וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רק מחצית מהסכום תיגבה בתחילת השנה: אושר המתווה להפחתת תשלומי הורים

עודכן לאחרונה: 25.8.2020 / 12:20

ועדת החינוך אישרה את תכנית משרד החינוך, לפיה התשלומים ייגבו בשתי פעימות. בשלב הראשון הורים ישלמו מחצית מהסכום עבור טיולים וסיורי של"ח, וכן חצי מעלות סל התרבות. בדצמבר תתכנס הוועדה לדיון נוסף בנושא הפעימה השנייה. מתנגדי המתווה: "מדובר בהטעיית הציבור"

בווידאו: ועדת החינוך מצביעה על הפחתת תשלומי הורים/צילום: ערוץ כנסת, עריכה: עמית שמחה

ועדת החינוך של הכנסת אישרה הבוקר (שלישי) את מתווה משרד החינוך לצמצום תשלומי הורים לשנת הלימודים הקרובה, בצל מגבלות הקורונה. במסגרת ההסכמות בין חברי הוועדה למשרד החינוך, גביית התשלום תיעשה בשני שלבים. בשלב הראשון הורים ישלמו מחצית מהסכום עבור טיולים, סיורי של"ח וסל התרבות בלבד, ללא טקסי סיום. הוועדה תתכנס מחדש בדצמבר, לדיון בנושא גביית תשלומים בחלק השני של השנה, בהתאם למגבלות הקורונה.

כמו כן, הוועדה אישרה הפחתה בסכום הכולל של חלק הסעיפים. גובה התשלום עבור סל תרבות יופחת בשיעור של 10% ביחס לסכומים שאושרו בשנת הלימודים הקודמת, בכל שכבות הגיל. החיסכון לתלמיד ינוע בין שמונה ל-18 שקלים. כמו כן, יתקיימו טקסי סיום במקום מסיבות סיום. הסכום המירבי לגבייה עבורם יצומצם ב-50% ביחס לשנה שעברה, והחיסכון לתלמיד ינוע בין 27 למאה שקלים.

בנוסף, ההורים לא יתבקשו לשלם עבור מסיבות כיתתיות. עם זאת, התשלומים עבור השאלת ספרי לימוד, טיולים, של"ח, וועדי הורים יישוביים - יישארו ללא שינוי ביחס לשנה שעברה.

ועדת החינוך | תשלומי הורים לשנה"ל תשפ"א כנסת, ירושלים 25 באוגוסט 2020. יהונתן סמיה, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"הטעיית הציבור". ועדת החינוך של הכנסת, היום/אתר רשמי, יהונתן סמיה, דוברות הכנסת

מתווה משרד החינוך להפחתת תשלומי ההורים:

  • סל התרבות
  • הפחתה של 10% בכל שכבות הגיל
  • החיסכון לתלמיד: 8-18 שקלים
  • רק מחצית מהסכום תשולם בשלב הראשון
  • טקסי סיום
  • הפחתה של 50% מעלות מסיבות הסיום
  • החיסכון לתלמיד: 100-27 שקלים
  • לא ייגבה תשלום בשלב הראשון
  • מסיבות כיתתיות
  • לא ייגבה תשלום מההורים
  • טיולים וסיורי של"ח
  • העלות תישאר ללא שינוי
  • רק מחצית מהסכום תשולם בשלב הראשון

באשר לתכניות הלימוד הנוספות (תל"ן) להעשרה, התשלום יופחת בכ-60% לעומת השנה שעברה. על פי משרד החינוך, ניתן לקיים תל"ן בהתאם למתווים המאושרים בגני הילדים ובבתי הספר או בלמידה מרחוק.

בגני הילדים ניתן יהיה לגבות תשלום עד שלוש שעות תל"ן, ללא שינוי בתשלום. בבתי הספר היסודיים ייגבה סכום של עד שעתיים תל"ן, והתשלום יפחת ב-354 שקלים. בחטיבת הביניים ייגבה תשלום עד שעתיים תל"ן, והחיסכון לתלמיד עומד על 424 שקלים. באשר לתיכונים, ייגבה תשלום עד חמש שעות תל"ן, תוך הפחתה של 460 מהסכום. זאת, בנוסף ללימודי אנגלית, מתמטיקה ושני מקצועות נוספים ברמה של חמש יחידות לימוד עבורם לא נגבה תשלום.

כמו כן, במוסדות התורניים ובתי הספר הייחודיים ייגבה תשלום עד חמש שעות תל"ן. החיסכון לתלמיד בבתי הספר היסודיים הוא 885 שקלים, בחטיבות הביניים 1,060 שקלים ובתיכונים יופחתו התשלומים ב-1,150 שקלים.

חזרה לשגרה - תלמידים חוזרים ללימודים, בית ספר שמעוני בגבעתיים, 17 במאי 2020. ראובן קסטרו
תשלומי ההורים ייגבו בשני שלבים. בית ספר בגבעתיים/ראובן קסטרו

שבעה חברי כנסת הצביעו בעד אישור הצעת משרד החינוך: רם שפע, יוסף טייב, עמית הלוי, אריאל קלנר, שלמה קרעי, אורלי פרומן ויוראי להב הרצנו. שני חברי כנסת הצביעו נגד: סמי אבו שחאדה ועופר כסיף.

חכ אורלי פרומן (יש עתיד-תל"ם) טענה כי יש לעגן את נושא החזר התשלום על טיולים, במקרה של ביטול בשל מגבלות הקורונה. "אל לנו לאפשר להורים להיפגע בגלל אי התחייבות של המדינה לשפות את חברות הטיולים", אמרה בדיון.

יו"ר הנהגת ההורים הארצית מירום שיף, הודיע כי אינו תומך במתווה שהוצע. "אין בו צמצום אמיתי של תשלומי הורים", מסר. "אנחנו קוראים למשרד החינוך להקים ועדה לצמצום תשלומי הורים בחמש שנים, זה הדבר הנכון לעשות, כדי לתת לכל ילד וילד במדינת ישראל חינוך ראוי, ולא לייצר פערים בחברה הישראלית".

נציגת משרד החינוך, סימה עובדיה פורצנל במהלך כינוס ועדת החינוך בנושא תשלומי הורים לשנה"ל תשפ"א כנסת, ירושלים 25 באוגוסט 2020. יהונתן סמיה, דוברות הכנסת, אתר רשמי
נציגת משרד החינוך בוועדה, סימה עובדיה פורצנל/אתר רשמי, יהונתן סמיה, דוברות הכנסת

מנכ"לית המועצה לשלום הילד, עו"ד ורד וינדמן, יצאה נגד מתווה משרד החינוך. "גם לאחר ההחלטה על גבייה בשתי פעימות, תשלומי ההורים נותרו מס ילדים ותשלומים מרצון נותרו תשלומים מכורח", מסרה. "הצבעה בעד תשלומי ההורים היא הצבעה בעד הנצחת פערים וקיפוח, במיוחד בעת המשברית של היום על רקע המצב הכלכלי-חברתי המתדרדר נוכח השלכות הקורונה".

במכתבה לועדה כתבה וינדמן כי "יש לבטל לחלוטין את תשלומי ההורים המשמשים כמעין מס חינוך רגרסיבי המוטל על ההורים בישראל. מנגנון תשלומי ההורים, במתכונתו, מביא לאי-שוויון ולהגדלת פערים בין תלמיד לתלמיד ובין בית ספר לבית ספר, הכל לפי היכולת הכלכלית של משפחת התלמיד".

בית הספר התיכון אחד העם בפתח תקווה 5 במאי 2020. ראובן קסטרו
"זו לא הפחתת תשלומים - אלא הורדת שירותים". תיכון בפתח תקווה/ראובן קסטרו

עו"ד הרן רייכמן, מהקליניקה למשפט וחינוך באוניברסיטת חיפה, טען כי המתווה שאושר הוא בגדר הטעיית הציבור. "ארבעה דיונים בוועדת החינוך של הכנסת ודיונים רבים מאחורי הקלעים הסתיימו כצפוי בקול תרועה רמה על הישגים בגביית תשלומי ההורים. תרועות אלו אינן אלא הטעיה", אמר. "הוועדה הכריחה את משרד החינוך להודיע שלא יגבו תשלומי עבור שירות שלא יינתן בתקופת הקורונה. אין מדובר בהפחתת תשלומים - אלא בהורדת שירותים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully