וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתווה משרד החינוך להפחתת התשלומים לא אושר: "פייק ניוז על חשבון ההורים"

עודכן לאחרונה: 18.8.2020 / 15:16

ועדת החינוך הפסיקה את הדיון בנושא ההפחתה בתשלומי ההורים לבתי הספר והגנים. זאת, בעקבות ביקורת מצד חברי כנסת על כך שהמתווה לא מציג הוזלה משמעותית. משרד החינוך הציע צמצום של מאות שקלים, אך בוועדה זעמו: "המתווה אינו מספק, ודורש תשלומים על שירותים שלא יתקיימו"

בווידאו: שר החינוך גלנט בוועדת החינוך של הכנסת על פתיחת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר/צילום: ערוץ כנסת

בוועדת החינוך של כנסת נערך היום (שלישי) דיון בנושא צמצום תשלומי ההורים לבתי הספר והגנים בשל מגבלות הקורונה. זאת, בשל הדרישה לבטל תשלום על פעילויות שאינן רלוונטיות בעקבות המגיפה כמו העשרה, תרבות וטיולים שנתיים. משרד החינוך הציג מתווה הכולל הפחתה חלקית בתשלומים הנוגעים לסל התרבות, טקסי הסיום, תכניות העשרה ורכישה מרצון.

על פי תכנית משרד הבריאות, גובה התשלום עבור סל תרבות יופחת בשיעור של 10% ביחס לסכומים שאושרו בשנת הלימודים הקודמת, בכל שכבות הגיל. החיסכון לתלמיד ינוע בין שמונה ל-18 שקלים. כמו כן, יתקיימו טקסי סיום במקום מסיבות סיום. הסכום המירבי לגבייה עבורם יצומצם ב-50% ביחס לשנה שעברה, והחיסכון לתלמיד ינוע בין 27 למאה שקלים.

בנוסף, ההורים לא יתבקשו לשלם עבור מסיבות כיתתיות. עם זאת, התשלומים עבור השאלת ספרי לימוד, טיולים, של"ח, וועדי הורים יישוביים - יישארו ללא שינוי ביחס לשנה שעברה.

ח"כ רם שפע במהלך ועדת החינוך, התרבות והספורט | מעקב היערכות – מתווה משרד החינוך לפתיחת שנה"ל תשפ"א, כנסת, ירושלים 18 ביולי 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
חיסכון של מאות שקלים. דיון בועדת החינוך של הכנסת, היום/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

עיקרי מתווה משרד החינוך להפחתת תשלומי ההורים:

סל התרבות
הפחתה של 10% בכל שכבות הגיל.
החיסכון לתלמיד: 8-18 שקלים
מסיבות סיום
מוסדות החינוך יקיימו טקסי סיום במקום מסיבות סיום
הפחתה של 50% מעלות מסיבות הסיום
החיסכון לתלמיד: 100-27 שקלים
מסיבות כיתתיות
לא ייגבה תשלום מההורים
השאלת ספרי לימוד, טיולים ושל"ח
התשלומים יישארו ללא שינוי

תכנית משרד החינוך כוללת גם הפחתת תשלומי רכישה מרצון. התשלומים הופחתו בכל שכבות הגיל בשיעור של 15%. בגני הילדים החיסכון עומד על 19 שקלים, בתי הספר היסודיים 37 שקלים, וכל תלמיד בחטיבת הביניים והתיכונים ישלם 65 שקלים פחות.

באשר לתכניות הלימוד הנוספות (תל"ן), למטרות העשרה, התשלום יופחת בכ-60% לעומת השנה שעברה. על פי משרד החינוך, ניתן לקיים תל"ן בהתאם למתווים המאושרים בגני הילדים ובבתי הספר או בלמידה מרחוק.

בגני הילדים ניתן יהיה לגבות תשלום עד שלוש שעות תל"ן, ללא שינוי בתשלום. בבתי הספר ייגבה סכום של עד שעתיים תל"ן, והתשלום יפחת ב-531 שקלים. בחטיבת הביניים ייגבה תשלום עד חמש שעות תל"ן, והחיסכון לתלמיד עומד על 636 שקלים. באשר לתיכונים, ייגבה תשלום עד חמש שעות תל"ן, תוך הפחתה של 690 מהסכום. זאת, בנוסף ללימודי אנגלית, מתמטיקה ושני מקצועות נוספים ברמה של חמש יחידות לימוד עבורם לא נגבה תשלום.

כמו כן, במוסדות התורניים ובתי הספר הייחודיים ייגבה תשלום עד חמש שעות תל"ן. החיסכון לתלמיד בבתי הספר היסודיים הוא 1,770 שקלים, בחטיבות הביניים 2,120 שקלים ובתיכונים יופחתו התשלומים ב-2,300 שקלים.

חזרה לשגרה - תלמידים חוזרים ללימודים, בית ספר שמעוני בגבעתיים, 17 במאי 2020. ראובן קסטרו
הגביית עבור טקסי הסיום תפחת ב-50%. בית ספר בגבעתיים/ראובן קסטרו

הפחתת התשלום לתכניות העשרה:

בתי ספר יסודיים
גביית תשלום עד שעתיים תל"ן
החיסכון לתלמיד: 531 שקלים
חטיבות ביניים
גביית תשלום עד 5 שעות
החיסכון לתלמיד: 636 שקלים
תיכונים
גביית תשלום עד 5 שעות תל"ן
החיסכון לתלמיד: 690 שקלים
לימודי אנגלית, מתמטיקה ושני מקצועות נוספים ברמת 5 יחידות - ללא תשלום
מוסדות תורניים וייחודיים
גביית תשלום עד 5 שעות תל"ן
החיסכון לתלמיד: 1,770 שקלים ביסודי, 2,120 שקלים בחטיבות הביניים ו-2,300 בתיכונים

בוועדה זעמו: "המתווה - פייק ניוז על חשבון ההורים"

חברי הכנסת הביעו זעם על כך שאין הוזלה משמעותית במתווה תשלומי ההורים. יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) התחייב לשפר את ההצעה. בשל כך, יו"ר הוועדה ח"כ רם שפע (כחול לבן), החליט להפסיק את הדיון והודיע על המשך המשא ומתן בנושא התשלומים.

"המתווה שהוצג הוא 'פייק ניוז' אחד גדול על חשבון ההורים", אמר ח"כ שפע. "המשרד מבקש מההורים תשלומים על שירותים שלא בטוח שיתקיימו, ומאפשר לבתי הספר לגבות תוספת תשלום אם יחליטו לעשות זאת". לדבריו, "אין שום הפחתה משמעותית ביחס לשנה שעברה כפי שדרשה הוועדה. אין פה עניין של קואלציה - אלא עניין מהותי. אנחנו דואגים להורים בישראל".

ח"כ רם שפע במהלך ועדת החינוך, התרבות והספורט | מעקב היערכות – מתווה משרד החינוך לפתיחת שנה"ל תשפ"א, כנסת, ירושלים 18 ביולי 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"לא נאשר את התשלומים בכל מחיר". ועדת החינוך בכנסת, היום/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ח"כ מאיר כהן (יש עתיד-תל"ם) אמר כי "אנחנו כאן עבור ההורים שקורסים. מחד אני מבין את האילוצים, ומאידך מצפה לראות הקלה משמעותית עבור ההורים - לא נאשר את התשלומים בכל מחיר". בנוסף, ח"כ יאיר גולן (מרצ) טען כי אינו יכול לקבל את המתווה. "צריך להביא את ההורים לשולחן המשא ומתן ולהגיע להסכמות", אמר.

ח"כ אורלי פרומן (יש עתיד-תל"ם) זעמה גם היא על התכנית שהוצגה. "המתווה שמשרד החינוך מציג להפחתת תשלומי ההורים - זו הטעייה. הם לא הוזילו את העלויות, אלא קיצצו ברמת השירות". לדבריה, מדובר בפגיעה באיכות החינוך של ילדי ישראל. "תשלומי ההורים לא יכולים להיות מקור תקציבי למימון חוק חינוך חובה חינם", הוסיפה. "היה נכון להציג מתווה תשלומי הורים ההולך ופוחת ולא הצגת מתווה הפחתת שירותי חינוך".

הטענות העיקריות העולות בוועדת החינוך היא הדרישה של משרד החינוך לתשלומי הורים לתל"ן, כשתלמידי כיתות ה' ומעלה ילמדו רק יומיים בשבוע.

יואב גלנט דמוקרטTV. יונתן זינדל, פלאש 90,
"המטרה היא להקל על נטל התשלומים". גלנט/יונתן זינדל, פלאש 90

שר החינוך יואב גלנט, אמר כי מטרת משרדו היא להקל את נטל התשלומים על ההורים. "בימים אלה של התמודדות עם משבר הקורונה ועם מציאות כלכלית קשה ומורכבת, תפקידנו לגלות אחריות", מסר. "לצד ההפחתה בתשלומי ההורים, ראינו לנגד עינינו את החשיבות שבשמירת השגרה והרצף החינוכי בגנים ובבתי הספר, תוך שמירה על כללי הבריאות. בתוך כך, התלמידים ימשיכו לטייל ולספוג ערכים ציוניים, וליהנות מפעילויות העשרה אחרות".

בית הספר התיכון אחד העם בפתח תקווה 5 במאי 2020. ראובן קסטרו
בית ספר תיכון בפתח תקווה, מאי/ראובן קסטרו

משרד החינוך פרסם אתמול את התכנית הפדגוגית לשנת הלימודים תשפ"א, שתיפתח בעוד כשבועיים, על רקע מגיפת הקורונה. במסגרת התכנית, ביום הראשון ללימודים הורים ילוו את ילדי הגן בקבוצות קטנות ובאופן מדורג. זאת, על ידי לוח זמנים שייקבע מראש, כשהפרידה מהילדים תהיה בפתח הגן. בכיתות א' יגיעו ההורים בקבוצות של עד עשרה תלמידים, ולכל ילד יתלווה הורה אחד בלבד. מתווה הבגרויות יכלול עד שישה מקצועות חיוניים, וחומר הלימוד יצומצם בעשרות אחוזים.

הנהגת ההורים הארצית הביעה התנגדות למתווה המוצע, ואיימה כי אם לא יוסר נטל התשלומים מההורים - שנת הלימודים לא תיפתח. "המתווה לפתיחת השנה שפוגע במיליוני תלמידים ובהוריהם, הופך הלכה למעשה את החינוך לעשירים בלבד", נמסר. "יש לבטלו או לשנותו לאלתר".

תלמידי בית הספר בויאר בירושלים רגע לפני בחינת הבגרות 22 ביוני 2020. רוני כנפו
בחינות הבגרות יצומצמו. בית ספר בירושלים/רוני כנפו

עיקרי מתווה משרד החינוך לפתיחת השנה:

  • גנים לבני 3
  • הגעה מדורגת ומצומצמת ביום הראשון
  • ההורים ייפרדו מילדיהם בפתח הגן
  • גנים לבני 5-4
  • פעילות רגילה החל מהיום הראשון
  • כיתות א'
  • הגעה בקבוצות של עד 10 תלמידים
  • יותר ליווי של הורה אחד לכל ילד
  • קבלת התלמידים תתקיים במתחמים של עד 20 איש
  • תכנית הלימוד תכלול תהליכים חסרים מתקופת הגן
  • כיתות ז'
  • תיערך פעילות לאיתור קשיים ומצוקות
  • ייערך טקס פתיחה פיזי ומקוון במקביל
  • כיתות י'
  • תתקיים היכרות עם הכלים הדיגיטליים ומוכנות לבחינות הבגרות
  • בגרויות
  • ייערכו 3 בחינות חיצוניות באנגלית, מתמטיקה ושפת אם
  • 2 בחינות חיצוניות לבחירה מהאשכול ההומני ומקצוע נוסף מוגבר
  • חומר הלימוד לבגרויות יצומצם בכ-10%-30%

יו"ר הנהגת ההורים הארצית, מירום שיף, אמר כי "המתווה יאלץ מאות אלפי ילדים להישאר לבד בבית כל השנה, תוך חשיפה ללא בקרה לסכנות ברשת וברחוב. ביטול הסבסוד הצהרונים מעלה את נטל התשלומים על ההורים בעיקר בפריפריה, והטלת המגבלה של איסור איחוד מסגרות פוגע הלכה למעשה בפרנסתם של מאות אלפי הורים".

שיף התייחס גם לחוסר תקצוב תכנית חינוכיות כמו היל"ה, וטען כי זו "בגידה בציבור ובחוק חינוך חובה, שנחקק לטובת כל ילדי ישראל באשר הם". לדבריו, זה "יוביל לפליטתם מהמערכת של 9,000 ילדים ובני נוער".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully