וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תכנית לנוער להט"ב בפריפריה תיסגר בשל משבר התקציב: "מצילה מאות בכל יום"

12.8.2020 / 12:00

אי-העברת תקציב המדינה נותן אותותיו, ובין הראשונים להיפגע יהיו בני נוער מהקהילה הגאה, שתכנית "שווים" הדואגת לשלבם בחברה תיסגר. כעת, צעירים הלוקחים חלק במסגרת המסייעת לכ-2,000 נערים, חוששים מהיום שאחרי: "בשורה נוראה, זה בית בשבילנו"

בווידאו: עימות בין גנץ לנתניהו על התקציב/צילום: ערוץ הכנסת

עובדים בתכנית "שווים" להעצמה והשתלבות של בני נוער מהקהילה הגאה בפריפריה קיבלו זימון לשימוע לפני פיטורים לקראת סגירת התכנית, בשל מחסור בתקציב לשנה הבאה. הצעד בא כחלק מהקפאת תכניות חינוכיות, הנובעת מאי אישור תקציב המדינה לשנה הבאה.

התכנית, שכהגדרתה "יוצרת מרחבים לבני נוער גאים במרכזים קהילתיים ברחבי הארץ", מסייעת לכ-2,000 בני נוער מקהילת הלהט"ב, ועובדת בשיתוף עם ארגון הנוער הגאה איגי. התכנית מעניקה לחניכים מקום בטוח, מכיל ותומך להעצמה אישית והשתלבות בקהילה ופעילה בעיקר בפריפריה החברתית-גיאוגרפית.

אירוע גאווה ראשון בבית שמש, 25 ביולי 2019. רוני כנפו
"התכנית מונעת ממך את הבדידות". נוער גאה בבית שמש/רוני כנפו

הקפאת התכניות החינוכיות הנובעת מהמשבר הקואליציוני המונע את אישור תקציב המדינה לשנה הבאה. שר החינוך יואב גלנט התריע אתמול (שני) כי אם לא יועבר תקציב שנתי בהקדם, כל התכניות החינוכיות והחברתיות יסגרו. נכון לעכשיו התקציב לתוכניות התוספתיות והמשלימות מוערך בכארבעה מיליארד שקלים. תקציב השנתי של תכנית שווים - כשני מיליון שקלים.

כעת, כשחרב הסגירה מרחפת מעל, צעירים ובני נוער המשתתפים בתכנית מביעים צער עמוק על הפגיעה במסגרת המאפשרות להם לחוות תחושת שייכות. בני הנוער שהשתתפו בה מדווחים על שינוי מהותי במצבם החברתי: מבידודות מוחלטת לחיזוק מעגלים חברתיים. הם מספרים על על קשרים חדשים ומפגשים חברתיים, בהם הם משוחחים על נושאים באופן המאפשר להם להיות חלק מקבוצה.

"בין הדברים הכי טובים שקרו לי השנה"

ב', בת 17 מאזור הצפון, סיפרה בשיחה עם וואלה! NEWS על אכזבתה הקשה מסגירות התכנית. "כשאמרו לי שהתכנית נסגרת ממש נפלה לי הלסת, זה היה בין הדברים הכי טובים שקרו לי השנה, אני יחסית בודדה בבית הספר שלי וזה פשוט נתן לי מסגרת של חום ולהרגיש בית. מקום שהייתה שיש לי ציפייה להגיע אליו".

היא סיפרה כיצד התכנית שיפרה את תחושת השייכות שלה. "התכנית הייתה במסגרת של בית הספר והיו הסעות אליה. בהתחלה לא חשבתי שיהיו לי אנשים להגיד להם שלום במסדרונות בית הספר, אבל הכרתי שם הרב חברים, מהשכבה מתחתיי ומעליי. בזכות זה יש לי היום מכרים ופנים מוכרות בבית הספר שממש לא הכרתי".

ב' המשיכה, "המקום הזה הוא אוזן קשבת בשבילי, מקום שאני יכולה לדבר על מה שעובר עליי. אנחנו ממילא בפריפריה, תקועים בשום מקום, אם הייתי גרה בתל אביב היו לי יותר מסגרות, אבל בפריפריה זה אזור יותר הומופובי מהמרכז. כל הקטע של להיות מהקהילה ובמיוחד בבית הספר זה ממש מבודד אותך מאנשים אחרים, ופתאום התכנית מונעת ממך את אותה בדידות".

"יש אצלנו אנשים שהם עדיין בארון, זה הרבה יותר לחץ ומתח להיות בארון וזה באמת גורם לבדידות. פתאום יש מקום שהם יכולים לדבר ולהיות פתוחים, יש שם אווירה שמאפשרת לך להרגיש כמו בבית. להיות כמו שאתה רוצה בלי מסיכות. אם התכנית תיסגר - זה יהיה נורא, אני אפילו לא יודעת לתאר את ההרגשה, זה אחד הדברים החשובים שהיו לי השנה".

אירוע גאווה ראשון בבית שמש, 25 ביולי 2019. רוני כנפו
"מקום שמעניק כל כך הרבה ביטחון". נוער גאה/רוני כנפו

מתן, חניך בתכנית "שווים" בן 18 ממשגב גבעולים, תיאר כיצד התכנית מסייעת לו להרגיש יותר שייך. "הצטרפתי לתכנית בתחילת השנה והיא בעצם מאפשרת לנוער גאה להגיע למסגרת, לספר, לשתף ולמנוע התבודדות. הקבוצה נותנת לכל אחד שנמצא בה כל כך הרבה, מעבר לערכים - היא נותנת ביחד. זה בא לידי ביטוי גם בפעולות וגם מעבר לזה, בקשרים החזקים שאנחנו בונים שם אחד עם השני", שיתף.

"המקום הזה מעניק כל כך הרבה, כשקודם כל מדובר בהרבה תחושת ביטחון. זה מעין בית בשבילנו, להיות שייך לתנועה מסוימת", המשיך מתן. הוא אמר כי כאשר המקום ייסגר, הדבר יגרום להרבה בני נוער לחוש פחד וחוסר ביטחון. "אם זה ייסגר - זה יגרום למצב שהרבה אנשים לא יהיו כנים עם עצמם ויהיו מפוחדים. אנחנו מנסים קצת להראות את עצמנו, שאין את הנראות אנשים פשוט פוחדים. לסגור את התכנית תהיה טעות נוראית, מעבר למה שזה ישפיע עליי, היא תוכל להעניק כל כך הרבה וזה יהיה ממש נורא".

"החלטה קשה, מקווים שהממשלה תשנה אותה"

רונן קובלסקי, סמנכ"ל חברה וקהילה בחברה למתנ"סים הארצית, אמר כי המשמעות של סגירת תכנית שווים "היא לשמוט את הקרקע הבטוחה מתחת לרגליהם של כ-2,000 בני הנוער להט"בים, בעיקר בפריפריה. במסגרת התכנית בני הנוער יכולים לקיים מפגשים חברתיים ביישוב בו הם חיים, וליהנות ממעטפת של תמיכה, הכלה, ביטחון והעצמה אישית ולהרגיש בבית, תוך שהם משתלבים בקהילה ופעילים בה. זו המשמעות של חוסן חברתי שהחברה למתנ"סים מקדמת, ואנו מקווים כי הממשלה תוכל לשנות את ההחלטה הקשה, שעלולה לערער באופן משמעותי את חייהם של בני הנוער".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully