וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן בנאום הסיום בוועידה הדמוקרטית: "לרפא את אמריקה מטראמפ"

21.8.2020 / 9:44

סגן הנשיא לשעבר תקף את יריבו הרפובליקני בלילה הרביעי של הוועידה הווירטואלית: "עטף את אמריקה בחשיכה במשך זמן רב מדי". לדבריו, הוא יעבוד גם למען אלו שלא תמכו בו

בווידאו: ג'ו ביידן נבחר רשמית למועמד המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב/צילום: רויטרס

ג'ו ביידן הבטיח הלילה (שישי) לרפא את ארצות הברית ממגיפת הקורונה הקטלנית ומהפילוג אחרי ארבע שנות כהונתו של דונלד טראמפ. "הנשיא הנוכחי עטף את אמריקה בחשיכה במשך זמן רב מדי. יותר מדי זעם. יותר מדי פחד. יותר מדי פילוג", אמר ביידן בנאום שסגר את הוועידה הדמוקרטית. "מעל במה זו, אני נותן לכם את המילה שלי: אם תשימו בידי את הנשיאות, אני אוציא את הטוב ביותר מאתנו, לא את הגרוע ביותר".

רגע השיא של ביידן אחרי כמעט חמישה עשורים בפוליטיקה התרחש באולם כמעט ריק בעירו ווילמינגטון, דלוואר, במסגרת המתכונת הווירטואלית ברובה של הוועידה בשל התפרצות הקורונה. יותר מ-170 אלף אמריקנים מתו מהווירוס, המספר הגבוה ביותר בעולם בפער ניכר.

המועמד הדמוקרטי, המוביל בסקרים, אמר כי זהו אחד הרגעים הקשים ביותר שעברה האומה האמריקנית אי-פעם. ביידן הציג את עצמו כדמות מאחד, שתעבוד קשה גם אלו שלא תמכו בו, בניגוד גמור לנשיא, שהמשיך להתמקד בבסיס בוחריו לאורך כהונתו הראשונה.

כל העדכונים על הבחירות בארה"ב
ביידן נבחר רשמית למועמד הדמוקרטי: "לשים קץ לכאוס של טראמפ"
הבחירה של ביידן בהאריס לקחה מטראמפ קלפים אסטרטגיים

ג'ו ביידן ואשתו ג'יל בנאום קבלת המועמדות של הוועידה הדמוקרטית, 21 באוגוסט 2020. רויטרס
מוביל בסקרים. ג'ו ביידן ורעייתו ג'יל, הלילה/רויטרס

"בעוד שאני מועמד דמוקרטי, אני אהיה נשיא אמריקני", אמר ביידן. "זה התפקיד של נשיא. לייצג את כולנו, לא רק את בסיס המפלגה שלנו. זה לא רגע של מפלגה אחת. זה חייב להיות רגע אמריקני. זה רגע שקורא לתקווה, לאור, לאהבה".

הדמוקרטים השתמשו בוועידה כדי להדגיש את הקואליציה הרחבה הפועלת להחלפת טראמפ. מליברלים בולטים לדמויות מהאגף המתון, ממדינאים ותיקים ועד לכוכבים עולים, ואפילו כמה רפובליקנים בולטים, שקראו לחבריהם השמרנים להעדיף את טובת המדינה ולא את המפלגה.

בנוסף לכך, האירוע הציג את המגוון האתני של המפלגה, במיוחד עם מועמדותה של הסנאטורית קמלה האריס לתפקיד הסגנית - האישה השחורה והאסייתית הראשונה אי-פעם. הדמוקרטים הציגו מרחב רחב של תחומים שבהם ביידן יהפוך את המדיניות של טראמפ, כולל בהגירה, שינויי אקלים ואלימות כלי הנשק, הלילה הוקדש ברובו לנושאים כמו יושרה ואמונה.

עוד בוואלה!

קמלה האריס בנאום קבלת המועמדות: "כישלון טראמפ עלה בחיי אדם"

לכתבה המלאה
ג'ו ביידן וסגניתו קמלה האריס, יחד עם בני הזוג שלהם, בסיום הוועידה הדמוקרטית, 21 באוגוסט 2020. רויטרס
יעשו היסטוריה? קמלה האריס, ביידן/רויטרס

גם הרקע האישי הטראגי של ביידן הובלט - אשתו הראשונה ובתו הפעוטה נהרגו בתאונת דרכים, ומותו בו מת מסרטן - כדי להראות שהוא מסוגל להבין את הסבל של האזרחים. מבקריו של טראמפ מאשימים אותו בכך שהוא לא הציע נחמה בתקופות של משבר אלא פעל בצורה לוחמנית. ביידן פנה ישירות למי שאיבדו את יקיריהם במגיפה והשתלח בתגובה של טראמפ למשבר הנמשך חודשים ארוכים. "הנשיא הנוכחי שלנו נכשל בחובה הבסיסית ביותר שלו לאומה: הוא נכשל בשמירה עלינו", אמר ביידן.

טראמפ צייץ בתגובה: "במשך 47, ג'ו לא עשה דבר ממה שהוא מדבר עליו עכשיו. הוא לעולם לא ישתנה, אלאו רק מילים!".

אחרי חודשים של הפגנות זועמות בעקבות ההרג של ג'ורג' פלויד, עצור שחור, בידי שוטר לבן במיניאפוליס, ביידן קרא לאומה לטפל באפליה השיטית. "האם נהיה הדור שסוף סוף ימחק את כתם הגזענות מהאופי הלאומי שלנו?", שאל. "אני מאמין שאנחנו מסוגלים. אני מאמין שאנחנו מוכנים".

אחרי נאומו, ביידן הצטרף לרעייתו ג'יל ולהאריס ולבן זוגה מחוץ לאולם, שם הם צפו במופע זיקוקים. תומכיהם הריעו בעת הצפיה בנאום במסך דרייב-אין, במה שהייתה ההופעה הפיזית הראשונה בפני קהל של בוחרים אחרי חודשים ארוכים.

ג'ו ביידן בנאום קבלת המועמדות של הוועידה הדמוקרטית, 21 באוגוסט 2020. רויטרס
ג'ו ביידן בנאום קבלת המועמדות של הוועידה הדמוקרטית, 21 באוגוסט 2020/רויטרס

מוקדם יותר אתמול, כמה דמוקרטים שהתמודדו מול ביידן בפריימריז, כולל הסנאטורים ברני סנדרס ואליזבת וורן והמיליארדר מייקל בלומברג, קראו לתמוך בו.

"אני לא מבקש מכם להצביע נגד דונלד טראמפ משום שהוא אדם רע. אני דוחק בכם להצביע נגדו משום שהוא עשה עבודה רעה", אמר בלומברג, שהוסיף כי טראמפ נכשל הן כאיש עסקים והן כנשיא. "ותנו לי לספר לכם סוד קטן. התכנית הכלכלית של דונלד טראמפ הייתה לעשות קיצוץ ענק במסים לאנשים כמוני, שלא זקוקים לכך. ואז לשקר על כך בפני כולם", הוסיף ראש עיריית ניו יורק לשעבר.

הדמוקרטים הדגישו לאורך הוועידה את החשיבות בהצבעה בזמן המגיפה. לאור הטענות הלא מבוססות של טראמפ על כך שהצבעות בדואר מובילות לזיופים רבים, לצד הקיצוצים בשירותי הדואר בארצות הברית, עלה חשש שחלק מהבוחרים לא יוכלו לממש את זכותם.

"כל הבחירות חשובות, אבל אנחנו יודעים עמוק בפנים שאלו מכריעות יותר", אמר ביידן. "אלו בחירות משנות חיים. הן יקבעו איך אמריקה תיראה למשך תקופה ארוכה. מי אנחנו כאומה, על מה אנחנו נאבקים - ויותר חשוב, מי אנחנו רוצים להיות. הכול נמצא בפתק ההצבעה".

לואיס-דרייפוס לעגה לטראמפ ולפנס

בוועידה היו גם כמה רגעים משעשעים בהנחיית המגישה, ג'וליה לואיס-דרייפוס, שגילמה את סגנית נשיאת ארצות הברית בסדרה Veep, ולעגה לטראמפ ולסגנו מייק פנס.

במפלגה היו מרוצים מכך שהאירוע עבר ללא תקלות משמעותיות ומעט מחלוקות לגבי סדר הנואמים, ונאומו של ביידן ושל דמויות בולטות אחרות נתפסו כהצלחה אחרי כמה הופעות לא יציבות בתחילת הקמפיין. עם זאת, עדיין לא ברור עד כמה האירוע ידרבן מתנדבים או יגיע למצביעים מתנדנדים כפי שקרה לאחר ועידות בימי שגרה.

ביידן בן ה-77 מוביל בסקרים על טראמפ בן ה-74, שיקבל את המועמדות הרפובליקנית בוועידה שתקיים המפלגה בשבוע הבא. הנשיא קיים עצרות ברחבי המדינה במהלך הוועידה הדמוקרטית, בניגוד למסורת שבה המועמדים מגבילים את הפעילות שלהם במהלך הוועידות של יריביהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully