וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סבסוד הצהרונים הוקפא, ההורים והרשויות מאיימים לשבות: "לא נישא בעלויות"

17.8.2020 / 13:47

מרכז השלטון המקומי והנהגת ההורים מתחו ביקורת על אי העברת התקציב לתכניות החינוכיות המשלימות, בהן גם תכנית ניצנים, במסגרתה מועבר מימון לצהרונים. "מכה קשה במצב הכלכלי הנוכחי, לא ניתן שהילדים ייזרקו לרחובות"

בווידאו: מורים ועובדי קבלן של "תכנית קרב" יצאו להפגין, 13 ביולי 2020/-

שבועיים לקראת החזרה ללימודים, נציגי ההורים ומרכז השלטון המקומי מאיימים היום (שני) להשבית את מוסדות החינוך ב-1 בספטמבר, אם לא יתוקצבו הצהרונים והתכניות החינוכיות המשלימות. "אנחנו נהיה הפה של אלו שלא מצליחים להשמיע את קולם", אמר ראש עיריית דימונה וסגן יו"ר מרכז השלטון המקומי בני ביטון. "הודענו לשר האוצר ישראל כץ שאם לא יימצא פתרון בנושא - שנת הלימודים לא תיפתח", אמר ביטון המשמש גם יו"ר איגוד עיירות הפיתוח.

המשבר הקואליציוני סביב אישור התקציב הוביל למהלכים לסגירתן של תכניות חינוכיות, בהן קרב, מיל"ת, אופק והיל"ה, וכן להקפאת תכנית ניצנים שבמסגרתה מסובסדים צהרונים לתלמידים. לצד ראשי הרשויות, הנהגת ההורים הארצית פתחה במחאה משלה נגד שר החינוך יואב גלנט, ואיימה אף היא בהשבתת הלימודים ובהפגנה מול ביתו.

כיתה ריקה - ספטמבר 2009. נתי שוחט, פלאש 90
"אם לא יימצא פתרון - שנת הלימודים לא תיפתח"/פלאש 90, נתי שוחט

הקפאת התקצוב הופכת קריטית עוד יותר נוכח המתווה שהציג גלנט, הכולל הישענות על למידה מרחוק. מלבד ההוצאות שיידרשו על ציוד מחשוב בבתים, ההורים יידרשו להוצאה כספית כדי למנוע את שהיית הילדים ללא השגחה או מסגרת. "זאת מכה אחת גדולה", אמר אורן אוזן, יו"ר ועד ההורים בקרית מלאכי. לדבריו, משרד החינוך פועל באופן חד צדדי ללא כל התייעצות עמם. "אנחנו נצטרך כנראה לשלם סכומים שעד כה לא שילמנו כי זה היה מסובסד. לזה מתווסף העניין שאין מחשבים בקריית מלאכי ללמידה מרחוק. זה ביזיון אחד גדול".

אוזן אף האשים את השר גלנט "שמתנהל כמו גנרל בצבא ולא כמו שר חינוך עם רגש". הוא תהה: "איך הורים ישלמו את הצהרונים? הם יצטרכו לצאת ב-13:00 מהעבודה או שהילדים יסתובבו ברחובות".

עוד בוואלה!

עשרות אלפי מורים ותלמידים ייפגעו: התכניות שייסגרו בשל משבר התקציב

לכתבה המלאה
אורן אוזן יו"ר ועד הורים קריית מלאכי. באדיבות המצולמים
"הילדים יסתובבו ברחובות". אורן אוזן/באדיבות המצולמים

אבנר ביטון, יו"ר הנהגת ההורים בבאר שבע, טען כי ההשלכה הברורה של הקפאת תכנית הצהרונים היא פגיעה במעמד הביניים בישראל. "גם כך רבים מהם נפגעו במשבר הקורונה, חלקם הגדול נמצאים בחל"ת. ואז באה המדינה ופוגעת במערכת החינוך, אנשים יצטרכו לחשב מחדש איך הם מתמודדים עם הסיטואציה שנכפתה עליהם עם הוצאה של מאות שקלים בחודש. חלק גדול לא יוכל בכלל לשלם את זה".

"אסור לפגוע בכל הקשור לנושא החינוך", הוסיף. "מדובר בעתיד של הילדים שלנו היו צריכים להשאיר את כל סוגיות החינוך ללא פגיעה ,זה העתיד של המדינה. בבאר שבע גם מחשבים מסלול מחדש, ההורים יצטרכו לבדוק בפרק הזמן שנותר איך מתמודדים עם הדבר הזה, העירייה לא מתכוונת להשלים את הכסף ממנה, זה ייפול על הכתפיים של ההורים עצמם".

במשרד החינוך אומרים כי הם "עושים מאמצים כדי להמשיך את פעילות התכניות המשלימות במערכת החינוך, בהן גם תכנית ניצנים". למרות זאת, נכון לעכשיו, הן ראשי הרשויות והן ההורים מצויים בחוסר ודאות, בנוגע לכספים שיידרשו להוציא על מימון הצהרונים בהיעדר הסבסוד. בעוד ביישובים מבוססים בהם גובה הסבסוד היה נמוך יותר ההורים יספגו עליית מחירים בגובה 150 שקלים, יישובים בפריפריה במצב סוציו אקונומי נמוך ההוצאה עלולה להגיע ל-600 שקלים.

טבלת סבסוד צהרונים לפי אשכולות סוציו אקונומיים. ללא, אתר רשמי
טבלת סבסוד צהרונים לפי אשכולות סוציו-אקונומיים/אתר רשמי, ללא

בחלק מהרשויות מעריכים כי במצב כזה לא תהיה היתכנות כלכלית לפתיחת צהרונים למעט מקרים בהם ראשי רשויות יוכלו לתקצב אותם במקום המדינה. "ברגע שאין אישור תקציב לתכניות - תקציבי התמיכות בידי הרשויות יורד ל-30%", הסביר ביטון. הוא ציין כי בפגישתו עם שר האוצר, הוא אמר כי יעשה מאמצים להכניס את התכניות לבסיס התקציב ואף יפעל למציאת פתרונות נקודתיים. למרות זאת, הוא הדגיש כי אם התקציב לא יועבר, ההשבתה תצא לפועל. "הם רוצים להחזיר לנו את הפשע בקרב הנוער ושהילדים יסתובבו ברחוב?", תהה. "אנחנו לא נחזור עשור לאחור. נעמוד כחומה בצורה בנושא הזה. נמאס לנו לעמוד שנה וחודשיים מתחת לאלונקה ולעבוד עם תקציב של "1/12.

"התסכול מצטבר"

המצוקה והבלבול לקראת החזרה לבתי הספר ניכרים גם ברשויות אחרות. "מפעילי התכניות גובים מחר מלא ללא סבסוד, וההורים הביעו זעם על כך שהמצב הכלכלי לא מאפשר להם לשאת בהוצאה של כ-200 שקלים נוספים לילד", הסבירה אטי אדר, ראש מנהל החינוך בעיריית ראשון לציון. היא אף הביעה תסכול מכך שגם אנשיה מתוודעים למהלכים זמן קצר מאוד לקראת הוצאתם לפועל.

"זה דורש מאתנו היערכות למשהו שאנחנו לא בטוחים שהוא יקרה", אמרה. "יש השלכות למספר הילדים שירשמו בצהרונים. אם מספר הילדים בצהרון משתנה, לא בטוח שיש היתכנות לקיומו. זה משליך על כמות. אנחנו מקבלים את האינפורמציה דקה לפני פתיחת השנה וזה פוגע ביכולת שלנו להיערך בהתאם למתווה הקפסולות, למשל".

ראש עיריית ראשל"צ, רז קינסטליך 19 בנובמבר 2018. ראובן קסטרו
"צריכים להתעשת". ראש עיריית ראשון לציון רז קינסטליך/ראובן קסטרו

גם ראש עיריית ראשון לציון רז קינסטליך הביע את מורת רוחו. "הגיע הזמן שמקבלי ההחלטות יתעשתו שם למעלה ויבינו שאי אפשר להעביר את הנטל הזה על גבם של ההורים", אמר. "אנחנו רואים כל הזמן איך האוצר מוציא תכניות למענקים, אבל הפגיעה האמיתית היא בתכנית ניצנים. הרי כל תושב שרוצה לחזור למעגל העבודה רוצה לחוש שילדיו במקום בטוח".

לדבריו לא מדובר בעוד מענק, אלא בסיוע חובה, "התושבים התרגלו לסבסוד הזה מהמדינה, זהו משהו שקיים במשך שנים, ודווקא עכשיו בתקופה הכי קשה שאנחנו מכירים ויודעים מספיקים את הסיוע הזה, צריך לתת לכולם ולא לברר למי מגיע ולמי לא", אמר.

"המצב רע מאוד, אני מקווה שימצא לנושא הזה הסדר במשרד האוצר עוד לפני תחילת שנת הלמודים", הוסיף אלי דוקורסקי, ראש עיריית קרית ביאליק. "המשמעות של ביטול תכנית ניצנים היא שמשפחות רבות לא יוכלו לשלוח את הילדים למסגרת. ההורים יצטרכו לשלוח את הילדים רק לגני הילדים ולבתי הספר לשעות הצהריים מה שיפגע באפשרות שלהם לחזור לעבוד במקומות עבודתם. מן הראוי שמאבק התקציב יהיה לטובת האזרחים, שימצא לנושא הזה פתרון, לא רק לנושא של ניצנים אלא גם לשאר התכניות שנפגעות מכך שאין תקציב מדינה מאושר. מדובר במאות משפחות שיפגעו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully