וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר במעונות היום ובגנים הפרטיים: "ללא פיצוי - לא נפתח ב-1 בספטמבר"

17.8.2020 / 19:30

לקראת פתיחת שנת הלימודים, המוסדות שבפיקוח מתריעים כי התחום על סף קריסה, בשל משבר הקורונה ומצבם העגום עוד לפניו. המגיפה הביאה להוצאות עתק במעונות היום, וחלקם אף נסגרו בעקבות המצב - אך הם עדיין לא קיבלו תקצוב מתאים מהמדינה. "לא נוכל להמשיך להתקיים"

בווידאו: גלנט מציג את מתווה החזרה ללימודים: "פתיחת השנה תלווה בקשיים רבים"/צילום: לע"מ

לקראת שנת הלימודים שבפתח, הגנים הפרטיים ומעונות היום המפוקחים, הנמצאים במצב של חוסר אונים בשל ההוצאות הכבדות שהביא עמו משבר הקורונה, מזהירים כי לא יפתחו את שעריהם ב-1 בספטמבר. על פי המעונות, בהם ויצ"ו, אמונה, נעמת, נשי חירות, נאות מרגלית, החברה למתנ"סים ונוספים, משרד האוצר לא פיצה את הארגונים או תקצב אותם בהתאם למצב. הם נאלצו לספוג את הוצאות סגירת המוסדות, סל התלמיד לא גדל למרות המשבר, ולא ניתן להם תקציב ההולם את דרישות משרד הבריאות.

על פי הארגונים, במשך השבועות האחרונים הם ניסו לפנות לגורמים הרלוונטיים בממשלה ולדרוש את תקציבי השיפוי שהובטחו להם בעקבות הקורונה ובשל הזינוק בעלויות תפעול המוסדות. עם זאת, התקציבים טרם הועברו, בטענה כי המעונות נפתחו וחזרו לשגרה מלאה. במעונות היום מתארים מצב שונה בתכלית: חלק מהמוסדות היו סגורים במשך שבועות בשל אבחון נשאי קורונה, הם אלו ששילמו את ימי המחלה לצוותים, ההורים דרשו החזר על שכר הלימוד, ומספר הנרשמים למסגרות ירד משמעותית.

מעון אמונה, רחוב דוכיפת 8, נתניה. שלומי גבאי
הארגונים מאיימים שלא יפתחו את שנת הלימודים. מעון יום של אמונה/שלומי גבאי

מנהלת האגף לגיל הרך בויצ"ו, נעמי מורנו, הסבירה כי מעבר לנקודת הפתיחה הבעייתית של מעונות היום בפיקוח, יש צורך בפיצוי מצד המדינה על מנת להתמודד עם המשבר. "אנחנו נמצאים במצב של סגירה ופתיחה של מעונות בגלל בידוד, ונהלים שמחייבים כוח אדם נוסף", אמרה בשיחה לוואלה! NEWS. "יש ילדים שלא חזרו למעונות היום, והנחיות חיטוי שמחייבות את התערבות המדינה. השיפוי להתמודדות עם המשבר חיוני פה. אנחנו מדברים על התמונה הגדולה, יש פה היעדר נהלים ברורים לצד קשיים לפתיחת שנת הלימודים".

לדבריה, "יחד עם הנושא של חוסר בהירות, עומדת סוגיית השיפוי והפיצוי מצד משרד האוצר. מעונות נסגרים ונפתחים, והארגונים לא יוכלו להמשיך ולהתקיים במצב כזה. אנחנו מסתכלים על מה שקורה בכל מדינות העולם, יש התייחסות של מי מחזיר כסף להורים, אם זו המדינה או לא, איך משפים את הארגונים בגין סגירת המעונות והוצאות נוספות לצד תמיכה במערכת על מנת לשרוד את המשבר - רק בישראל לא נותנים לזה ביטוי".

עוד בוואלה!

הורה מלווה אחד לכיתה א', הפחתה בתשלומים: כך תיראה שנת הלימודים

לכתבה המלאה
מעון עינב של נעמת, שהם, 14 באוגוסט 2018. ראובן קסטרו
ההחלטה תתקבל בסוף השבוע הקרוב. מעון נעמת/ראובן קסטרו

מורנו הוסיפה כי מעונות היום בפיקוח נמצאים במצב של אי וודאות מוחלט. במכתב ששלחו לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר העבודה והרווחה איציק שמולי, פירטו הארגונים את הקשיים שהם חווים, בהם הבעיה הנקודתית הנוגעת לפתיחת שנת הלימודים.

היא טוענת כי כרגע הם נמצאים בדין ודברים עם משרד האוצר למתן שיפוי, אך אם דבר לא ישתנה לקראת סוף השבוע - יודיעו בצורה מסודרת כי לא יפתחו את שנת הלימודים. "העברנו לאוצר את כל הנתונים כדי לפתור את הבעיה בצורה שתקדם את כולם. אם לא נקבל את מה שאנחנו רוצים, נשקול אם להכריז לא לפתוח את שנת הלימודים. בסוף השבוע נקבל החלטה ונודיע איפה אנחנו עומדים".

ילדים חוזרים לשגרה בגן דפנה, גבעתיים, 10 במאי 2020. יותם רונן
"המדינה צריכה לקחת אחריות". גן ילדים בגבעתיים/יותם רונן

מוקדם יותר היום התקיים דיון בוועדה לביקורת המדינה, בראשות ח"כ עופר שלח (יש עתיד). יו"ר איגוד גני הילדים הפרטיים קרן אוחנה-איוס, הבהירה בדיון כי כ-2,000 מוסדות - 20% מכלל הגנים הפרטיים - עומדים להיסגר לפני תחילת שנת הלימודים. "אלו נתונים קשים, הורים מתבשרים על כך שהמסגרות שלהם לא ייפתחו בספטמבר, והדבר ישפיע על משוואת ההיצע והביקוש".

אוחנה-איוס טענה כי "יש לנו רגולציה מאוד קשה של היתר לשימוש חורג, של היתכנות חוק המצלמות והפיקוח, וכן האופן שבו אנחנו צריכים להיערך מבחינה כספית. זאת מבלי לדבר על הכשרות, יועצי בטיחות, קורסים שאמורים להיות ממומנים על חשבון המדינה, ועכשיו אנחנו צריכים לעשות את זה באופן עצמאי".

היא קראה למדינה לקחת אחריות על השלכות המשבר בגנים הפרטיים. "אם גן נכנס לסגר - מי סופג את הנזק? התשובה מאוד ברורה - המדינה. לא ספק השירותים ולא ההורים צריכים לספוג את התשלום", אמרה. "המדינה צריכה לקחת אחריות ולפתוח קופה קטנה כדי שיהיה לילדים לאן לחזור".

גם יניב בר אור מהתאחדות מעונות היום הפרטיים, תיאר מצב עגום במסגרות לפעוטות. "אנחנו מתבשרים בימים אלו בקבוצות פייסבוק על מכירת ציוד של גנים שנסגרים", סיפר. "עשרות ואולי מאות נוספים שנסגרו בימי קורונה לא ייפתחו בספטמבר הקרוב, וההורים מתבשרים על כך ממש בימים האחרונים. יש חשש גדול מאוד, ואנחנו ערים לזה".

לקראת החזרה ללימודים בגן אמנון ותמר, ראש העין, 8 במאי 2020. ראובן קסטרו
"העובדות נדרשות לקצץ משכרן". גן ילדים בראש העין/ראובן קסטרו

יו"ר הסתדרות המעוף, גיל בר טל, התריע כי ההסתדרות הכללית צפויה לחבור למעונות היום המפוקחים ולהודיע על שביתת עובדים, במקרה שלא יינתן פיצוי הולם בשל נזקי הקורונה שיכלול בתוכו תקצוב לעובדים. "המדינה מנצלת את המצב ועושקת את הארגונים המפעילים", אמר בשיחה לוואלה! NEWS. "היא לא מעבירה להם כספים, משחקת בתקציבים שהיא כן הסכימה להעביר ומעכבת אותם. מדי יום אנחנו נדרשים לתוכניות הבראה, קיצוצים ופיטורים במעונות היום".

הוא סיפר כי "העובדות קורסות תחת הנטל ונדרשות לקצץ משכרן. אנחנו לא מסכימים לשלם את מחיר חינוך הפעוטות, ודורשים מהמדינה להעביר תקצוב הוגן ונכון לכל תלמיד". לדבריו של בר טל, "התקצוב לתלמיד בישראל ביחס למדינות ה-OECD הוא הנמוך ביותר. הנטל הוא או על ההורים או על המפעילים עצמם, שקורסים ועובדים בהפסד כבר שנים".

"ההנהלות והעובדים מאחדים כוחות במאבק", הוסיף. "אנחנו פונים לשר שמולי שהוא הגורם המתקצב ולמשרד החינוך וקרואים להם להתעורר - אחרת שנת הלימודים לא תיפתח".

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ עפר שלח (יש עתיד-תל"ם), אמר כי יש לראות במעונות כתשתית להפעלת המשק. "אם שואלים אותי האם לשים את הכסף על כביש נוסף או חינוך לגיל הרך, התשובה היא חד משמעית: הגיל הרך", אמר ח"כ שלח בוועדה. "המדינה תרוויח מזה כלכלית, ההורים יוכלו לצאת בראש שקט לעבודה, והילדים ירוויחו מזה ערכים וחינוך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully