקשה להתאושש מהמכה הקשה, יוצאת למאבק משפטי: "הם אפילו לא בלמו. יהודייה היתה מקבלת יחס דומה?"

בווידאו: הנהגים הפוגעים לפני דריסתה של ערוב חביב אללה/עריכה: ניר חן

ערוב חביב אללה הייתה תקווה גדולה. תלמידה מחוננת, מדריכה בתנועת נוער, מוקפת בעשרות חברים, אחות בכורה לשני אחים קטנים ובת אהובה. היא חלמה להיות זמרת ונסעה מביתה שבעין מאהל הסמוכה לנוף הגליל, לאולפן הקלטות בכפר ראמה שבגליל שבו הקליטה שני שירים. בווידאו שצולם באולפן ההקלטות היא נראית מאושרת. הוריה שבים לסרטון הזה פעמים רבות. "השאירו אותי בליבכם", היא שרה את שירה של הזמרת הלבנונית המפורסמת מאג'דה אלרומי.

כמה שבועות אחר כך, בשעה שצעדה צעידה ספורטיבית עם שלוש חברותיה, שני נהגי מכוניות דרסו אותה למוות. ערוב כבר הייתה באמצע מעבר החצייה ושתי חברותיה היו מעט מאחור, בדיוק ירדו מהמדרכה למעבר החצייה וראו מקרב את חברתם מוטחת בשתי המכוניות בעוצמה. הפוגע הראשון נמלט ונעצר על ידי המשטרה כמה שעות מאוחר יותר, והשני נבלם אחרי שפגע בערוב וגרר אותה למרחק.

ההורים הגיעו למקום התאונה במהירות. בתם היתה מוטלת במרחק של כ-40 מטרים ממעבר החצייה. הם ראו שראשה מכוסה ומסביב שמעו בכי וצעקות. "חשבתי כבר על הגרוע מכל ומה יקרה אם אסתכל על ערוב והתמונה הזאת תלווה אותי אחר כך כל חיי", נזכרת האם פרדוס. ערוב נהרגה כחודש לפני יום הולדתה ה-16, ומאז חיי המשפחה הם כבר לא אותם חיים. "מאז אותו יום אנחנו לא מצליחים למצוא איזון בחיינו", אמרה האם.

הוריה של ערוב חביבאללה שנדרסה במהלך תאונה פגע וברח בנוף הגליל אוחזים בתמונתה 24 באוגוסט 2020. שלומי גבאי
"מאז אותו יום אנחנו לא מוצאים איזון". הוריה של ערוב עם תמונותיה בבית המשפחה/שלומי גבאי

אחיה בן ה-13 של ערוב לא יכול להירדם לבד. ההורים, פרדוס וחוסין, מתקשים גם הם לישון. לחוסין נגריה, שאותה הוא מפעיל ביחד עם שני אחיו, אך מאז מות בתו הוא מתקשה ללכת לעבוד בה. פרדוס, מורה בבית הספר התיכון בעין מאהל, החליטה כי לא תתחיל ללמד בשנת הלימודים הקרובה. "קשה לי להיכנס לבית הספר בו למדה ערוב. אני לא אעמוד בזה", אמרה.

בנוסף לחלל שנפער בחייהם עם מותה של בתם, פרדוס וחוסין מתקשים לקבל את טיפול מערכת אכיפת החוק בנהגים שדרסו את בתם, וכעת הם יוצאים למאבק משפטי נגד מה שנראה להם כאכיפה מקלה מדי, שאין בצידה לא ענישה לפוגעים, ולא הרתעה לנהגים חסרי רסן.

עוד בוואלה!

נערה בת 15 נהרגה מפגיעת רכב סמוך לנצרת; 2 נהגים כבני 20 נעצרו

לכתבה המלאה
עורוב חביב אללה, ההרוגה בתאונה בנוף הגליל. -, אתר רשמי
ערוב חביב אללה/אתר רשמי, -

נגד הנהג שפגע ראשון בערוב, מוחמד גראבה תושב ריינה בן 22, הוגש לפני כחודש וחצי כתב אישום לבית המשפט המחוזי בנצרת, בעבירות של גרימת מוות ברשלנות, הפקרה אחרי פגיעה, נסיעה במהירות גבוהה מהמותר ואי קיום חובה כלפי הולך רגל במעבר חציה. נגד הנהג השני, מוסטפה שחאדה מעין מאהל, כלל לא הוגש כתב אישום.

"אמרו לנו שזו תאונה קלאסית, כמה שקשה לומר זאת", אמרה פרדוס. "שני נהגים נסעו במהירות גבוהה, עקפו זה את זה, האיצו לפני מעבר חצייה ופגעו בהולכת רגל שחצתה את מעבר החציה".

זירת תאונת הפגע וברח בה נדרסה ערוב חביבאללה בנוף הגליל 24 באוגוסט 2020. שלומי גבאי
"אמרו לנו שזו תאונה קלאסית". מעבר החצייה שבו נדרסה ערוב בנוף הגליל/שלומי גבאי

האם הבהירה כי "אנחנו מצפים שימצו איתם את הדין. מדובר כאן בעבירה של המתה בקלות דעת, זה כל כך ברור וזועק לשמים. רק צריך לאסוף ראיות כמו שצריך, מדובר בשתי מכונות הריגה שלקחו את חיי הבת שלנו". העונש המירבי על עבירה של גרימת מוות ברשלנות, שבה מואשם גראבה, הוא שלוש שנות מאסר. מנגד, העונש המירבי על עבירת המתה בקלות דעת הוא 12 שנות מאסר.

ההורים, באמצעות עורך הדין ראפי מסאלחה, מבקשים כי יועבר לידיהם צילום של חומרי חקירת המשטרה. הם מציבים שורה של שאלות שלא קיבלו תשובות עליהן, בין השאר: האם נבדקו הטלפונים של שני הנהגים כדי לדעת האם שוחחו ביניהם לפני הדריסה? האם נערכו להם אחרי התאונה בדיקות דם לאיתור שרידי סמים או אלכוהול? האם נגבו עדויות מכל עדי הראיה לתאונה ונבדקו כל המצלמות באזור?

התאונה אירעה בשדרות מעלה יצחק שבשולי נוף הגליל. מדובר בכביש רחב, שבו שני נתיבי נסיעה לכל כיוון ושמהירות הנסיעה המירבית המותרת בו היא 50 קילומטרים לשעה. בכתב האישום נגד גראבה נטען כי הוא נסע במהירות של 76 קילומטרים לשעה לפחות.

הפגנה נגד אופן הטיפול של המשטרה בתאונת הפגע וברח בנוף הגליל שהוביל למותה של ערוב חביבאללה 24 באוגוסט 2020. שלומי גבאי
"מצפים שימצו איתם את הדין". חברותיה של ערוב יחד עם אמה, במעבר החצייה שבו נפגעה/שלומי גבאי

בנוסף לכך, בסרטון וידאו שתיעדה מצלמת אבטחה של עירית נוף הגליל שניות ספורות לפני התאונה, רואים את מכוניתו של גראבה נוסעת בנתיב השמאלי מאחורי מכוניתו של שחאדה, ואז הוא עוקף את שחאדה תוך שהוא עובר לנתיב הימני.

"הם נסעו במהירות גבוהה מאוד. חברותיה של ערוב אומרים שהם היו כמו מטוסים. מי נכנס ככה לתוך מעגל תנועה עם שני מעברי חציה?", שאלה פרדוס. "לנו די ברור שהיתה שם עקיפה עם האצה. הם אפילו לא בלמו כשראו אותה. למה מסתירים מאיתנו את חומרי החקירה? אם אין מה להסתיר, שיתנו לנו לראות אותם. הבת שלנו היא קורבן של אירוע בריונות. אנחנו לא קיימים, לא חלק מזה?", הוסיפה האם.

עו"ד מסאלחה אומר כי הוא מתקשה להבין איך נגד הנהג השני, שחאדה, שלדבריו הוא שגרם לפגיעה הקטלנית שהביאה למותה של ערוב, כלל לא הוגש כתב אישום. הוא גם דורש תשובה לשאלה מדוע נגד גראבה הסתפקה הפרקליטות באישום של גרימת מוות ברשלנות. "אם הפרקליטות שלמה עם החלטותיה בתיק, שיתנו לנו בבקשה לראות את חומרי החקירה, כדי שגם אנחנו נשתכנע", אמר. "יש לנו הרבה שאלות ואנחנו מבקשים עליהן תשובות. יש כאן פרדוקס - הנאשם מקבל את חומרי החקירה ולמשפחת הקורבן לא מוסרים את חומרי החקירה".

התקווה נמוגה

פרדוס חביב אללה היא אשת חינוך, ובעבר אף ניהלה בית ספר תיכון. היא כותבת שירה וחברה בצוות הפדגוגי של עמותת "יד ביד", ששואפת לקדם בישראל חברה אזרחית משותפת יהודית-ערבית ומפעילה בתי ספר דו-לשוניים. "כל חיי אני פועלת למען חיים משותפים, למען שלום ולמען שילוב. תמיד הייתה לי תקווה, אבל עכשיו אני מרגישה שאני לא מקבלת יחס שווה".

"אם הנדרסת הייתה יהודיה, האם הטיפול היה נגמר אותו דבר? התשובה היא שלא", מסבירה פרדוס. "הטיפול היה שונה. לא הייתי עונה ככה לפני התאונה, אבל עכשיו אני יודעת שזה כך וזה עצוב וממלא אותי זעם". עם זאת, היא מבהירה כי היא אינה נסוגה. "אלחם על הצדק", היא מבטיחה, ומזכירה תאונות קטלניות שזכו להד תקשורתי גדול ולטיפול מחמיר של זרועות אכיפת החוק. "אני מרגישה שהמדינה לא מגינה כאן על הזכויות שלי כאזרחית", הוסיפה.

זירת תאונת הפגע וברח בה נדרסה ערוב חביבאללה בנוף הגליל 24 באוגוסט 2020. שלומי גבאי
הפגנת משפחה וחברים בזירת התאונה/שלומי גבאי

בשבוע האחרון עומדת פרדוס מדי ערב במקום התאונה ומציבה שלטים שקוראים לצדק ולמיצוי הדין. חברות שלה ושל ערוב מצטרפות, כמו גם בני משפחה. "מישהי נדרסה למוות על ידי שני פושעים. הם מסתובבים חופשי, אחד עם כתב אישום מקל והשני בלי כתב אישום", מוסיפה פרדוס. "לא ברור לכם שההרוג הבא כבר בדרך והשעון מתקתק לאחור? כל יום שהשניים האלה ממשיכים את חייהם כרגיל הוא שותפות בפשע הבא".

היא מצפה "ששני הדורסים יקבלו את העונש לו הם ראויים על הכאב שהם גרמו לנו. אין לי כל רצון שאימותיהם של הדורסים יחוו את הכאב שלי, אבל הבנים שלהן צריכים לשלם מחיר על מה שעשו". לדבריה, "אנחנו רק מבקשים שיעשה צדק, לא רוצים רחמים. רוצים לעורר אנשים למחשבה, להפעיל את השכל, לחשוב באיזה חברה אנחנו רוצים לחיות". היא מסכמת את דבריה בכל ש"אני מאמינה שאם כל אחד יעשה ככל יכולתו בסוגיות אישיות הנוגעות לו, יהיה לנו עולם טוב יותר".

מטעם פרקליטות מחוז צפון נמסר כי "נסיבות גרימת מותה של עורוב חביבאללה נחקרו לעומק על ידי משטרת ישראל, וכתב אישום הוגש כנגד מוחמד גראבה בגין גרימת מותה. משפחת המנוחה נמצאת בקשר עם הפרקליטות, ואף התקיימו מספר פגישות עם הפרקליטים המלווים את התיק ועם פרקליטת המחוז". עוד מסרו בפרקליטות כי "העבירות שיוחסו לנאשם, וכן שאלת אחריותם של מעורבים נוספים בגרימת המוות נשקלו בכובד ראש, וההחלטה בשאלות אלה, כפי שמשתקפת בכתב האישום שהוגש, התקבלה בהתאם לחוק ובהסתמך על ממצאי החקירה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully