וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכסף הקטארי בדרך, אך בחמאס מאיימים: סייעו לעזה בקורונה - או שפנינו להסלמה

אמיר בוחבוט ויפעת רוזנברג

עודכן לאחרונה: 27.8.2020 / 12:21

גורמים בארגון אמרו לעיתון אל-אחבאר כי ברצועה דורשים אספקת ציוד רפואי לטיפול בהתפשטות הנגיף, אחרת "הימים הבאים יהיו חמים". זאת, למרות דיווחים על הפקדת כספי הסיוע מקטאר. גם במערכת הביטחון התריעו כי חמאס עלול לנצל את המצב: "מנסה לשקם תשתיות טרור ביו"ש"

בווידאו: עלייה בתחלואה בקורונה בעזה/צילום: AP ורויטרס, עריכה: עמית שמחה

גורמים בחמאס הזהירו מפני הידרדרות להסלמה שמטרתה לשפר את המציאות ההומניטרית, הכלכלית והבריאותית ברצועת עזה - כך דווח הבוקר (חמישי) בעיתון הלבנוני אל-אחבאר, המקורב לחיזבאללה. לפי הדיווח, גורמים בחמאס שיגרו מסר כי "הימים הבאים יהיו חמים", נוכח התפשטות הקורונה ברצועה וחוסר ההיענות לסיוע מצד ישראל.

עוד דווח כי בעזה מבקשים מישראל אספקת ציוד רפואי הכולל בדיקות קורונה ומכשירי הנשמה באופן מידי, למרות דיווחים על העברת מענק הסיוע מקטאר. לפי רשת סקיי ניוז בערבית, השליח הקטארי מוחמד אל-עמאדי עזב את הרצועה ועושה את דרכו לתל אביב, שם ייפגש עם בכירים ישראלים. גורם המקורב לחמאס מסר כי הארגון ביקש מהשליח להכפיל את מספר אישורי העבודה, להרחיב את אזור הסחר במזרח הרצועה ולחדש את אספקת החשמל.

צוותים של חמאס לבושים בציוד מגן ומתרגלים מקרה של התפרצות נגיף הקורונה ברצועת עזה. 18 ביולי 2020. AP
"הימים הבאים יהיו חמים". כוחות חמאס בעזה/AP

גורמים במערכת הביטחון אמרו לוואלה! NEWS כי על ישראל להיזהר מפני המאמץ של מטה חמאס ברצועת עזה לשקם תשתיות טרור ביהודה ושומרון - ולהוציא אל הפועל פיגועים. על פי הגורמים, ארגון הטרור מנסה לנצל את הפגיעה הכלכלית הקשה באזור בשל מגיפת הקורונה. זאת, בזמן שממשלת ישראל מסייעת כלכלית לרצועת עזה, ומותירה את הרשות הפלסטינית במצב של תסכול וחוסר ודאות. "זה בדיוק מה שהחמאס רוצה", אמרו.

"ערביי ישראל כבר לא נכנסים כמו פעם בהיקפים גדולים לגדה מהערבית, וזו פגיעה כלכלית עצומה עבור הפלסטינים", סיפר אחד מגורמי הביטחון. "יותר פלסטינים נמצאים בבידוד וממעטים לצאת למרכזי הקניות, ופחות פלסטינים יוצאים לעבודה בישראל מחשש להידבקות בקורונה".

סריקות לוחמי צה"ל באזור יהודה ושומרון. 23 באוגוסט 2019. דובר צה"ל
"זה בדיוק מה שחמאס רוצה". סריקות צה"ל ביהודה ושומרון/דובר צה"ל

קצין בכיר במילואים, שנפגש בשבוע האחרון עם בכירים ברשות הפלסטינית, אמר כי "אי הוודאות ברחוב הפלסטיני תורם מאוד לתסכול ולאווירה המתוחה, ואסור לישראל להתעלם מהנושא". לדבריו, "בזמן שהחמאס משגר רקטות ומפעיל טרור בלונים נגד האוכלוסייה הישראלית, מתרכזת ממשלת ישראל בסיוע לרצועת עזה. מנגד, הרשות הפלסטינית ששומרת על יציבות ומונעת אלימות וטרור - מקבלת כתף קרה".

"זהו תהליך מסוכן שיכול להביא להידרדרות לאורך זמן", הוא הוסיף. "הרשות הפלסטינית נחלשת באופן שמסכן את היציבות האזורית".

בנוסף לכך, קיימת ביקורת ברחוב הפלסטיני נגד ההנהגה. זאת, משום שהיא עסוקה בנושא הסיפוח או סוגיות הקשורות בהסכם השלום המתהווה בין ישראל לאיחוד האמירויות הערביות - במקום לסייע לפלסטינים שחווים קשיים כלכליים.

זירת הדקירה בפתח תקווה 26 באוגוסט 2020. תיעוד מבצעי מד"א, אתר רשמי
"תהליך מסוכן שיכול להביא להידרדרות לאורך זמן". זירת הדקירה בפ"ת, אתמול/אתר רשמי, תיעוד מבצעי מד"א

לאחר שנה שקטה באופן יחסי, אירעו בשבועיים האחרונים שני פיגועי דקירה במרכז הארץ - בפתח תקווה ובראש העין. אתמול נדקר למוות בצומת סגולה הרב שי אוחיון בן ה-39 מפתח תקווה. החשוד הוא פלסטיני מהכפר רוג'ייב שליד שכם, בעל אישור עבודה בישראל וללא עבר ביטחוני. אמנם בשב"כ ובמשטרה טרם קבעו באופן חד משמעי כי מדובר בפיגוע, אך החשד הוא שמדובר באירוע על רקע לאומני. זאת, במיוחד לאור העבודה כי לשניים לא הייתה היכרות מוקדמת.

עשרה ימים קודם לכן, פלסטיני מג'נין דקר גבר בשנות ה-30 לחייו בבניין בראש העין ופצע אותו באורח קשה. החשוד שהה באופן בלתי חוקי בישראל, ולא היה לו רקע ביטחוני או פלילי קודם.

למרות שמדובר בשני אירועי דקירה שיצאו משטחי הרשות הפלסטינית והסמיכות בזמן, גורמים במערכת הביטחון טוענים כי מדובר ברצף של מקרים שאין ביניהם קשר.

בנוסף לכך, הגורמים הצביעו על התבטאויות של פלסטינים מהכפר רוג'ייב, שמתחו ביקורת על הבוקר - ולא הביעו הזדהות עם מעשיו. חלקם אף טענו כי הופתעו מכך שהוא ביצע את הפיגוע, וחלק אחר מתושבי הכפר העלה חשש שמערכת הביטחון תפגע באישורי העבודה שלהם בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully