וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשמגיעים ללמוד ב-12:00 בצהריים: כך יפעלו בתי הספר שיעברו ללמידה במשמרות

23.8.2020 / 18:33

מנהלים וראשי מועצות המבקשים לאמץ את המודל לצמצום הלמידה מרחוק צפויים להציג אותו למפקחים בימים הקרובים. במועצת מרחבים הסבירו את החשיבות במפגש פיזי, ביואב הרכיבו את המערכת בשיתוף התלמידים ובבני שמעון מתגייסים לאפשר תקציב לתכנית. איך זה ייראה בפועל?

בווידאו: פרופ' איתמר גרוטו בדיון על פי פתיחת שנת הלימודים בוועדת החינוך/צילום: ערוץ כנסת

משרד החינוך אישר באופן עקרוני את מתווה הלימודים במשמרות לתלמידי כיתות ה' ומעלה, ונציגיו צפויים להיפגש בימים הקרובים עם מנהלי בתי הספר במועצות האזוריות שביקשו לאמץ מודל זה. במשרד אמרו כי כל מנהל שירצה להחיל את המתווה בבית ספרו יצטרך לאשר זאת מול המפקח האזורי, בתנאי שההתנהלות לא תפגע בשכר המורה או בהיקף עבודתו וכן ללא חריגה תקציבית.

לפי מתווה משרד החינוך לכיתות ה' ומעלה, התלמידים ילמדו באופן פיזי במשך יומיים בשבוע מאחר שברחבי הארץ אין מספיק כיתות כדי לאפשר למידה בקפסולות של 18 ילדים. במודל שהציג יו"ר המועצות האזוריות שי חג'ג' למנכ"ל משרד החינוך עמית אדרי, התלמידים יגיעו לבית הספר במשמרות כדי להגדיל את נוכחותם הפיזית במוסדות הלימוד.

באילו בתי ספר ורשויות כבר עובדים על מודל המשמרות ואיך הוא יתנהל בפועל?

מרחבים: 4 שעות מביה"ס, שיעור מקוון מהבית

מועצה אזורית: מרחבים
תיכון: מרחבים
מספר תלמידים: 950 (כיתות ז' עד י"ב)
מנהלת: רחל סיני
ראש המועצה: שי חג'ג'

מהי תכנית הלימודים שמוצעת במשמרות?
כל כיתה מ-ז' עד י"ב תחולק לשתי קבוצות: קבוצה א' תגיע בהסעה לארבע שעות לימודים פיזיים בבית הספר, בסיומן ישובו התלמידים לשיעור נוסף בזום מהבית. קבוצה ב' תחל את הבוקר בשיעור מקוון מהבית, ובצהריים תגיע בהסעה לארבע שעות לימודים פיזיים בבית הספר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מאמינים במפגש פנים מול פנים". תיכון מרחבים/מערכת וואלה!, צילום מסך

מה חשיבות התכנית ומדוע החליטו עליה?
סיני הסבירה כי הלימודים הלא-סדירים לאורך הגל הראשון של הקורונה פגעו בתלמידים עצמם, ולכן חיפשה מסגרת שתסייע להם להגיע ככל הניתן לבית הספר. "אני מאמינה בלמידה מקוונת, אבל בעיקר במפגש של פנים מול פנים", אמרה. "כאשר אנחנו רואים את הילדים מדי יום יש בזה משהו חשוב שתורם למעקב אחר הילד. רצינו ליצור לו מסגרת שבה הוא יוכל להגיע לבית הספר ארבעה ימים בשבוע ולא פחות".

מנהלת בית הספר מעריכה כי בניית המערכת במסגרת הלמידה במשמרות היא מורכבת, אך חשובה. לדבריה, "החלוקה היא מסובכת כי אני צריכה לעשות סדר עדיפויות - אלו מקצועות ילמדו פנים מול פנים ואלו בזום. לימודים מקוונים אולי יותר נוחים לי כמנהלת מבחינת בניית מערכת, אבל אני רואה חשיבות גדולה במפגש עם הילדים, הם זקוקים לזה וזה עושה להם סדר".

שי חג'ג' יו"ר המועצות האזוריות. מתוך עמוד הפייסבוק הרשמי, אתר רשמי
הציע את המודל למנכ"ל משרד החינוך. חג'ג'/אתר רשמי, מתוך עמוד הפייסבוק הרשמי

מה היו התגובות במשרד החינוך?
סיני סיפרה כי בשבוע הבא תציג את המתווה למפקחת בית הספר. "אני פועלת על פי כל הכללים, אני לא רואה שום בעיה שהדבר יצא לפועל", הבהירה.

מה אומרים ההורים?
המנהלת העידה על תמיכה מצד ההורים. היא סיפרה כי "אנחנו מוציאים בקרוב חוזרים מסודרים להורים בשיתוף עם יו"ר מועצת ההורים, שמברך על המתווה", אמרה. "הוא מסכים עם הרציונל שהנחה אותנו לראות כמה שיותר את התלמידים באופן פיזי בבתי הספר".

יואב: תחלופה שבועית בין משמרות בוקר וצהריים

מועצה אזורית: יואב
תיכון: צפית
מספר תלמידים: 1,200 (כיתות ז' עד י"ב)
מנהלת: נטע פרץ
ראש המועצה: ד"ר מטי צרפתי הרכבי

מהי תכנית הלימודים שמוצעת במשמרות?
כיתות ז' עד י"ב יחולקו לשתי קפסולות - "האדומים" ו"הכחולים" - שילמדו בבית הספר במשמרות בוקר וצהריים, ויתחלפו בכל שבוע. שעות הלימודים ישתנו בין שכבה לשכבה, בהתאם לצרכים הפדגוגיים ולגמישות הסעות התלמידים.

תיכון צפית בכפר מנחם. ללא, אתר רשמי
שעות הלימוד ישתנו בהתאם לצרכי כל שכבה. תיכון צפית/אתר רשמי, ללא

מה חשיבות התכנית ומדוע החליטו עליה?
פרץ סיפרה כי במהלך שיחות עם ההורים, התלמידים וצוות בית הספר נעשה מיפוי לסיבות שגרמו לבעיות רגשיות וקשים לימודיים. לדבריה, "הדבר הזה הביא אותנו לבנות מערכת לימודים של משמרות. הבנו שילד צריך מסגרת שבה המורה מסתכל לו בעיניים ולא מרחוק במסכים. בתוך המערך הזה בנינו תכנית חברתית שמותאמת ללמידה מרחוק ולמידה בבית ספר, כדי שלנערים ולנערות תהיה תמיכה רגשית".

"ניסינו למצוא מתווה שבו הילדים יפקדו את בית הספר כמה שיותר ימים, תוך שמירה על ההנחיות", הצטרפה לדברים ראש המועצה צרפתי הרכבי. "כדי לבנות את המתווה הזה המועצה הייתה צריכה לתת את הגב התקציבי גם לשעות פדגוגיה וגם למערך ההסעות".

נטע פרץ, מנהלת תיכון צפית בכפר מנחם. ללא, אתר רשמי
"הבנו שילד צריך מסגרת שבה המורה מסתכל לו בעיניים". פרץ/אתר רשמי, ללא

מה היו התגובות במשרד החינוך?
"כדי להגיע לתוצאה שכולם מוכנים להליך גם צוות ההוראה וגם הניהול עבדו לאורך כל הקיץ", העידה פרץ. "המשרד מאוד מגבה אותנו ונותן יד חופשית. מפקחת בית הספר צפויה להגיע בשבוע הבא כדי לאשר את כל התכניות באופן רשמי" .

ד"ר מטי צרפתי הרכבי, ראש המועצה האזורית יואב. באדיבות המצולמים
גב תקציבי ותמיכה רגשית. צרפתי הרכבי/באדיבות המצולמים

מה אומרים ההורים?
המנהלת סיפרה כי המתווה הוצג להורים בשיחות זום. "מצד אחד הייתה תחושה של הוקרה, ומצד שני דאגה - אם נספיק את החומר, ומה קורה אם נכנסים לבידוד. חוסר הוודאות הוא משהו שילווה אותנו לאורך התקופה ונדע להיות יצירתיים תוך כדי תנועה", אמרה.

ראש המועצה הסבירה כי קיים חשש מתמיד מכניסה ויציאה מבידוד של תלמידים ומורים. לדבריה, נדרש לבחון כיצד לשמור על תנאי למידה גם כאשר יש תלמידים שנאלצים להישאר בבית, וכן איך להקפיד על מסגרת שעות הוראה של כל מורה ולהתמודד עם מורים בסיכון בריאותי החוששים מהגעה סדירה לבית הספר.

בני שמעון: 4 ימי לימוד בשבוע, 2 משמרות

מועצה אזורית: בני שמעון
תיכון: מבואות הנגב
מספר תלמידים: 1,100 (כיתות ז' עד י"ב)
מנהל: אלי פרץ
ראש המועצה: ניר זמיר

מהי תכנית הלימודים שמוצעת במשמרות?
בית הספר ייפתח לארבעה ימי לימוד בשבוע בשתי משמרות כל יום: הכיתות חולקו לשתי קבוצות, בכל אחת 18 תלמידים. המשמרת הראשונה תגיע בהסעות לארבע שעות לימודים פיזיים בשעות הבוקר, בעוד המשמרת השנייה תחליף אותה בשעות הצהריים. בשעות מחוץ לבית הספר יקבלו התלמידים מטלות ללמידה מרחוק.

ניר זמיר, ראש המועצה האזורית בני שמעון. באדיבות המצולמים
"מבחינתנו החינוך הוא מעל הכול". זמיר/באדיבות המצולמים

מה חשיבות התכנית ומדוע החליטו עליה?
ראש המועצה זמיר פירט את חשיבות הלמידה הפיזית בבית הספר. לדבריו, המתווה מציג שורת יתרונות: "בכל יום התלמיד פוגש את המורה, אנחנו מבינים למי יש בעיות, אין נתק מוחלט. גם מבחינה חברתית יש פה מפגש של התלמיד עם הקבוצה שלו, הוא לא לבד מול המסכים בבית. אצלנו הלמידה המקוונת הייתה אפקטיבית, אבל מבחינה חברתית זה היה ברור שאנחנו חייבים ללכת למשמרות".

מה היו התגובות במשרד החינוך?
"משרד החינוך קיבל בברכה את הגישה שלנו", סיפר זמיר. "לשמחתי הוא נותן חופש למועצה ולמנהל בית הספר ללכת לכיוון הזה. עם זאת, המהלך דרש מהמועצה ומבית הספר תוספת של שעות לימוד ותשלום על הסעות. אנחנו צריכים להכניס את היד לכיס לטובת העניין, אבל מבחינתנו החינוך הוא מעל הכול".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully