וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גלנט: חסרים במערכת החינוך 150 אלף מחשבים

עודכן לאחרונה: 24.8.2020 / 12:40

הוועדה לביקורת המדינה דנה בהיערכות מערכת החינוך לפתיחת שנת הלימודים, כשעל הפרק גם מצבם של המורים והגננות בקבוצת הסיכון ותשלומי ההורים. ביחס לנושא זה, שר החינוך טען: המתווה לא אושר מסיבות פוליטיות, אם הוא לא יעבור - ההורים ייאלצו לשלם עוד מאות שקלים

בווידאו: שר החינוך מדבר בוועדה לביקורת המדינה על ההיערכות לפתיחת שנת הלימודים/צילוןם: ערוץ כנסת

הוועדה לביקורת המדינה, בראשות ח"כ עפר שלח (יש עתיד), דנה הבוקר (שני) במתווה תשלומי ההורים בבתי הספר ובגנים, שטרם אושר, כמו גם לסוגיות נוספות הקשורות להיערכות מערכת החינוך. זאת, שבוע לפני פתיחת שנת הלימודים.

שר החינוך יואב גלנט התייחס בדבריו בוועדה להיערכות המשרד בנושא החיסרון במחשבים - עניין משמעותי במיוחד לאור מדיניות הלמידה מרחוק. הוא העריך כי את המחסור במחשבים "בסדרי גודל של 10%, כ-150 אלף".

לדבריו, בעניין זה המשרד פועל לסייע במיוחד לשכבות במצב כלכלי-חברתי נמוך. "יש תעדוף מוחלט בין אוכלוסיות, ככל שהמצב יותר קשה אתה נותן יותר. אם אתה לוקח את השכבה הכי עשירה בישראל אז הם לא יקבלו מחשבים בכלל, אולי הם יקבלו שלושה. כשאתה לוקח את העשירון התחתון הוא יקבל אלפים: עיר כמו ירושלים תקבל 15,000 מחשבים, מקום כמו רהט יקבל 2,000, מקום כמו באר שבע יקבל כ-4000 מחשבים וזה הולך לפי מדד הטיפוח של בתי הספר"

דיון הוועדה לביקורת המדינה בנושא תשלומי ההורים בשנת הלימודים תשפ"א. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"יש תעדוף מוחלט בין אוכלוסיות". גלנט/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

הדיון הקודם בנושא תשלומי ההורים בוועדת החינוך הופסק בעקבות ביקורת מצד חברי כנסת על כך שהמתווה לא מציג הוזלה משמעותית. היום האשים גלנט את יו"ר ועדת החינוך, ח"כ רם שפע (יש עתיד), באי-אישורו של המתווה, וטען כי הוא ביצע מהלך פוליטי ציני כדי לזכות באהדת ההורים.

"ראשית אנחנו קשובים לקושי של ההורים ומבינים את המצוקה. הסרנו מהמתווה של תשלומי ההורים סעיפים שמצאנו שלא התממשו במהלך השנה הזאת או שיוצרים עומס. במתווה שיצרנו, אנחנו מפחיתים את תשלומי ההורים במאות שקלים למשפחה", טען גלנט. "הכנסנו פעימות, יצרנו מתווה שמגן על ההורים מפני גביית יתר ומאפשר לתלמידים לקבל פעילויות חברתיות שמבחינתנו חשובות כמו טיולים, חוגים וכדומה. במיוחד בתקופה של קורונה שהתלמידים נמצאים הרבה בבית, אנחנו חשבנו שלפן החברתי, לחוגים יש ערך גבוה"

הוא אף אמר כי אם המתווה לא יאושר, תשלומי ההורים בפועל דווקא צפויים לעלות. "אם לא נעביר את הדברים בוועדת החינוך אז למעשה יעלה בפועל התשלום שההורים צריכים לשלם במאות שקלים", אמר השר, ומתח ביקורת חריפה על יו"ר ועדת החינוך: "בקריטריון שאני קבעתי, הממלכתיות והחינוך קודמים לפוליטיקה. זה מהלך פוליטי ציני של יו"ר הוועדה על מנת לזכות במחיאות כפיים מההורים. זה פשוט עניין פוליטי, ועדת החינוך מחפשת סיבה לריב מטעמים פוליטיים על חשבון ציבור ההורים, אף פעם לא היה הליך מהסוג הזה שבו הדיון על תשלומי ההורים נמשך כבר חמישה דיונים, זאת ההצעה. מי שרוצה להביא הצעה בלי טיולים, בלי מסיבות, בלי שיעורי העשרה - הציבור יבוא איתו חשבון. אין תקציב למדינה, יש מצב פוליטי בעייתי שמייצר בעיה לעבוד. מי שרוצה לסייע אנחנו דוחפים את העגלה במעלה ההר, מי שרוצה לדחוף מקלות בגלגלים רק יקשה על הדברים".

במקביל, המשרד תקף בחריפות את יו"ר ועדת החינוך בהודעה רשמית מטעמו, בה נטען כי הוא "פוגע באוכלוסיות חלשות, מייקר את מחירי ספרי הלימוד ומעמיק את הפערים התרבותיים", וציין בין היתר כי מנית האישור יוביל לביטול תכנית השאלת ספרי הלימוד, הארוחה היומית הניתנת לאוכלוסיות מוחלשות, סל התרבות, והטיולים השנתיים.

ההסתדרות למורים: אסור ללמד במרחבים פתוחים

בתוך כך, הסתדרות המורים הודיעה למורים המאוגדים דרכה ולמשרד החינוך כי חל איסור ללמד במרחבים פתוחים, משום שאין ביטוח המסדיר הזאת. זאת, בתגובה להצעת המשרד לעשות זאת כאמצעי לצמצום הלמידה מרחוק ולאור המחסור בכיתות לימוד בשכבות ה'-ו'.

"קיום לימודים מחוץ לשערי בתי הספר אינם מאושרים", כתבה ענת רז, יו"ר סניף השרון והשומרון בהסתדרות המורים, במכתב מטעמה, והבהירה כי במקרה שיתבקשו לעשות זאת, "על המעסיק לספק לכם אישור המשחרר אתכם המנהלים ואת עובדי ההוראה מאחריות לביטחון ולבטיחות התלמידים וכמובן מבטח את עובדי ההוראה".

בצהריים הודיעו משרדי האוצר והחינוך וראשי הסתדרות המורים על הסכמים בנושאי הפנסיה התקציבית וימי מחלה. בנוסף, גמלאים שפרשו במסגרת הפנסיה התקציבית משנת 1986 ועד אוגוסט 2019 יזכו למענק חד פעמי בגובה 2,000 שקלים.

בכך הסתיימו שניים מבין שלושת סכסוכי העבודה שהכריזה הסתדרות המורים, ונותר אחד - זה הדורש למצוא פתרון לעובדי הוראה בסיכון שלא יכולים ללמד מהכיתות בעקבות מגיפת הקורונה. בהסתדרות מאיימים להשבית את שנת הלימודים הסוגייה לא תזכה למענה הולם.

נושא נוסף שעלה בדיונים היום בוועדה הוא מצבם של כ-2,000 המורים והגננות בקבוצת הסיכון לחלות בקורונה, שאינם יכולים לחזור וללמד מהכיתותת כתוצאה מכך. סגנית מזכ"לית הסתדרות המורים, עדנה דוד, מחתה על כך שטרם נמצא להם פתרון.

גלנט העריך שיימצא לכך פתרון, וציין כי בקרוב יתפרסם מסמך מפורט הקובע את הנהלים לשמירה על בריאות התלמידים והמורים בבית הספר. בנוסף, הוא אמר כי יוקצו מכסים לפרישה למורים בסיכון. "אני מעריך שבסך הכל ניישר את הדברים. ההערכה שלי היא שנגיע לפתרון בעניין הזה, יש לנו ימים אחדים".

מתווה התשלומים

המתווה הוכן בצל הדרישה לבטל תשלום על פעילויות שאינן רלוונטיות בעקבות המגיפה כמו העשרה, תרבות וטיולים שנתיים. משרד החינוך הציג מתווה הכולל הפחתה חלקית בתשלומים הנוגעים לסל התרבות, טקסי הסיום, תכניות העשרה ורכישה מרצון.

על פי התכנית, גובה התשלום עבור סל תרבות יופחת בשיעור של 10% ביחס לסכומים שאושרו בשנת הלימודים הקודמת, בכל שכבות הגיל. החיסכון לתלמיד ינוע בין שמונה ל-18 שקלים. כמו כן, יתקיימו טקסי סיום במקום מסיבות סיום. הסכום המירבי לגבייה עבורם יצומצם ב-50% ביחס לשנה שעברה, והחיסכון לתלמיד ינוע בין 27 למאה שקלים.

בנוסף, ההורים לא יתבקשו לשלם עבור מסיבות כיתתיות. עם זאת, התשלומים עבור השאלת ספרי לימוד, טיולים, של"ח, וועדי הורים יישוביים - יישארו ללא שינוי ביחס לשנה שעברה.

עיקרי מתווה משרד החינוך להפחתת תשלומי ההורים

סל התרבות
הפחתה של 10% בכל שכבות הגיל.
החיסכון לתלמיד: 8-18 שקלים
מסיבות סיום
מוסדות החינוך יקיימו טקסי סיום במקום מסיבות סיום
הפחתה של 50% מעלות מסיבות הסיום
החיסכון לתלמיד: 100-27 שקלים
מסיבות כיתתיות
לא ייגבה תשלום מההורים
השאלת ספרי לימוד, טיולים ושל"ח
התשלומים יישארו ללא שינוי

תכנית משרד החינוך כוללת גם הפחתת תשלומי רכישה מרצון. התשלומים הופחתו בכל שכבות הגיל בשיעור של 15%. בגני הילדים החיסכון עומד על 19 שקלים, בתי הספר היסודיים 37 שקלים, וכל תלמיד בחטיבת הביניים והתיכונים ישלם 65 שקלים פחות.

באשר לתכניות הלימוד הנוספות (תל"ן), למטרות העשרה, התשלום יופחת בכ-60% לעומת השנה שעברה. על פי משרד החינוך, ניתן לקיים תל"ן בהתאם למתווים המאושרים בגני הילדים ובבתי הספר או בלמידה מרחוק.

מחאת הורים וגננות, בדרישה לפתוח את השנה הבאה כסדרה, רחבת סינמטק ת"א, 23 ביולי 2020. ראובן קסטרו
הפגנת הורים ומורים הדורשים לפתוח את השנה בסדרה, החודש בת"א/ראובן קסטרו

בגני הילדים ניתן יהיה לגבות תשלום עד שלוש שעות תל"ן, ללא שינוי בתשלום. בבתי הספר ייגבה סכום של עד שעתיים תל"ן, והתשלום יפחת ב-531 שקלים. בחטיבת הביניים ייגבה תשלום עד חמש שעות תל"ן, והחיסכון לתלמיד עומד על 636 שקלים. באשר לתיכונים, ייגבה תשלום עד חמש שעות תל"ן, תוך הפחתה של 690 מהסכום. זאת, בנוסף ללימודי אנגלית, מתמטיקה ושני מקצועות נוספים ברמה של חמש יחידות לימוד עבורם לא נגבה תשלום.

כמו כן, במוסדות התורניים ובתי הספר הייחודיים ייגבה תשלום עד חמש שעות תל"ן. החיסכון לתלמיד בבתי הספר היסודיים הוא 1,770 שקלים, בחטיבות הביניים 2,120 שקלים ובתיכונים יופחתו התשלומים ב-2,300 שקלים.

הפחתת התשלום לתכניות העשרה

בתי ספר יסודיים
גביית תשלום עד שעתיים תל"ן
החיסכון לתלמיד: 531 שקלים
חטיבות ביניים
גביית תשלום עד 5 שעות
החיסכון לתלמיד: 636 שקלים
תיכונים
גביית תשלום עד 5 שעות תל"ן
החיסכון לתלמיד: 690 שקלים
לימודי אנגלית, מתמטיקה ושני מקצועות נוספים ברמת 5 יחידות - ללא תשלום
מוסדות תורניים וייחודיים
גביית תשלום עד 5 שעות תל"ן
החיסכון לתלמיד: 1,770 שקלים ביסודי, 2,120 שקלים בחטיבות הביניים ו-2,300 בתיכונים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully